Dennis Hauger har hatt sine beste resultater på gatebanene i årets Formel 2-sesong så langt. Dessverre møtte nordmannen barrieren for første gang i Baku.
Dennis Hauger har hatt sine beste resultater på gatebanene i årets Formel 2-sesong så langt. Dessverre møtte nordmannen barrieren for første gang i Baku.

Dennis Hauger krasjet ut av sprintløpet

Ai ai ai, sånn skulle det da vel ikke gå med nordmannen som så langt har trivdes så godt på gatebaner.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 2: Etter å ha satt tredjetid under gårsdagens kvalifisering, og unngått gridstraff etter en såkalt «unsafe release» var det klart for at Dennis Hauger skulle starte på en åttendeplass i sprintløpet.

Aurskogingen tapte noen plasser på starten og havnet på en 13. plass. Det tok dermed ikke lang tid før Hauger klatret seg opp igjen på en tiende. Litt lengre ut i løpet fikk han også heng på Jake Hughes. Men Juri Vips kom bak i dragsuget og fikk fordelen da de kom ut av den første svingen.

Det gjorde at Hauger også måtte gi plass til Theo Pourchaire som kom bak og tok utnytte av situasjonen. Hauger viste et meget sterkt tempo gjennom løpet, det tok derfor ikke lang tid før han igjen hadde heng på Pourchaire og Vips.

Men så skjedde som ikke skulle skje. Etter å ha forsøkt å bremse seg forbi franskmannen, så låser han høyre framhjul. Hauger forsøker allikevel å ta svingen til tross for den høye inngangshastigheten, men det er en feilvurdering fra aurskogingen.

Hauger krasjer i barrieren og må bryte lørdagens sprintløp. Det var en helt tydelig preget Hauger som måtte gå ut av bilen sin da banemannskapet kom for å berge han.

Sikkerhetsbilen som ble utløst på grunn av krasjen skulle ikke bli den eneste gjennom løpet. Flere hendelser preget løpet videre rundt de trange svingene. Først ut etter omstarten var Enzo Fittipaldi.

Brasilianeren forsøkte seg på innsiden av Vips, men fikk ikke ned farten. Vips måtte styre unna for å unngå videre sammenstøt, men bilen til Fittipaldi var så skadet at han ikke kunne kjøre videre.

Ved neste omstart var det ingen som ble stående i de første svingene, men i midtsektoren gjorde Richard Verschoor en feilberegning. Det gjorde at han kom ut på den skitne delen av banen der han fort gikk tom for plass. Det betød enda en sikkerhetsbil.

Løpsledelsen klarte å berge bilen til Verschoor og det ble bestemt at feltet skulle få avgjort løpet under grønt flagg. Da starten gikk ble Calan Williams presset mot barrieren i første sving av Ralph Boschung. Da Williams forsøkte å unngå sammenstøtet, stod han på bremsen.

Bakhjulet til Boschung traff framhjulet til Williams, som gjorde at Boschung gikk i veggen. Verst gikk det utover Williams som fikk en bråstopp i barrieren. De bak klarte heller ikke å bremse for å unngå bilen hans og Williams ble påkjørt av Marino Sato og Cem Bolukbasi.

Powered by Labrador CMS