Pressemelding: Nå skal Parc Fermé prøve seg mot norgeseliten
OBS! Denne artikkelen er mer enn tre år gammel.

På mange måter er Simen Næss Hagen stolt over å kunne jobbe 100 prosent med bilsporten. Ikke som aktiv utøver, men som redaktør og journalist for nettstedet Parc Fermé. Selv om simracing som anerkjent bilsportgren ikke har størst hovedfokus i Parc Fermés spalter, så har redaktøren selv alltid hatt en stor interesse for virtuell bilkjøring - helt siden de første rallyspillene kom på konsoll på slutten av 90-tallet.
– Selv har jeg aldri hatt råd eller tatt meg råd til å være en aktiv utøver selv bak rattet. Men i den virtuelle bilsportverdenen later jeg som jeg sitter i den virkeligheten og tror at jeg ikke er noe dårligere enn de beste til å kjøre bil. Riktignok forventer jeg å få bank i SimRacing Grand Prix, så det blir jo en trivelig «reality check», sier redaktør Simen Næss Hagen.
Det har gått mest i rallyspill de siste 15-20 årene. Racing som sådan har ikke stått øverst på lista, men i takt med utviklingen av ulike spill- og simulatorplattformer som stadig gjenspeiler virkeligheten bedre og bedre, så har det blitt mer og mer av disse spillene.
– Av bilspill gjennom oppveksten er Gran Turismo det nærmeste jeg har kommet baneracing på spill. Men der tenker man ikke på dekkslitasje, bensinsparing eller generell høflig oppførsel ute på banen. Fysikken i iRacing er sånn sett ferskvare hva gjelder erfaring for min del, så det blir litt som å starte på scratch med den teoretiske kjøreforståelsen som grunnlag, sier Næss Hagen, som ikke har kjørt iRacing aktivt mer enn siden romjulen 2019.
– I DiRT Rally 2.0 kan jeg tidvis være oppe og nikke mot de beste i Norge, ifølge litt ulike rankinger, men i baneracingsammenheng er jeg nok i beste fall en middels gentlemensfører, legger han til.
Målsetningen er usikker, men ambisjonene er lave. Han vet ikke hvor han står i forhold til nivået på de andre. Men rundetidene på de første testrundene på Spa-Francorchamps lover ikke bra om målet skulle vært å kjøre A-finaler.
– Nei, A-finale blir det neppe på meg. Jeg får heller ikke kjørt det siste løpet grunnet jobb. Det får bli en bonus om jeg kvalifiserer meg til en A-finale på de tre forsøkene jeg har, men på Spa vet jeg at jeg er 4-5 sekunder tregere på runden enn de beste kvalifiseringstidene blant de beste norske utøverne, så det sier vel sitt om mitt nivå per i dag, sier Næss Hagen.
