Andreas Bakkerud blir en opptatt mann i 2022-sesongen. Bergenseren har allerede startet årets sesong med gokart-trening og langdistanseløp.

Mye tyder på at Andreas ikke akkurat ligger på latsiden om dagen

Det ble en travel helg for Andreas Bakkerud (30) som har testet den nye Nitro Rallycross-bilen og debutert i sitt første ordentlige langløp i GT-racing. Vi hørte hva han hadde å si om den nye tidsepoken i rallycross og hva han tenkte om å stille til start på en av verdens tøffeste racerbaner.

Publisert Sist oppdatert

RACING/RALLYCROSS: Andreas Bakkerud er kanskje best kjent for rallycrosspresentasjonene sine gjennom hans bilsportkarriere, men det mange kanskje ikke er klar over er at han også brenner for allsidighet.

RACING/RALLYCROSS: Andreas Bakkerud er kanskje best kjent for rallycrosspresentasjonene sine gjennom hans bilsportkarriere, men det mange kanskje ikke er klar over er at han også brenner for allsidighet.

Forrige helg var Bakkerud i Barcelona og prøvekjørte den nye NitroRX-bilen. Han benyttet og anledningen til å prate med teamene som også var tilstedte under testen.

— Jeg tror rallycross får et bra løft fremover, åpner han.

Ny tidsepoke

— All testing skjer nå og det er mye nytt, nye biler. Vi går over til elektrisk og utvikligen skjer ganske raskt og det er mange som har investert mye for å få bilene klare for å i det hele tatt stille til start, sier han til Parc Fermé.

Bilene som skal brukes i NitroRX bygges fra bunnen av, i motsetning til VM-bilene som bygges på dagens eksisterende biler. NitroRX benytter seg av fire motorer og fordeler de på hvert hjul. Det er beregnet at bilene vil ha nærmere 850 hestekrefter, og det er tiltenkt et «push to pass»-system som gir potensiale for over 1000 hestekrefter i korte perioder.

Det syntes Bakkerud er svært spennende.

FC1-X som bilen heter er bygget på et rørramme-chassis. Arrangøren ønsker at fabrikanter etter hvert kan lage egne karosserier til markedsføring i fremtiden.

— Når man kom på baner som Barcelona med gamle bilen så ble det lite forbikjøringer. Det var mye sladding. Nå kommer vi vesentlig opp på power, 850-ish. Og vi hadde rundt 600, eller la oss si 570 i gamlebilen. Men det som var bra med bensinbilene var at de hadde oppimot 1000 newtonmeter i dreiemoment.

El-biler har et godt rykte på seg for å gi førerneS mye dreiemoment og svært hurtig akselerasjon. Det er ingen grunn til å tro at momentet i de nye bilene vil være lavere enn i en RX1-bil.

— Målet vårt med FC1-X var å lage den tøffeste og raskeste rallycross-bilen noen sinne bygd for konkurranse. En bil som klarer å begeistre førerne og fansen mens den motstår noen av de tøffeste banene i motorsport. Det vil bli veldig vanskelig, men etter å ha hatt muligheten til å jobbe med noen av de beste i bransjen gleder vi oss til å se resultatene, sier NitroRX-skaper Travis Pastrana i en pressemelding.

Langdistansedebut

Etter tre dager med NitroRX-sirkuset i Barcelona vendte Bakkerud nesen til flyplassen og legendariske Spa-Francorchamps i Belgia. Rallycross-stjerna innrømmer at det alltid har vært en liten drøm å kjøre baneracing på anlegg som man ser i Formel 1 og simracing.

Det var derimot ikke Bakkerud sin første erfaring med asfaltracing. Bergenseren har bakgrunn som karting-utøver og kjørte et løp i Formula Basic. Han har også kjørt halv sesong i det danske Thundersport-mesterskapet i 2016.

Bergenseren fikk plass i Car Collection Motorsport sin Audi R8 som teamet skulle delta med i GT4-klassen. Med på laget hadde han amerikanske José Garcia og tyske Patrick Kolb.

— Det er kanskje en av verdens feteste racerbaner. Det er i hvert fall en bane med mye historie, Eau Rouge, store høydeforskjeller. Den har samme status som Nürburgring og Monaco er han klar på.

Mesterskapet Bakkerud gjorde sin langdistanse-debut i er det mer amatør-rettede «24h series». Løpet han deltok i forrige helg var et 12-timersløp fordelt på to dager med fem og en halv time kjøring på lørdagen og seks og en halv time på søndagen.

