Karl Peder Nordstrand imponerte i det som er Racing-NMs aller største klasse, og sikret seg to femteplasser før det gikk galt i den siste finalen.

Oskar og Karl Peder tar EVEN-satsingen videre: – Vi kjører mot hverandre, men ikke på hverandre

Det går flere veier til rom, men i norsk GT5-racing skal to av Norges mest hardsatsende ungdommer legge ett av de viktigste grunnlagene sine som bilsportutøvere.

Publisert

RACING: Etter at EVEN Management i 2019 åpnet talentprosjektet Next Generation med fire unge og lovende bilsportutøvere, så ble dette tallet redusert til to denne vinteren hvor de nå retter fokuset videre mot de to de har mest tro på.

RACING: Etter at EVEN Management i 2019 åpnet talentprosjektet Next Generation med fire unge og lovende bilsportutøvere, så ble dette tallet redusert til to denne vinteren hvor de nå retter fokuset videre mot de to de har mest tro på.

Fra grasrota av har Karl Peder Nordstrand (14) og Oskar Biksrud (15) vidt to forskjellige bakgrunner, og de har vist seg fram hos EVEN-apparatet på to helt forskjellige måter. Nordstrand er grusgutten som har vokst opp med crosskart og hele veien vist svært lovende takter her, mens Oskar Biksrud har lagt grunnlaget i gokarten og vist en utvikling i samme retning som Nordstrand.

Gjennom talentprosjektet har de sammet funnet veien gjennom simracing som et ledd i å utvikle seg som bilsportutøvere med de verktøyene som finnes uten at man skal bruke tid og penger på fysisk kjøring, og nå fortsetter de sammen ute på banen i det virkelige livet.

Det ble ikke altfor mye kjøring på Oskar Biksrud på Vålerbanen, men av det lille han fikk kjørt uten problemer så fikk han også gitt ordentlig gass.

– Stod og kjørte

Første fasiten kom i helgen under Racing-NM på Vålerbanen. Dessverre fikk vi ikke målt noe reelt styrkeforhold mellom det to ungguttene. Biksrud slet med tekniske problemer hele veiene og måtte til slutt kaste inn håndkledet, mens Nordstrand viste svært lovende takter med to femteplasser i de to første finalene før han ble for ivrig og ødela bilen i den siste finalen.

– For å være dønn ærlig, så stod jeg og kjørte hele helga. Men jeg følte at jeg ville vise meg litt fram. I tillegg mangler vi litt effekt, så da tenkte jeg at da får jeg stå å kjøre litt. Men det er også en risiko jeg da valgte å ta, sier 14-årige Nordstrand til Parc Fermé, som ellers var strålende fornøyd med å innkassere to femteplasser i hans aller første racingløp noen sinne.

Klar for latvisk rally

En skade på motoren etter at han var utenfor banen gjorde at det ble sluttkjørt. Men han mister ikke motet av den grunn. Selv om baneracingen er hans første erfaring med «ordentlig» bil, og først og fremst et springbrett med tanke på kjøremengde og det å håndtere et større kjøretøy, så overskygger ikke dette at han har et ganske sterkt konkurranseinstinkt.

– Selv om vi tar det som trening, så kommer jeg alltid med en innstilling om å vinne hvert løp jeg stiller opp i. I GT5 har jeg ambisjoner om å ta løpsseire i år. Fordi jeg har latvisk lisens i år så får jeg ikke kjempet om mesterskapet, men det er helt greit, sier Nordstrand, som foruten baneracing og crosskart skal gjøre sin rallydebut i Latvia i år, og derav latvisk lisens.

Oskar Biksrud.

Ungdomsrally og VM i simulator

En annen som skal gjøre sin rallydebut i år er nettopp hans EVEN-kollega Oskar Biksrud, som skal kjøre norsk ungdomsrally når han fyller 16 år i sommer. Som nevnt, han hadde en mindre heldig løpshelg bak seg på Vålerbanen med store tekniske problemer, men han benyttet også dødtiden til å delta i VM i simracing som han har forhåndskvalifisert seg til som eneste nordmann.

Simulator-riggen tok han med seg til Vålerbanen og fikk timet det slik at han fikk konkurrert i runden som denne gang gikk på Nürburgring Nordschleife. Og med det fikk 15-åringen kjenne litt på overgangen fra det virtuelle til virkeligheten på kort tid.

– Fra sim til «real life» går ganske «smooth» egentlig, konstaterer Biksrud, før han poengterer:

– Du får adrenalinkicket i virkeligheten, og det er med på å skru på hodet om at du ikke har noen reset-knapp lenger. Men tilbake igjen fra virkeligheten til sim er mer utfordrende. Min største utfordring i sim er at jeg er for forsiktig i kvalifiseringene og er for lite aggressiv, og det gjorde det ikke enklere når man kom fra ekte kjøring og inn i simulatoren igjen, sier Biksrud, som gjorde sin racingdebut på den nye banen i Sokndal i fjor.

Karl Peder Nordstrand.

Kompiser og rivaler

Men han forbereder seg på en sesong hvor både GT5-racing, ungdomsrally og VM i simracing er satsingsområdene. Tre paralleller han kan dele med EVEN-kamerat Nordstrand. De kjører imidlertid hver for seg, Biksrud med en egen Ford Fiesta mens Nordstrand leier en Peugeot 206 av Team 206 fra Hamar-området.

– Vi snakker mye sammen og kan sammenlikne litt data og sånt. Denne helgen fikk vi ikke gjort det like mye da jeg nesten ikke kjørte. Også er han jo med 206-teamet, så vi kjører jo mot hverandre. Vi vil jo begge vinne, selv om vi viser lit hensyn i hvert fall. Men vi kjører jo mot hverandre, ikke på hverandre, konstaterer Biksrud.

Nordstrand er også glad for å ha Nordstrand med under samme satsingsprosjekt samtidig som de er konkurrenter på like vilkår. Likevel vil han i utgangspunktet ikke behandle Biksrud noe annerledes når lyset er grønt og rullgardina for lengst er trukket ned.

– På banen er vi bitre rivaler, men utenom er vi ofte borte og prater med hverandre og diskuterer svinger og alt mulig. På banen er han som alle andre, på en måte. Så for meg spiller ikke det noen rolle. Jeg får bare vise speeden min, så får de andre bedømme. Jeg kjører det jeg kan, og er ikke det bra nok, så må det trenes hardere, slår hamarsingen fast, som på under ei uke går fra Racing-NM til RallyX Nordic hvor han skal kjøre i Crosskart Junior-klassen.

Powered by Labrador CMS