Thierry Neuville og flere andre fikk problemer etter SS4 av Safari Rally Kenya. Og flere førere reagerer nå også på forholdene.

Safari Rally Kenya, fredag formiddag:

Klar melding fra flere førere etter kaotisk fesh-fesh-mareritt

Ikke alle kom seg like helskinnet igjennom ett av helges klart tøffeste manndomsprøver, men mange av førerne utviste stor bekymring om hvorvidt de kan fortsette der neste gang.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Kedong-etappen skulle bli fredagens hittil største test, og ikke alle overlevde etappen like godt. Riktig nok kom alle seg igjennom uten å måtte kaste inn håndkledet direkte inne på fartsprøven, men noen led mer enn andre.

RALLY: Kedong-etappen skulle bli fredagens hittil største test, og ikke alle overlevde etappen like godt. Riktig nok kom alle seg igjennom uten å måtte kaste inn håndkledet direkte inne på fartsprøven, men noen led mer enn andre.

De som klarte seg best var dog Kalle Rovanperä, Ott Tänak og Takamoto Katsuta der de to sistnevnte klokket seg inn henholdsvis 4,1 og 7,6 sekunder bak den suverene VM-lederen som vant den 31 kilometer lange etappen.

Det meste av etappen var likt fra fjorårets comeback-utgave av Safari Rally Kenya, men det nye partiet som ble lagt inn av arrangøren møtte totalslakt fra nesten samtlige førere i toppklassen. Dette partiet besto av et såkalt fesh-fesh-underlag.

Det ser i utgangspunktet ut som et sandete parti som framstår nokså kompakt, men så fort man kjører på det så går underlaget mer eller mindre i oppløsning, og sporene blir enorme.

Vil ikke kjøre der mer

Det fører gjerne til at bilene subber ned i bakken og kan forårsake både store mengder med sand inn i motoren, det kan også fylle cockpiten med sand i tillegg til generelt å forhindre sikt. Og ikke minst - man kan risikere å kjøre seg fast om man ikke holder riktig tempo og kjøreteknikk i traseen.

– Jeg har aldri denne type følelse. Jeg har ikke løst til å kjøre her noe mer, faktisk. Det er for ille, sa Katsuta etter målgang.

Han fikk gehør av Sebastien Loeb, som i likhet med teamkollega Craig Breen var fullt dekket av sand. Loeb hadde på et tidspunkt også mistet sikten totalt og var fullstendig desorientert inne på etappen, som medførte et større tidstap.

– Jeg var fortapt i mitt eget støv. Jeg kom inn i en hårnål, og det var fullt av støv, og jeg visste ikke hvor jeg skulle kjøre videre. Slutten på denne etappen blir bare røffere og røffere, så jeg tror ikke vi kan kjøre her andre turen, sier Loeb.

Flere fikk store problemer

Også Ott Tänak deler frustrasjonen til den nidoble verdensmesteren, som følte at forholdene på etappen var verre enn de små problemene han selv opplevde. Fra før hadde også girspaken hans røket på dagens første etappen, noe han klarte å ordne opp med diverse deler og verktøy de hadde med i bilen.

Men verst skulle det gå utover Gus Greensmith, Oliver Solberg og delvis Thierry Neuville. I tillegg ble det rapportert at Loeb hadde store motorproblemer etter etappen, men han skal etterhvert ha kjørt videre.

Greensmith pådro seg en punktering, hvor dekket ble flerret av såpass at det etterhvert slo i stykker hele høyresiden av bilens bakre del av karosseriet. Skadene ble etterhvert så store at de måtte parkere bare får kilometer fra mål, men etter et snaut kvarter med intens jobbing fikk de i alle fall provisorisk fikset noen av skadene slik at de kunne halte seg i mål.

Oliver Solberg.

Rolig kjøring var forgjeves

Et ikke like stort tidstap pådro Oliver Solberg seg, som hadde gjennomført første del av dagen med et vesentlig lavere tempo og ditto høyere sikkerhetsmargin enn de fleste av konkurrentene. For Solberg handler det om å overleve og se bortifra resultatet, men det skulle ikke bli et problemfritt løp for 20-åringen likevel.

Tidstapet på nærmere to minutter kom etter dette beryktede fesh-fesh-området hvor luftinntaket etter alle solemerker ble såpass tildekket av sand at motoren gikk i nødmodus. Thierry Neuville pådro seg omtrent samme motorproblem, men han hadde dog et minutt mindre tidstap enn sin norsk-svenske teamkompus

– Jeg tok det helt rolig og kjørte veldig pent, for det er så mange store steiner her. Da er det så utrolig irriterende at når du prøver å ha en rolig morgen, så går det ikke likevel, sa en mildt sagt frustrert Solberg etter målgang.

Den sterkeste reaksjonen kom dog fra den polske WRC 2-føreren Kajetan Kajetanowicz.

– Den siste delen av denne etappen er ikke for disse bilene. «Vanskelig» er ikke et godt nok dekkende ord. Sporene er så dype, og det er så mange trege svinger hvor du kan kjøre deg fast. Jeg frykter for Rally3-bilene inne på denne etappen.

Det kan også være at polakken hadde rett. Litt senere på etappen blir det meldt at de tre første Rally3-bilene alle har stoppet inne på etappen.

Stillingen etter halvkjørt fredag er samtlige fire Toyota-førere på de fire første plassene. Elfyn Evans har en ledelse på 8,5 sekunder til Sebastoen Ogier, mens Rovanperä følger på med bare ytterligere 2,6 sekunders forsprang. Katsuta, som tok pallplass her i fjor og ikke ønsker å kjøre Kedong-etappen en gang til, er også bare 1,3 sekunder bak Rovanperä.

Til tross for Solbergs store tidstap så klatrer han opp til en tiendeplass ettersom Greensmith tapte enda mer. 20-åringen har likevel mer enn tre minutter opp Evans, men er også i et ingenmannsland med to minutter til teamkollega Neuville, mens WRC 2-leder Kajetanowicz er over minuttet bak Hyundai-føreren.

Powered by Labrador CMS