Folksomt ute på transportetappen i Kenya, men Thierry Neuville har også vært litt kreativ i bruken av mannskapet sitt under gjennomkjøringen.
Folksomt ute på transportetappen i Kenya, men Thierry Neuville har også vært litt kreativ i bruken av mannskapet sitt under gjennomkjøringen.

Neuville disket – tatt for ulovlig aktivitet under gjennomkjøring

Det gikk fra vondt til verre for Hyundai i etterkant av Safari Rally Kenya, og dommerne viste ingen nåde når Thierry Neuvilles taktikk fra gjennomkjøringen ble avslørt av løpsledelsen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Som vanlig bød Safari Rally Kenya opp til dramatikk, og dramatikken var ikke over etter at Sebastien Ogier hadde kjørt over Power Stage som løpets vinner med drøye seks sekunders margin. For det var Toyota som dominerte løpet fullstendig, hvor samtlige fire oppnevnte Toyota-førere tok de fire øverste plassene i den afrikanske VM-runden.

RALLY: Som vanlig bød Safari Rally Kenya opp til dramatikk, og dramatikken var ikke over etter at Sebastien Ogier hadde kjørt over Power Stage som løpets vinner med drøye seks sekunders margin. For det var Toyota som dominerte løpet fullstendig, hvor samtlige fire oppnevnte Toyota-førere tok de fire øverste plassene i den afrikanske VM-runden.

For Hyundai og M-Sport ble det nedturer en etter en. Dani Sordo ble beste Hyundai-fører på en femteplass etterfulgt av Ott Tänak og Pierre-Louis Loubet, en alle disse var et hav bak Toyota-banden i tet.

Sendte ut person til etappen

Ellers ble det trøbbel for både Esapekka Lappi og Thierry Neuville gjennom løpet, og etter løpet skulle det bli virkelig trøbbel for den belgiske toppføreren i Hyundai. Han er nemlig blitt avslørt for å vært ute på en av fartsetappene utenfor det fastsatte gjennomkjøringsprogrammet tidligere denne uken.

Regelverket i rallysporten er veldig klart; etter at tilleggsreglene er publisert er det strengt Sforbudt for deltakere, eller mannskap med en tett forbindelse til deltakerne å bevege seg inne på en fartsetappe utenfor fastsatt gjennomkjøring, med mindre det foreligger særskilt grunn til det og dispensasjon er gitt av arrangør.

Det var det ikke i Neuvilles tilfelle.

I en rapport fra løpsledelsen hadde dommerne nemlig fått kunnskap om at en uautorisert person hadde blitt sett ute på en etappe etter gjennomkjøring. Vedkommende befant seg blant annet på privat eiendom uten tillatelse, og ble stoppet av funksjonærer på to forskjellige steder over to dager, heter det i juryens domsdokument.

Neuville innrømmet overtrampet

Bevisene som ble fram lagt tydet på at dette var mannskap tilknyttet Thierry Neuville. Etter møtet med dommerne innrømte Neuville at dette mannskapet tilhørte ham.

– Han innrømmet umiddelbart overfor dommerne at han var klar over den identifiserte personen, og at han hadde bedt om denne personens hjelp for å oppdage konkrete usikkerhetsmoment (steder hvor steiner hadde flyttet på seg) på noen av etappene som de skulle konkurrere på. Føreren hadde en ærlig gjennomgang av situasjonen og beklaget overtrampet sitt overfor dommerne, og han tok på seg ansvaret for bruddet, skriver dommerne.

Kartleser Martin Wydaeghe skal også ha tydeliggjort at de var bekymret for sikkerheten på noen av de mest utfordrende partiene, der de oppfattet at visse steder virket uklare med tanke på kutting av svinger og hvilke tiltak arrangøren skal ha gjort etter gjennomkjøringen.

Uansett, straffen er like hard som den er enkel å forstå. Neuville og Wydaeghe diskvalifiseres fra alle resultatlister tilknyttet løpet. Det betyr eksempelvis at han blir fratatt Power Stage-seieren, og således blir også Oliver Solberg flyttet opp til en niendeplass totalt.

Straff til Solberg

Når det er sagt - Solberg kommer heller ikke ustraffet fra dette løpet. Norsk-svensken skal nemlig ha brukt ett ekstra dekk over maksantallet på 26 dekk som man må allokere før løpet. Straffen for dette er to minutter og påvirker ikke resultatlista nevneverdig, foruten at dette lille forspranget på 30 sekunder etter den massive opphentingen ikke formelt vil bli bokført i resultatlistene.

Solbergs representant fra Eurosol-teamet, Janos Puskadi, forklarte at de hadde levert tilbake et dekk til Pirelli, som da allerede var skannet og registrert, men de antok at dette dekket ikke telte ettersom det var levert tilbake.

Powered by Labrador CMS