Oliver Solberg

Oliver tror pallplassene er innenfor rekkevidde

Selvtilliten har åpenbart kommet seg, noe Oliver Solberg ikke er blyg med å sette ord på etter et tøft år bak seg.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: VM-sirkuset i rally har hatt en lengre pause etter den svenske VM-runden i vinter, før det hele braker løs igjen om to uker når de forflytter seg til asfaltløpet i Kroatia. Derfor har det nå vært stille fra Rally-VM en periode mens førerne både har kunnet slappe litt mer av samtidig startet forberedelsene til Kroatia.

RALLY: VM-sirkuset i rally har hatt en lengre pause etter den svenske VM-runden i vinter, før det hele braker løs igjen om to uker når de forflytter seg til asfaltløpet i Kroatia. Derfor har det nå vært stille fra Rally-VM en periode mens førerne både har kunnet slappe litt mer av samtidig startet forberedelsene til Kroatia.

En som hadde en stort sett positiv opplevelse i Sverige var Oliver Solberg som for det meste leverte svært jevnt og høyt tempo gjennom løpet. En taktisk dekk-bommert og tekniske problemer på transportetappen lørdag spolerte et godt resultat, men sjetteplassen var likevel en såkalt «confidence boost» for 20-åringen.

Han legger derfor ikke skjul på at godfølelsen han sitter på nå kan gjøre ham til en seriøs pallutfordrer i løpene som kommer etterhvert.

– Jeg har alltid trodd, håpet og drømt om å være en beste og forsøke å kjempe i toppen. Det er fortsatt tidlig i karrieren så jeg visste at det kom til å bli tøft, men jeg har alltid håpet at jeg kunne være der. På den måten har jeg fått tilbake selvtilliten. Det er lenge siden jeg har kjempet for noe, og det var fint å kjenne på den følelsen igjen, sier Oliver Solberg til Autosport når han teller opp etter VM-runden på hjemmebane.

Oliver Solberg bød på lovende takter under Rally Sweden i februar, men en teknisk feil og et mindre optimalt dekkvalg sendte ham et par plasser lenger ned på sluttresultatet.

Savner å kjempe i toppen

Denne uka har han startet oppladningen og testingen til Kroatia ved å få nye runder på asfalt igjen. Dette er underlaget han har desidert minst erfaring på, men han har likevel vist positive glimt på fast underlag tidligere.

Etter hele fem brutte løp på rad i fjor, en miks av både personlige feil og tekniske problemer, så fullførte Solberg til en syvendeplass i Rally Spania i WRC-klassen, og med fornyet tillit blant toppbilene kjørte han inn til foreløpig karrierebeste i Rally Monza med en femteplass.

Rally Monte-Carlo i januar er således et glemt kapittel. Selv om farten ikke var overbevisende, så slet Solberg og kartleser Elliot Edmondson primært med en røykfylt kupé, som til slutt tvang fram både en avkjøring og deretter avbrutt løp av helsemessige årsaker.

Utover dette har 20-åringen nå begynt å kjenne på formen av det å være en vaskekte toppfører i Rally-VM.

– Jeg har alltid visst at jeg har farten, men etter et vanskelig år i fjor så fikk selvtilliten seg en støkk. Jeg hadde noen veldig gode løp på slutten, men det har vært lenge siden jeg har kjempet i toppen. Teamet og jeg har alltid hatt troen, og når alt fungerer, så kan vi være der. Det er fint å kjenne på det, sier han.

Etappeseieren, pallplassen og seieren

Utover gode etappetider og en stadig trussel mot flere på resultatlista, så er det fortsatt to spesifikke ting som mangler. Eventuelt tre. Etappeseier, pallplass og, ja - en vakker dag - en seier.

Skal vi tro Solberg er i alle fall pallplasser og etappeseire nå innenfor rekkevidde av farten han kan bevise, selv om Kroatia blir en krevende nøtt å knekke med tanke på det faste underlaget. Ambisjonene er derfor ikke like soleklare her sammenliknet med Sverige, men han ser lyst på det nå i et lengre perspektiv.

– Jeg vet det er hårfine marginer opp til toppen, og de mest rutinerte vet hvordan de kan gjennomføre hver enkelt etappe, og det er der jeg fortsatt har mye å lære. Jeg vet farten er der mulighetene for å være på pallen, og å være i toppen på enkeltetapper, men skal jeg vinne et løp så kreves det fortsatt massiv erfaring, konstaterer han.

Ettersom Solberg representerer Sverige med sitt statsborgerskap så tilfører han også Sverige all statistikk han gjør. Sist vi fant en svenske på toppen av seierspallen må vi helt tilbake til Kenneth Erikssons seier i Rally Sweden i 1997. Sist en svenske stod på pallen var Daniel Carlsson med sin tredjeplass i Rally Sweden i 2006. I mellomtiden sikret også Thomas Rådström noen pallplasser for Sverige.

Powered by Labrador CMS