Emil Heyerdahl her under det første løpet i «24h Series» i fjor.

Nå får Emil (19) en lukrativ Aston Martin-mulighet på Nürburgring

Etter en forrykende 2021-sesong i TCR rykker Emil Heyerdahl opp i de internasjonale bilsport gradene. Neste steg er NLS-satsning i GT4-klassen med Pro Sport.

Publisert Sist oppdatert

«RACING: 2021-sesongen avsluttet på best mulig måte for Emil Heyerdahl (19) og teamet. Etter at de ble kåret til TCR-mestere i «24h Series» har det åpnet seg nye muligheter for bjørkelangingen som nå skal satse på Nürburgring i Aston Martin.

«RACING: 2021-sesongen avsluttet på best mulig måte for Emil Heyerdahl (19) og teamet. Etter at de ble kåret til TCR-mestere i «24h Series» har det åpnet seg nye muligheter for bjørkelangingen som nå skal satse på Nürburgring i Aston Martin.

Heyerdahl, som ikke er vag på at dette er en stor mulighet for han, forteller at han får en helt annen forutsetning på sesongen med faste lagkamerater og full sesong med det rutinerte Pro Sport-teamet.

– Jeg møtte teamet under 24-timersløpet i Dubai i år og ble litt kjent med dem. Dynamikken er veldig bra og det var første gang jeg møtte dem, men det klikka med engang, åpner Heyerdahl med i et intervju med Parc Fermé.

Fra okse til folkevogn

Da det viste seg at det ble for dyrt for Heyerdahl å kjøre Super Trofeo-serien til Lamborghini, siktet han og teamet seg inn på andre løsninger. Det endte opp med at 19-åringen kjørte sin første sesong med TCR i fjor etter å ha vunnet Formula Nordic-mesterskapet, som også kan kalles Nordens Formel 4-mesterskap.

– Første sesong med TCR var ikke planen å kjøre full sesong, men med god støtte ga det oss mulighet til å gjennomføre. Det endte med seier så det ble en god uttelling. Jeg har fått mye erfaring i TCR men vi har vært fastslått på at det ikke er veien videre for min del, forteller Heyerdahl.

Han forteller og at han har fått god erfaring fra store internasjonale baner gjennom satsningen og har brukt en del tid i simulatoren og begynner å bli godt forberedt.

Emil Heyerdahl i aksjon under 12-timersløpet på Hockenheim i fjor.

Unggutten understreker og hvor viktig det er for han å bruke god tid i læringsprosessen. Det å bygge erfaring mener han er en nøkkel til en suksessfull karriere.

– Vi var klare for å gå opp en klasse i år, men vi må skyndte oss sakte istedenfor å «rushe» for mye så det blir en kort karriere. Jeg er fortsatt 19 år og har mange gode år foran meg. Målet mitt nå er å levere til teamet og levere til Aston Martin. De har allerede sagt det er gode muligheter om jeg presterer, og de har fulgt med på meg en god stund sier dem, forteller 19-åringen.

God Krognes-hjelp

Emil Heyerdahl er klar på at tiden før signeringen med Pro Sport har vært preget av mye hardt arbeid, men at en avtale med nytt management team har lettet arbeidstrykket hans fra 25 timer i døgnet alene til å ha folk rundt seg som er dyktige.

Det har gjort at han kan bruke mer tid på andre ting som er viktigere for kjøringen hans som å gå i detalj-nivå med Christian Krognes.

– Jeg følger litt i fotsporene til Christian og skal kjøre på Nürburgring. Han har kontroll på alt fra hvilket hotell vi skal bo på og hele pakka. Han veit jo hvordan alt funker. Jeg prøver å få så mange tips og triks, er Heyerdahl klar på.

Christian Krognes kjenner mesterskapet godt etter å ha vært fast inventar de siste ti årene. Han håper han har en positiv effekt på unggutten som skal bryne seg på et mye tøffere startfelt enn det han er tidligere vant med fra «24h series».

– Han går jo litt i samme løypa som meg. GT4 er jo et steg høyere enn det jeg startet i så det er veldig kult å se at han hopper rett inn der. Han kommer inn i et team som er veldig erfarne på «Ringen». Så jeg tror han har et veldig godt utgangspunkt. Også får han skikkelig raske teamkompiser og det er alltid bra med gode referanser, og enda bedre hvis han slår de, forteller Christian Krognes til Parc Fermé.

Imponert etter TCR-satsingen

Han legger ikke skjul på at han er imponert over hva 19-åringen har fått til og syntes det er fortjent etter en sterk 2021-sesong i TCR.

En annen Krognes som har vært viktig for Heyerdahl er pappaen til Christian Krognes, Jon Krognes. Han har brukt mye tid på å trene mental styrke sammen med Heyerdahl.

Christian Krognes går inn på hva det innebærer for Heyerdahl å gjennomføre disse øvelsene.

– Mental trening, det er jo egentlig evnen til å tenke enkelt på det som skal gjøres. Det er så enkelt å bli forstyrret fra alle kanter, media, publikum så det handler mye om å prøve å stenge det ute. Glemme alt av forventninger. Rett og slett tenke neste sving hele tiden. Det høres veldig lett ut på papiret, men i praksis er det mye vanskeligere. Det handler mest om å få mest ut av seg selv og det tror jeg Emil har blitt veldig god på, sier Christian Krognes.

– Ingenting med motorsport er sikkert

Heyerdahl er tydelig på at målet hans er å sitte i en GT-bil på fulltid. Dette var forutsetningen allerede før han tok steget ut av gokart-setet.

– Jeg siktet meg inn på en GT-karriere allerede før vi begynte med Formula Nordic, så vi skal inn i en GT-bil. Formula Nordic var for å bygge en base med erfaring med aero og tett racing. Jeg vil være den beste utøveren, best på track walk, best på analyse og for min del er det veldig viktig og bruke tid på de mesterskapene vi deltar i, sier 19-åringen.

– Hvor ser du deg selv om to år?

– Ingenting med motorsport er sikkert og vi har ikke signert mer enn ett år, så vi må ta det langsiktig. Jeg må se et litt mer helhetlig bilde. I år blir det GT4 på «Ringen» og jeg vil tro det blir det neste år. Det er målet for de to årene her. Så vil jeg jo si at GT3 er det naturlige steget etter det. Kjører man fort i GT4 så er det kort vei til GT3, avslutter han.

Atle Gulbrandsen og Christian Krognes kjenner Nürburgring og NLS-serien godt, og vil være to viktige brikker som Heyerdahl kan lese seg på.

«Ringrev» er positiv

Møller Bil Motorsport-fører og Formel 1-ekspert, Atle Gulbrandsen har lang fartstid i NLS-serien på «Ringen» og syntes det er veldig positivt at Heyerdahl skal delta i mesterskapet i år.

Gulbrandsen er klar på at det er et bra mesterskap med høyt nivå og en rekke fabrikkteam til start.

– Hevder man seg bra i NLS så kan man bli lagt merke til av fabrikkene. Emil har kjørt veldig fort de siste årene, og jeg er sikker på at han kommer til å kjøre fort på Nürburgring også. Dessuten kan dette være første steg mot å få en fot innenfor hos Aston Martin, sier han til Parc Fermé.

Han sier og at det er gøy med flere nordmenn på startlistene og Emil Heyerdahl vil bli med i en rekke nordmenn som har hevdet seg gjennom mesterskapet de siste årene.

Dette er doningen som Emil Heyerdahl skal prestere i under årets sesong på Nürburgring, en Aston Martin Vantage GT4, i regi av PROsport Racing.
Powered by Labrador CMS