Mathias Minge med sin oppgraderte Ford Puma i klasse 3.

Med 520 «hester» og ny monstervinge sikret Mathias (19) sin første seier i Rallycross-NM

Alt klaffet for 19-åringen fra Sarpsborg, selv om det så mørkt ut et ørlite sekund i den poenggivende sisteomgangen.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Det er ikke bare i klassene med et internasjonalt tilpasset regelverk at unge utøvere legger sjela si i for å satse på. Her hjemme i Norge finner stadig flere ungdommer veien inn i Supernasjonal-klassene som er tuftet på lange tradisjoner i norsk rallycrossammenheng.

RALLYCROSS: Det er ikke bare i klassene med et internasjonalt tilpasset regelverk at unge utøvere legger sjela si i for å satse på. Her hjemme i Norge finner stadig flere ungdommer veien inn i Supernasjonal-klassene som er tuftet på lange tradisjoner i norsk rallycrossammenheng.

En av de er 19-årige Mathias Minge fra Sarpsborg. Selv er han ingen nybegynner i «gamet» der han har rattet bilcrossbil siden han var 14, men etter at pandemien roet seg ned har han funnet tonen med sin Ford Puma i Supernasjonal klasse 3 for biler over 2,4 liter under panseret.

Død motor før 4. omgang

«Persen» hans var fjerdeplassen i A-finalen på Gol i fjor. Men under årets andre NM-runde på Gardermoen skulle det klaffe enda bedre. Dog etter en noe beskjeden 13. plass i første omgang klinte han til med totalraskeste tid både i andre og tredje omgang.

Så sa det stopp før den fjerde omgangen, som også er poenggivende i mesterskapet til de tre raskeste.

– Nei, jeg skulle rense hjulet, så døde motoren helt ut. Vi fikk løst det ut til finalen, så det var ekstra deilig å vinne nå, sa Minge til livereporter Thomas Holmen etter A-finalen.

For seier, det ble det altså! I en høyst oppgradert Ford Puma som han nå fikk skikkelig dreisen på etter en litt mer beskjeden tredjeplass i B-finalen og da følgelig syvendeplass i selve løpet i sesongstarten på Bollandsmoen.

Stor oppgradering

Til Sarpsborg Arbeiderblad etter sesongstarten kunne Minge avsløre at han har gjort vesentlige oppgradringer på motoren, med en ny turbomotor som nå gjør 520 hestekrefter. Og rent estetisk er ikke den gigantiske GT-bakvingen å komme unna.

– Det blir nesten som å kjøre i en annen verden. Her sitter du ikke å slapper av et tiendelssekund, for da forsvinner du fra banen. Det er viktig å få kjøre nok, slik at jeg venner meg til de nye utfordringene. Jeg har merket det både på treninger og under NM at den fungerer veldig bra. Nå bare gleder jeg meg til å få kjøre enda mer, nå som vi endelig er i gang, sa Minge til lokalavisen.

Og Gardermoen ble løpet hvor han til slutt klarte å temme hestene.

– Jeg gjorde fortsatt noen småfeil. Men klart. Det er første året med ny motor og nye oppdateringer i vinter, sa Minge etter totalseieren i andre omgang, før han fulgte opp med nok en seier i tredje omgang.

– Deilig nå med to gode omganger. Jeg var litt uheldig i første omgang, men man må bruke den tia man har og bruke den beste ut av det. Det er veldig moro å kjøre her, så det skal ikke stå på det, konstaterte sarpingen.

Slik gikk det i de andre klassene

Han var ikke den første til å ta sin første A-finaleseier i sin klasse på Gardermoen. Både i juniorklassen og Supernasjonal klasse 1 ble det nye gullbokstaver i CVen til henholdsvis Henrik Gjervan og Jens Hvaal. De har vært markante navn i miljøet lenge, og endelig satt den for dem i hver sin klasse.

I klasse 2 gjentok «wankelbanden» fra Sørlandet suksessen fra i fjor, om ikke enda bedre i år. Sigurd Erik Egeland er åpenbart god kamerat med den raske, men korte Gardermoen-banen, og sikret A-finaleseier for andre året på rad. I fjor hadde han med seg teamkamerat Stian Søsæther opp på seierspallen da han ble nummer tre, men enda bedre smakte det i år ved at Søsæther kjørte inn til andreplass.

I «Store super», klasse 4, var det ingen stor overraskelse over at Simen Engsvik klinte til med finaleseier i sin Volkswagen Polo. Ringreven Herbjørn Haug har også alltid kjørt fort på Gardermoen, og ble nummer to i A-finalen etter at han sikret en viktig startposisjon i finalen med en knallsterk omgangsseier i den poenggivende fjerdeomgangen.

For de historiske bilene ble det finaleseier til Amund Walle foran veteranen Arnfinn Bergseng. B-finale-vinner Ole Johan Sæther tok tredjeplassen.

Fullstendige resultatlister fra Gardermoen finner du her!

Supernasjonal klasse 1

1) Jens Hvaal, Peugeot, 3:29,910

2) Andrine Rafoss, Citroen, +1,678

3) Mats W. Marthinsen, VW, +4,450

4) Jonas B Kløvstad, Peugeot, +5.422

5) Anders Hansen, Audi, +21,673

6) Robin Bakke Andresen, Opel, brutt

Supernasjonal klasse 2

1) Sigurd Erik Egeland, Mazda, 3:34,237

2) Stian Søsæther, Mazda, +2.647

3) Trond Simen Larsen, Mazda, +4.103

4) Lasse Aaberg, Ford, +4.454

5) Thomas Voie, Ford, +9.382

6) Andreas Myhre, Volvo, brutt

Supernasjonal klasse 3

1) Mathias Minge, Ford, 3:27,158

2) Andreas Aarhaug, Audi, +1.371

3) Petter Leirhol, BMW, +2.543

4) Thomas Bryntesson, BMW, +3.803

5) Markus Grønningsæter, Hyundai, +4.861

6) Kenneth Hansen, Volvo, +5.631

Supernasjonal klasse 4

1) Simen Engsvik, Volkswagen, 3:27,820

2) Herbjørn Haug, Mercedes-Benz, +2.251

3) Jørgen Syversen, Ford, +2.637

4) Bjørnar Johansen, Volvo, +4.067

5) Emil Sivesind, Annet, +4.358

6) Øyvind Johansen Myhren, BMW, +6.661

Rallycross Junior

1) Henrik Gjervan, Opel, 3:36,127

2) Tobias G. Spangen, Peugeot, +1.324

3) Johannes Rafoss, Honda, +2.575

4) Mads Andersen, Honda, +6.004

5) Markus Røsrud, Honda, +10.122

6) Fredrik Hanserud, Honda, +17.933

Rallycross Historisk

1) Amund Walle, Ford, 3:39,573

2) Arnfinn Bergseng, Ford, +1.343

3) Ole Johan Sæther, VW, +5.840

4) Ken Roger Tandberg, VW, +9.557

5) Marius Sannerhaugen, VW, +11.064

6) Bjørn Egil Dalen, VW, +14.677

Powered by Labrador CMS