Carlos Sainz måtte starte bakerst i dagens løp etter en motorstraff. Det ga løpet et vanskelig utgangspunkt.

Sainz måtte plukket opp bitene for Ferrari etter Leclerc-avkjøring

Da hans lagkamerat stod med nesa i dekkbarrieren, ble det Carlos Sainz sin oppgave å sanke inn så mange poeng som mulig i kampen mot Red Bull-teamet.

Publisert

FORMEL 1: For tredje gang denne sesongen brøt Charles Leclerc fra ledelsen av et Grand Prix-løp. Monegaskeren var forbannet på seg selv etter avkjøringen i dagens Frankrike Grand Prix og skjulte ingenting på teamradioen.

FORMEL 1: For tredje gang denne sesongen brøt Charles Leclerc fra ledelsen av et Grand Prix-løp. Monegaskeren var forbannet på seg selv etter avkjøringen i dagens Frankrike Grand Prix og skjulte ingenting på teamradioen.

I første omgang kunne det høres ut som om Leclerc igjen klagde på at gassen hang seg opp, slik den gjorde under Østerrike Grand Prix for to uker siden, men i et intervju mot slutten av løpet røpte han at hendelsen var selvforskyldt.

I pressesenteret etter løpet utdypet monegaskeren nærmere hva som forårsaket det brutte løpet.

Tar skylden for avkjøringen

— Jeg tror ikke det var noen problemer med bilen, jeg bare gjorde en feil. Prøvde å ta for mye ut av svingen og endte kanskje opp et sted hvor det er skittent. Det er min feil og fortsetter jeg å gjøre slike feil så fortjener jeg ikke å vinne mesterskapet, sa en dypt fortvilet Leclerc.

Selv om dette var langt fra første gang han brøt fra ledelse, var det første gang at det var et selvforskyldt brudd.

Bildene som viste Leclerc sekunder etter avkjøringen.

Heldigvis hadde Ferrari-teamet enda et jern i ilden. Carlos Sainz gjorde en formidabel opphenting fra 19. plass etter at han måtte bytte flere motorkomponenter som følge av motorraset i Østerrike.

— Det var et morsomt løp, men ikke så mye i starten med de harde dekkene, jeg slet skikkelig i starten med grepet, men da vi satt på medium-dekket så gikk det mye fortere og jeg hadde det mer gøy, sa Carlos Sainz under F1TV post-race showet.

Spanjolen mener også at han hadde hatt fart nok til å kjempe om seieren om ikke det var for straffen. Selv om Sainz hadde et overlegent tempo over Perez og Russell i kampen om tredjeplassen i slutten av løpet var ingeniørene redde for at det ikke ville holde ut løpet.

Straff kunne bli avgjørende

— Teamet tenkte først at jeg ikke ville klart å kjøre til enden av løpet på medium-dekket, så jeg hadde uansett mistet plassen til George og Checo, deretter til Fernando med fem sekunders straffen. Teamet tok avgjørelsen om å «safe» inn femteplassen og ta løpets raskete runde, forteller han.

Da beskjeden kom om at Sainz skulle komme inn å bytte dekk var han dog klar på at han ignorerte meldingen fordi han var mer interessert i å gjennomføre forbikjøringen på Perez.

Max Verstappen leder nå fører-VM med 63 poeng etter Leclercs brutte løp. Femteplassen til Sainz hjelper Ferrari med å holde litt tak i Red Bull-teamet, men luken de har jobbet med å minke i konstruktørmesterskapet er nå på 82 poeng.

Powered by Labrador CMS