Dette er bilen Andreas Bakkerud gjorde sin GT-racing debut med. Han deltok i løpet med José Garcia og Patrick Kolb.

— Jeg får ikke oppleve den ekte 12-timeren, det er jo en type mindre serie jeg skal kjøre, samtidig er det jo mange gode førere som skal kjøre og folk som bruker mye tid på å teste. For min del er det jo et team-mesterskap som jeg skal ta del i. Det er én «gentleman»-fører på bilen og Patrick Kolb som er litt mer proff. Jeg vil prøve mest mulig å sammenligne meg med Kolb, sa han debuten i helgen.

Bakkerud sier at han hadde lite forventninger til debuten sin og at han kun hadde sett bruksanvisningen til bilen før han kom på at han har hatt et tidligere møte med samme bil dog på et litt glattere underlag.

— Jeg har kjørt bilen på isen i Sverige med Mattias Ekström med piggdekk. Men det gikk nærmere 20 enn 100 og breiere enn det vil gå på Spa-banen. Jeg er spent på kjøre på svær bane og få kjenne på at Eau Rouge er kul liksom, men jeg håper ikke det står noen bil på andre siden. Når man kjører så er man «committed», forteller han.

Ikke første gang på Spa

Helgens langdistanseløp var ikke Bakkerud sitt første møte med Eau Rouge. Banen har blitt en etablert VM-runde i rallycross de siste årene og fra VM-runden i 2019 kunne bergenseren ta med seg en andreplass.

Bakkerud i toppen av Raidillon-svingen i fjor. I GT-debuten sin forrige helg kunne han kjøre hele Eau Rouge/Raidillon-kombinasjonen.

Nytt for Bakkerud i hans første langdistansestart er mengden biler som kjører samtidig. I rallycross-VM er det kun seks biler som starter et heat på det meste. Mens det ikke er uvanlig for et langdistanseløp å ha over 50 biler i ulike klasser til start.

— Det er jo noe som er spesielt men jeg har litt erfaring fra Thundersport og jeg har kjørt mange «Gatebil Extreme»-løp med mye forskjellige biler. Også er jeg jo en fører som er vandt med trafikk fra karting og rallycross der ting skjer veldig fort. Så lenge speilet er innstilt og man holder sporene sine så tror jeg det kommer til å gå veldig fint, man kan ikke være helt idiot. Jeg gleder meg, jeg tror det blir en veldig kul opplevelse, innrømmer Bakkerud.

Han utrykker også at han har en drøm om å delta i 24-timersløpet på Nürburgring eller 24-timersløpet på Spa en gang i fremtiden.

Etter løpet var det derimot en fornøyd Bakkerud som nådde ut til Parc Fermé.

— Jeg er veldig fornøyd, lærte masse og farten var ganske bra! Helt utrolig kult å få kjøre Spa-banen. I starten var jeg god på «long runs», men manglet litt på nye dekk. Til slutt klarte jeg å tilpasse meg og var blant de raskeste GT4-førerne, sier Bakkerud.

Han har ikke sagt noe om videre satsing i GT-racing etter debuten.

Ønsker å satse også i Norge

Bakkerud snakker ofte om gokart-bakgrunnen sin og har også inkludert litt gokart-kjøring på sin egen video-blogg «BakkerudLIFE». Bergenseren stilte også til start i noen nasjonale løp i 2020 og 2021-sesongen.

Andreas Bakkerud fra en trening på Andebu i 2020.

Åsanemannen har flere ganger uttalt at gokart er den beste treningen uansett motorsport og drar flere sammenligninger til rallycross-sporten. Han forteller at det ikke er lenge siden han kom hjem fra Italia etter å ha trent på noen av gokart-banene i det sørlige landet.

— Jeg ønsker å satse mot NM i klassen KZ2. Jeg har vært på South Garda og kjørt med B&V Kartservice og hadde en bra uke og fikk kjørt mye. Men noe jeg har vært litt irritert over var at jeg ikke kom over den kneiken over at man ikke kan trene så mye man vil, for man blir så sliten. I fjor satt ikke kroppen helt fordi jeg ikke fikk kjørt så mange dager på rad, men er veldig fornøyd med å ha fått mange dager i karten, avslutter Bakkerud.

Powered by Labrador CMS