Oliver Solberg og kartleser Elliot Edmondson i vakre omgivelser i de franske alper gjennom fredagens etapper.

Oliver holder hodet høyt til tross for kronglete åpning

Manglede godfølelse og småstrul hindret ikke Oliver Solberg fra å gjennomføre den første dagen av Rally Monte-Carlo. Men foreløpig er han langt unna å måle seg mot de aller beste.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Men uten kontekst er noen av ordvalgene etter spesielt SS4 og SS5 rimelig beintøffe for den norsk-svenske 20-åringen, som virkelig har fått satt mentaliteten på prøve med mye smålugging både her og der i sin første dag som fullverdig fabrikkfører for Hyundai.

RALLY: Men uten kontekst er noen av ordvalgene etter spesielt SS4 og SS5 rimelig beintøffe for den norsk-svenske 20-åringen, som virkelig har fått satt mentaliteten på prøve med mye smålugging både her og der i sin første dag som fullverdig fabrikkfører for Hyundai.

– Ser du all røyken inne i bilen?! Jeg gråter på startstreken og får ikke puste ute på etappen. Jeg mister fullt fokus ute på etappen, også hadde jeg ikke noe girskift på slutten, sa en frustrert Solberg etter SS4, som bare endte med en tiendetid.

Etappen etterpå gikk enda dårligere. Problemene var de samme.

– Det var vanskelig. Jeg har ingen godfølelse i det hele tatt. Jeg gråter tårer på starten på grunn av all røyken som kommer inn i øynene. Jeg bare kjører, jeg bryr meg egentlig ikke noe om tidene ettersom vi ikke har noe å kjøre for, sa Solberg etter SS5, som bare ble kvittert med en 13. tid.

Fornøyd, men ikke fornøyd

Det kom seg litt utover dagen. Syvendetiden på SS7 ble et lite høydepunkt, hvor han ikke var mer enn 0,3 sekunder på kilometeren bak etappevinneren, som noe oppsiktsvekkende ble Gus Greensmith denne gang som kunne slippe jubelen løs for sin første og høyst fortjente etappeseier i karrieren.

Selv om Oliver Solberg er misfornøyd med selve resultatet, så er han glad for alle erfaringer han har høstet denne fredagen.

Solberg har skjønt utover dagen at han nå bare må komme pent og pyntelig til mål og la teamkameratene Thierry Neuville og Ott Tänak stå for teampoengene i fabrikkmesterskapet.

– Det er en god dag for erfaring, og en god dag for meg og teamet å lære mye. Jeg har prøvd å satse litt mer her inne, og det føltes bra. Men det er også steder jeg trekker meg tilbake. Jeg kan ikke si at jeg er fornøyd med dagen, men på en måte jeg er fornøyd likevel. Vi vet hva vi må gjøre, og alle er motiverte, sier Solberg.

Loeb imponerer stort

I ledelse etter endt dag har vi fortsatt ingen ringere enn Sebastien Loeb. Den 47-årige franskmannen med ni VM-titler og 79 enkeltseire, som egentlig har lagt opp for lengst - men som holder kjøringen gående med sporadiske innhopp i VM-sirkuset.

Og veteranen kliner altså til når det virkelig gjelder. Fire av seks etappeseiere, én etappe med hybridproblemer og en rolig avslutning på dagen gjør at han likevel leder med med 9,9 sekunder på landsmannen og verdensmesterkollega Sebastien Ogier. Elfyn Evans har tredjeplassen, nå 22 sekunder opp til Loeb.

På spørsmål fra WRC sin egen livesending om han er overrasket over å være i ledelse og fortsatt ha topptempo i kroppen, så svarer han både ja og nei, på denne måten:

– Jeg var overrasket da jeg hadde bestetiden på shakedown på første turen, fordi jeg normalt ikke er noe god på shakedown. Men etter det har vi prøvd å satse og finne følelsen i bilen. Det er ingen stor luke, men vi er veldig glad for å lede etter første dag, sier Loeb, som har med seg Isabelle Galmiche som kartleser, for første gang i VM-sammenheng en annen kartleser enn Daniel Elena.

Mistet WRC 2-ledelsen

I WRC 2 har vi én norsk duo på plass. Andreas Mikkelsen kjører sitt første løp med Torstein Eriksen som kartleser, og 32-åringen dominerte dette løpet på nivå to i fjor. I år har han åpnet roligere og ikke tatt de store sjansene, og mistet attpåtil ledelsen i klassen på den siste etappen.

Rally2-bilene er forøvrig nå kategorisert kun under WRC 2-begrepet, som i stedet har blitt delt opp i mesterskapene «Open», «Junior» og «Masters». De to sistnevnte er aldersstyrte etter henholdsvis maks 30 år og minimum 50 år, mens «Open» er hovedklassen og således den prestisjefylte å regne.

Her er det tidligere fabrikkfører for Citroën, Stephane Lefebvre, som leder etter at han slo Mikkelsen med åtte sekunder på den siste etappen. Franskmannen har nå en knapp ledelse på 1,4 sekunder ned til den norske ekvipasjen.

– Det har vært en OK dag. Det er veldig lav risiko fra vår side, og jeg er ikke noe fornøyd med den siste etappen. I notene fikk jeg informasjon om at det var mye is, men på slutten viste det seg ikke å være noen ting, så jeg bremset for mye på mange steder, sa Mikkelsen etter fredagens siste etappe.

Powered by Labrador CMS