Fotoceller spiller en sentral rolle i generell tidtakning, men nå blir klokkingen av Rally-NM vesentlig mer automatisert.

Nå skal tidtakningen revolusjoneres – slik fungerer det nye systemet i Rally-NM

Denne helgen skjer ett av de største tekniske revolusjonene innenfor administreringen av en NM-runde i rally ved at tidtakningen går inn i en automatisert løsning.

Publisert

RALLY: Selv om all sport og idrett, rally inkludert, er i en konstant utvikling i takt med tiden - så har enkelte elementer og rutiner forblitt uendret over mange år. Ett av disse er tidtakningen.

RALLY: Selv om all sport og idrett, rally inkludert, er i en konstant utvikling i takt med tiden - så har enkelte elementer og rutiner forblitt uendret over mange år. Ett av disse er tidtakningen.

Over alle år har klokkingen foregått på en «manuell» måte, det vil si at tidspunktet for målpasseringen trekkes ifra tidspunktet fra når man startet etappen, som fordrer både presis utregning og korrekt kalibrering av fellesklokkene basert på arrangørens satelittklokke, ofte omtalt som masterur.

Nå blir det slutt på krav til korrekt finutregning for å få presise etappetider. Den norske leverandøren EQ Timing skal stå for en heldigitalisert og automatisert løsning for tidtakning. Fortrinnsvis under NM-rundene, hvor det pålegges også av hensyn til TV-dekning.

– I utgangspunktet er både resultatsystemet og tidtakningsystemet vi har hatt veldig bra. Årsaken de gangene det ikke fungerer 100 prosent er på grunn av menneskelig svikt. Det vi ønsker nå er å kvitte oss med de menneskelige sviktene og få noe mer automatisert, sier Arne-Ingar Stulen, leder av rallyseksjonen til Norges Bilsportforbund.

NRK-krav

EQ Timing er ifølge Stulen verdensledende på tidtakning, men like fullt et helnorsk firma med egenprogrammerte løsninger. Birkebeinerrittet her i Norge og Roma Maraton er eksempler på arrangementer de har hatt det tekniske ansvaret for tidtakningen på med et stort volum av deltakere.

Likevel er det ikke bare å minimere problemene som har oppstått ved feil tidtakning og en tidkrevende prosess for å få dette rettet opp. NRK har også vært på banen og krevd et mer solid, digitalt system av hensyn til TV-sendingen.

I de to første NM-rundene skal nemlig Power Stage kjøres live i beste sendetid på NRKs vinterstudio. TV-sendingene produseres som vanlig av Nordur Film, og med livesending vil tidtakningen også automatisk være integrert hos Nordur og NRK, slik at klokka også kommer direkte opp på TV-skjermen.

Maner til tålmodighet

Det vil også være muligheter med splittider både på Power Stage, og eventuelt flere etapper, dersom arrangøren åpner for det.

– NRK har samarbeidet med EQ Timing de siste tre årene, så de samarbeider veldig godt med grafikk og den biten der. Så jeg er veldig trygg på at den biten med TV kommer til å gå fint. Utfordringen blir å få resultatene fort inn, sier Stulen, og maner til ørliten tålmodighet med tanke på at systemet er helt nytt og uprøvd.

Arne Ingar Stulen, leder for rallyseksjonen.

Egentlig skulle dette vært testet både under Rally Tron og Romjulsrally. Begge løpene ble avlyst, slik at Sigdalsrally blir ilddåpen.

– Det blir en ekstra spenning fordi dette skjer rett på en NM-runde. Man må være realistisk, og det å tro at alt fungerer 100 prosent med en gang, det er kanskje ikke sikkert. Vi må være åpen for læring og utvikling, men først må vi komme oss gjennom vintersesongen - og ikke minst Sigdal - å se hvordan dette spiller på lag. Det vil bli forbedring og utfordring for hvert løp framover, sier seksjonslederen, som også får erfare dette som arrangør ved at han er tilknyttet arrangørstaben til Rally Hadeland, årets andre NM-runde.

Investering på 125.000 kroner

Hvem tar så regninga, og hvilke kostnader innebærer dette? Investeringen for å integrere hele systemet har Norges Bilsportforbund selv tatt, og denne ligger på cirka 125.000 kroner.

Utover dette er det arrangørene som pålegges kostnaden for tidtakningssystemet, men Stulen er tydelig på at dette forhåpentligvis «bare» blir et utlegg for arrangørene.

– Under Bilsportkonferansen ble vi enige om at arrangøren tar regninga i første omgang, men med NRK-satsingen får vi nå unike muligheter for reklameinntekter. Så vi jobber med å få inn så mye sponsormidler som mulig, slik at vi kan avregne dette og gi dette tilbake til arrangøren i slutten av sesongen. Vi lager en fordelingsnøkkel på dette utifra hvor mange etapper du kjører og hvilke kostnader dette innebærer. Håpet er at sponsorene vi får inn framover kan dekke dette slik at arrangørene ikke skal bære kostnaden, sier han.

I praksis fungerer dette teknisk sett relativt enkelt for de involverte. De bruker en såkalt «passiv transponder», ved at det teipes på en engangschip som kommuniserer med fotocellen som passeres, hvor startnummeret leses av. Alternativet blir etterhvert å montere på «aktive transpondere», som enkelt og greit er en fastmontert brikke som følger bilen, slik vi kjenner til fra ordinær bilsport på bane.

– Vi begynte å teste dette allerede i 2019, men det strandet litt. Det var ingen vilje i NBF til å gjøre noen investeringer. Nå har vi fått de til å ta hovedinvesteringen på en engangssum. Så vi har kommet et skritt videre, i tillegg til at NRK stilte disse kravene.

Valgfritt med splittider

Det legges også som nevnt tilrette for splittider, men det foreligger ingen spesielle krav til mengden.

– Det er opp til arrangøren. Hver splittid har en viss kostnad, så det er opp til arrangøren hvordan man vil legge til rette for splittider. For vår del på Hadeland, så vil vi ha splittider på Power Stage fordi vi kjører en lang Power Stage, sier han.

For å bruke hans eget arrangement som eksempel, så har startavgiften gått opp med 1000 kroner siden sist de hadde NM-runde. Nå ligger den på 5900 kroner, mot 4900 kroner sist. Men det er ikke tidtakningssystemet i seg selv som drar denne kostnaden opp, mener Stulen.

– For det første gikk vi på et underskudd på 140.000 sist gang. Også er kostnaden litt på grunn av tidtakning, men ikke minst på grunn av funksjonærer. For Rally Hadeland så må vi rett og slett betale funksjonærer for å ta de postene som ingen tvil ta. Så blir det alltid litt hyling over at startavgiften er høy, men vi som har vært med på både kjøring og arrangering, så ser vi hva dette koster. Så en bønn til de som syns rally er blitt dyrt; det er blitt dyrere og dyrere å få folk til å være med, slår han fast.

Powered by Labrador CMS