Red Bull og Porsche er allerede nært tilknyttet. Audi har derimot flere alternativer dersom de skal inn i sporten. Enten som et eget team, eller kanskje Williams som et mulig team å kjøpe seg inn i?

Mange biter i puslespillet gjenstår før Audi og Porsche er sikret en plass i Formel 1

Volkswagen-gruppen vil etablere to av sine største merkevarer i Formel 1-sporten, men foreløpig er det ingen avtaler om foreligger for noen av merkene.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Mandag denne uken avslørte styrelederen for Volksagen-gruppen, Herbert Diess, at tiden er inne for at Audi og Porsche skal inn i Formel 1 når det nye reglementet, spesielt innenfor motorene, trer i kraft fra og med 2026-sesongen.

FORMEL 1: Mandag denne uken avslørte styrelederen for Volksagen-gruppen, Herbert Diess, at tiden er inne for at Audi og Porsche skal inn i Formel 1 når det nye reglementet, spesielt innenfor motorene, trer i kraft fra og med 2026-sesongen.

På mange måter oppfattes dette som den endelige bekreftelsen på at Formel 1nå skal få to nye merker inn i sporten. I alle fall slik man kan tolke måten som Diess ordla seg på tidligere denne uka.

– Du trenger fem eller ti år for å henge med i toppen om du kommer inn i et nutt team. Med andre ord, så kan du henge på først når det kommer en omfattende regelendring. Det er det som skjer nå, og det skjer også i retning av 2026 da de nye motorene skal elektrifiseres ytterligere, i tillegg til syntetisk driftstoff.

– Det betyr at du trenger å utvikle en ny motor, og du trenger tre-fire år på å gjøre dette. Det betyr at du kan bestemme deg nå å bli med i Formel 1, eller mest sannsynlig ikke før om ti år. Våre to premium-merker tenker at dette er det riktige å gjøre nå, og vil prioritere det, var uttalelsen til Diess under et arrangement ved i hovedkvarteret deres i Wolfsburg.

At merkene Audi og Porsche nå planlegges inn i Formel 1 betyr nødvendigvis at de dukker opp som to rene team.

For Porsche sin del handler det etter all sannsynlighet om å involvere seg hos Red Bull, som i dag har motorteknologien sin levert fra Honda. Blant de to nevnte merkene er det dette som også framstår som det mest sannsynlige utfallet, men foreløpig er det ikke kunngjort noe offisielt samarbeid her fra og med 2026.

I mellomtiden er det uansett Red Bull nå som har det formell ansvaret for videreutviklingen av Hondas motorer, som er bygget på og utviklet av Honda over mange år - et merke som i bilbransjen ikke har noen naturlige bånd til Porsche.

Et stykke igjen for Audi

Viaplay-kommentator og mangeårig Formel 1-ekspert Stein Pettersen tolker også situasjonen dit hen at ting virker mer sikkert for Porsche gjennom en avtale med Red Bull, enn for Audi sin posisjon i akkurat nåværende fase.

– Jeg er sikker på at Porsche er mye nærmere enn Audi med en løsning. Men de uttalelse vi har hørt er det ingen tvil om de begge ønsker en plass. Spørsmålet er om de er villige til å gå den risikable veien ved å starte et eget team, eller om de klarer å lande avtale. Og det blir jo sikkert en vurdering for hele Volkswagen-gruppen om vi skal ha to team i Formel 1, sier Pettersen til Parc Fermé.

Å etablere et nytt team er svært kostbart og krever mange milliarder kroner. Bare påmeldingsavgiften er på 200 millioner dollar, altså i underkant av to milliarder kroner, i tillegg til at det kreves milliardbudsjett på mannskap, fasiliteter og teknologiutvikling av helt nye biler og motorer.

Å gå mer direkte inn i et eierskap i et allerede etablert team, og framstå som et Audi-team som konstruktør og ikke bare motorleverandør, kan være det rimeligste. Spørsmålet da er likevel hvor mye dette koster, og det andre spørsmålet er hvor mye teamene vil selge seg for - hvis de i det hele tatt vil selge seg.

Da amerikanske Andretti Autosport snuste på å etablere et 11. team i Formel 1 ble ikke dette møtt med stor applaus fra de andre teamene. Red Bull-sjef Christian Horner og Mercedes-sjef Toto Wolff bar blant de som gikk klart ut med en uttalelse om at de ikke nevneverdig ønsker Andretti inn som et 11. team.

FIA godtar 26 biler i startfeltet

Samtidig sier FIAs sportsreglement formelt sett at inntil 26 biler kan stille til start, naturlig nok hvor et team kan nominere maks to biler, men kompromisset mellom hvilken makt teamene har til å beskytte sine interesser opp mot FIAs og Liberty Medias ønsker om flere team synes heller ikke å være fullstendig klarert.

Verdien i Formel 1 har økt betraktelig de siste årene, og premiepengene fra konstruktørmesterskapet fordeles mellom de ti beste lagene i henhold til den tungtveiende Concorde-avtalen som legger føringer for alle betingelser for de eksisterende ti Formel 1-teamene, og inneværende avtale går ut etter 2025.

Derfor skal det uansett en ny avtale på plass fra og med 2026, og da er spørsmålet hva de andre teamene tenker om at flere merker melder seg på - ikke minst i tanken om å starte opp et 11. team. Andretti er i skrivende stund heller ikke fullstendig avskrevet fra å danne et nytt Formel 1-team fra bunn av.

Om føringene legges til at kun oppkjøp er eneste alternativ for å komme inn i Formel 1, så kan uansett eierne av de respektive skru opp prisen betraktelig for sine team og navn etter de siste årenes suksess for sporten, noe som uansett vil gjøre Audis inngang til Formel 1 kostbart.

Tyske Auto Motor und Sport hevder at Audis sjanser med å gå inn i McLaren har strandet, men at det kan være en åpning hos Sauber, Williams eller Aston Martin dersom de ikke skulle stable opp et team på beina selv.

Powered by Labrador CMS