Aksel Lund Svindal etter sin første RX2e-test i Spania forrige uke.

Mer bilkjøring for Aksel – derfor står han på startsterken i VM-runden på Hell

Han nøyer seg ikke bare med asfalt under dekkene. Den norske alpinlegenden Aksel Lund Svindal ser frem til å utforske både en ny drivlinje og et nytt underlag når han reiser til Lånkebanen neste helg.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Han har allerede rukket å skrive et par overskrifter ved både å vinne løp og på et tidspunkt også lede den skandinaviske Porsche-sprintserien, men Aksel Lund Svindal er sulten på mer bilsport. Når da Red Bull og Rallycross-VM tok kontakt for å tilby ham en sjanse i den elektriske supportklassen RX2e under sesongstarten i den norske VM-runden, så var han alt annet enn vond å be.

RALLYCROSS: Han har allerede rukket å skrive et par overskrifter ved både å vinne løp og på et tidspunkt også lede den skandinaviske Porsche-sprintserien, men Aksel Lund Svindal er sulten på mer bilsport. Når da Red Bull og Rallycross-VM tok kontakt for å tilby ham en sjanse i den elektriske supportklassen RX2e under sesongstarten i den norske VM-runden, så var han alt annet enn vond å be.

– Når noen spør sånn, så er det bare å rydde plass i kalenderen. Dette må man prioritere selv om man får beskjed bare noen uker før, sier Svindal.

Han har altså fått god erfaring fra baneracing, men snakker uhemmet varm om rallycrossformatet.

– Rallycross er jo fett da. Først og fremst fordi det jo er fett, men så er jo rallycross litt norsk og nordisk også, selv om det strengt talt startet i England. Også liker jeg de framskrittene som blir gjort med elektrisk drivlinje, det funker jo dritbra og det er veldig kult at dette «forvaltes» også i motorsporten, sier Aksel Lund Svindal til Parc Fermé.

Svært takknemlig

Han har hatt en tett tilknytning til Red Bull over mange år, og det siste året er det også Red Bull som hovedaksjonærer til Rallycross Promoter som har tatt over de kommersielle rettighetene til Rallycross-VM. Når de da ønsket et trekkplaster til sesongstarten, så var det flere bokser som Svindal huket av.

Naturlig nok hjelper det med en norsk superstjerne, men ikke minst at han har begynt å bli aktiv med bilsporten og ikke minst har en ekstremt stor lidenskap og interesse for bil- og motorsport.

– Det er jo fint å kunne ha gode, gamle bekjente i Red Bull, som tok kontakt og spurte om dette ikke kunne være interessant. Og i den grad at dette kan gjennomgøres uten at det er helt uforsvarlig, sier 39-åringen, som også setter denne invitasjon høyt over muligheter han har fått av bilkjøring.

– Alle som har sett Martin Schanche, Tommy Rustad eller Andreas Bakkerud i nyere tid tenker jo at dette ser helt sjukt ut, og hvis du da får muligheten til å prøve en slik bil rundt en bane… Altså, dette er en mulighet ikke alle får. Hvem som helst kan på mange måter reise til Rudskogen og kjøre trackday, men ikke alle får lov til å prøve rallycross på en slik arena, sier han.

Lynkjapp test i Spania

Han har allerede rukket å teste en RX2e-bil på den nye rallycrossbanen på Calafat-anlegget i Spania og dermed fått kjent på hvordan det er å kjøre en elektrisk bil, kombinert med grus under hjulene.

– En ting er å kjenne på skyvet som en elbil gir, men du skal også få dette skyvet ned i bakken. Jeg har jo aldri kjørt en rallycrossbil får, men jeg må si dette er ganske rått og hva du kan få en slik bil til å gjøre rundt en bane med vekslende underlag, konstaterer han.

Sesongstarten i Rallycross-VM skjer altså på norsk jord. En mer symbolsk kickstart får det derfor ikke blitt, selv om det fortsatt er usikkert hvor mange av bilene i VM-klassen RX1 rekker å bli klare.

Stor tro på framtiden

Svindal er veldig klar på at han har stor tro på sportens framtid ved å ta dette steget, all skepsisen fra en stor mengde fans til tross. Han ber publikum om å gi dette en sjanse, og mener at tjuvstarten på elektrisk rallycross som toppklasse fra Nitro Rallycross bør gi folk en indikasjon på at dette vil fungere godt.

– Det vi har sett fra Nitro er ganske fett. Den bilen jeg skal kjøre syns jeg også er ganske rå, men det er jo fra et turistperspektiv. Men jeg er helt sikker på at folk kommer til å synes at RX1 er ganske fett, sier Svindal og drar på en sammenlikning fra Carrera Cup som han er godt kjent med.

– Når jeg har sett det live, så er det mye lyd og fet motorlyd med biler som har rake rør. Men de bilene som ikke har rake rør, så er det ikke motoren du først og fremst hører. Da hører du girkassa, hjula som får grep og andre mekaniske lyder som er mildt sagt like fett, slår han fast.

Powered by Labrador CMS