Det var ingen som klarte å henge på runden til Charles Leclerc i Q3. Det gjorde at monegaskeren satt pole med klar margin.

Knallsterk sisterunde sikrer Charles Leclerc poleposition for Aserbajdsjan Grand Prix

Så langt leverte kvalifiseringen etter forventningene rundt gatene i Baku. Etter at Red Bull og Ferrari eglet på hverandre i fritreningene fikk vi endelig svaret på hvem som ville ledet løpet fra front.

Publisert

FORMEL 1: Etter helgens fritreninger var det tid for kvalifiseringen i Aserbajdsjan og endelig skulle vi få se tempoet til toppteamene. Kvalifiseringen ble noe forskjøvet etter at en krasj i slutten av Formel 2-løpet gjorde at barrieren måtte repareres.

FORMEL 1: Etter helgens fritreninger var det tid for kvalifiseringen i Aserbajdsjan og endelig skulle vi få se tempoet til toppteamene. Kvalifiseringen ble noe forskjøvet etter at en krasj i slutten av Formel 2-løpet gjorde at barrieren måtte repareres.

Red Bull-duoen toppet den første delen av kvalifiseringen. Det røde flagget ble så utløst etter at Lance Stroll ikke klarte svingen i slutten av den første delen. Selv om det kun var drøye to minutter på klokken valgte løpsledelsen å avslutte kvalifiseringen som vanlig.

Da Q1 kom i gang igjen ble det nærmest et sprintløp for de i faresonen. Ingen av de under 15. plassen klarte å forbedre seg, så de som røk ut var Kevin Magnussen, Alex Albon, Nicholas Latifi, Lance Stroll og Mick Schumacher.

Albon var dog svært krass over radioen etter målflagget. Han påstod at Fernando Alonso hadde bremset seg av banen med vilje for å forårsake et gulflagg.

— Han må få straff, han må! Han gjorde det hele runden, han kjørte sent med vilje og det var helt åpenbart at han kjørte av banen med vilje, sa Albon over teamradioen.

Hamilton i faresonen

I Q2 endret styrkeforholdet seg i favør Ferrari. Carlos Sainz ledet foran sin lagkamerat Charles Leclerc helt til Perez på egenhånd utklasset de begge og kjørte inn til bestetid. Etter å ha nesten vært borti veggen forsøkte Leclerc å svare på tiden til Perez uten å nå helt opp.

I mellomtiden hadde Sebastian Vettel problemer med bakbremsen sin. Da han nærmet seg den siste sektoren gikk pedalen visstnok i gulvet med en varsel på rattet som indikerte en feil med «brake by wire»-systemet. Vettel kjørte så inn i depotet og problemet ble fikset.

Hamilton klarte å komme seg inn i Q3, men hva konsekvensene av kjøringen hans blir venter enda.

Lewis Hamilton slet tydelig med tempoet i kvalifiseringen. I et siste forsøk på å få Hamilton inn i Q3, tauet George Russell han gjennom den siste runden. Det holdt for en sjettetid for Hamilton. På en annen side kan det bli en straff for Hamilton etter at han kjørte saktere enn FIA sin anvisning.

— Ikke la han holde på med idiotiske leker. Han må kjøre fortere hvis ikke så er han i trøbbel. Han er lederbilen, det er han som vil få problemer, sa løpsingeniør, William Joseph, til Norris over teamradioen.

Lagarbeidet til Mercedes gjorde at Lando Norris ble slått ut av kvalifiseringen med bare en margin på 22-tusendeler til Tsunoda. Videre Fulgte Daniel Ricciardo, Esteban Ocon, Guanyu Zhou og Valtteri Bottas.

Ferrari til topps

Da den avgjørende delen av kvalifiseringen skulle kjøres var Ferrari først ute av de to i toppen. Carlos Sainz ledet duoen på første runden. Leclerc som fulgte bak klarte ikke å henge på samme tempo til Sainz. Han tapte noen tideler etter han nesten var borti murveggen.

Perez som har vært svært sterk i innlendingen klarte ikke å henge på tempoet til Ferrari. Mexicaneren lå over ett tidel bak Leclerc etter første gjennomkjøring. Før teamene startet sin andre gjennomkjøring ble det klart at Perez hadde problemer med bilen.

Charles Leclerc lot ingenting bli igjen på bordet under den andre gjennomkjøringen. Monegaskeren hadde en kjemperunde og utnyttet banebredden til den minste marginen. Leclerc krysset mål med en klar ledelse til andreplassen.

Så fulgte Perez, men problemene på bilen hans var ikke tekniske. Det ryktes at det ikke var nok bensin før andre gjennomkjøring, noe som gjorde at han mistet slipstreamen til lagkameraten sin.

Selv om Perez gjorde alt han kunne i siste runde var det ikke nok til å svare på runden til Leclerc. Dermed blir også Ferrari-føreren den første føreren som tar to polepositions rundt gatene i Baku.

— Det var ikke en ideell tidkjøring. Vi fikk ikke skrudd på motoren så vi tapte noen tideler, sa Perez i et intervju etter kvalifiseringens slutt.

— Det føles veldig bra med pole. Denne forventet jeg ikke. Jeg syntes Red Bull var sterkere, spesielt i Q1 og Q2, men på den siste runden satt alt på plass. Jeg gleder meg masse til i morgen, utrykte Leclerc etter at første startspor var et faktum.

Powered by Labrador CMS