Å fly over hoppet i Höljes er noe mange rallycrossførere drømmer om. Denne helgen fikk Jonas Dalseth Jacobsen oppfylt denne, og kunne knapt realisert den drømmen på en bedre måte.

Mistet omsider Höljes-jomfrudommen – og da gjorde han også fullstendig rent bord

For Jonas Dalseth Jacobsen var det så stort bare å få kjøre i Höljes at det åpenbart gikk ekstra fort svingene.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: I utgangspunktet kunne han tenkt seg å kjøre NM i bakkeløp denne helgen. Det har han ikke gjort før, og med tempoet han har vist med både en velbygd bil og rutinerte førerferdigheter så kunne dette blitt en ny og interessant erfaring for nordlendingen Jonas Dalseth Jacobsen.

RALLYCROSS: I utgangspunktet kunne han tenkt seg å kjøre NM i bakkeløp denne helgen. Det har han ikke gjort før, og med tempoet han har vist med både en velbygd bil og rutinerte førerferdigheter så kunne dette blitt en ny og interessant erfaring for nordlendingen Jonas Dalseth Jacobsen.

Men det var noe annet han aldri hadde gjort før. Nemlig å kjøre i Höljes. Og det veide tyngre enn å satse mot en potensiell ny NM-medalje.

– Bakkeløpet hadde vært aktuelt om dette ikke var samme helg. Og med full respekt for bakkeløp, men når jeg kunne velge mellom RallyX Nordic i Höljes og NM i bakkeløp, så hang det for meg høyere å delta i Höljes når man får muligheten, sier Jonas Dalseth Jacobsen til Parc Fermé.

Ny klasse i nordisk sammenheng

Det ble lenge kjørt med bakhjulsdreven biler på Höljes i forbindelse med EM i TouringCar, men etter at denne klassen forsvant i 2019 så har det vært åpnet for dette i internasjonal sammenheng. Derimot har det nordiske mesterskapet RallyX Nordic det siste året innført en ny klasse, døpt 2WD Open, hvor man kan i praksis stille med hva slags bil man vil, så lenge den trekker på to hjul.

Norske biler fra Supernasjonal klasse 4 så derfor ut til å være svært optimale for denne klassen. Førere fra andre nasjoner slet med å henge på de norske som tapetserte pallen både i lørdagens og søndagens løp.

På toppen av ballen begge dager fant vi altså Dalseth Jacobsen, med selskap av Simen Engsvik og Markus Johannessen på hver sin plassering bak Jonas lørdag og søndag. Andre norske sterkere førere som Sander Engsvik og Fredrik Ågedal hadde dessverre litt for mye uflaks til å gjøre et godt totalresultat, selv om de tempomessig også viste seg godt fram når alt fungerte.

Men for nordlendingen klaffet alt. I hver eneste omgang og finale var det ingen som kunne overliste mannen i sin hjemmebygde Volkswagen Polo.

– Jeg fant flyten med en gang. Jeg kunne bare kjøre og kose meg. Det er det mange sesonger siden sist jeg følte jeg kunne. Noen helger blir bare sånn, men de aller fleste er ikke det, sier 29-åringen.

Trakk deltakelse

På starten av 2010-tallet ble han sett på som en av de mest spennende rallycrosspirene i landet og hadde en karriere med Super1600-bil, hvilket gjorde at han kunne kjøre EM-runden her den gang. Men det skjedde altså aldri.

– Jeg hadde jo faktisk meldt meg på en gang, men jeg husker faktisk ikke nå hvorfor det aldri ble noe av. Om det var bilen som ikke var klar, eller om det var mangel på penger eller hva det var. Men hvis det er motorsport, så er disse tingene ikke helt usannsynlig, sier han.

Jonas Dalseth Jacobsen.

Guttedrømmen ble altså oppfylt, på mange måter, selv om toppen av kransekaka er å få kjøre på samme bane i en toppklasset Supercar-bil. Men enn så lenge kan han se tilbake til denne løpshelgen med et stort smil om munnen ved at han var den klart mest dominerende føreren uansett klasse.

– Dette er jo noe jeg har gledet meg enormt til. Jeg kom inn i det med en gang, og jeg følte at jeg hadde kjørt banen før. Så jeg skjønte på en måte med en gang hvor jeg kunne ta i og hvor jeg måtte ta det litt roligere. Det er jo litt artig. Det skjer ikke så ofte, sier nordlendingen.

Full gass på første forsøk

Det berømte målhoppet før siste sving var et klart eksempel som illustrerte hans tilnærming til banen.

– Visstnok hadde de laget mer sprett på hoppet igjen i år. Jeg trodde ikke det skulle hoppe noe så inn i helvete som det gjorde. Men det var akkurat like tøft som jeg trodde på forhånd. Jeg sa forresten til meg selv på første treningsrunde at jeg ikke skulle få overtenning ned bakken der, og det første jeg gjør på første trening var å holde full gass over hoppet. Det ble en del ratting inni der, flirer Jacobsen.

Om det ikke var noe voldsomt dilemma over å velge Höljes framfor Bakkeløp-NM, så er ikke valget noe vanskeligere om hva han gjør ved neste korsvei. For neste RallyX Nordic-runde kolliderer med den neste NM-runden i rallycross.

For Jonas er det et enkelt valg.

– Det ser dårlig ut for RallyX Nordic videre for min del. Det var disse to løpene, også skal jeg se om jeg vurderer finalehelgen i Strängäs. Og ser du bort fra oss nordmenn, så syns jeg klassen også hadde litt for lite deltakere. Det klinger kanskje bedre på CVen å kunne ta et nordisk gull, men sportslig sett så er NM en god del hardere, erkjenner han.

Parc Fermé kommer tilbake med mer fra den nordiske runden i Höljes…

Powered by Labrador CMS