Dennis Olsen foran teamkamerat Laurens Vanthoor. Begge er å regne som førere i verdensklasse i GT3-racing, men i DTM er de ikke i nærheten av et topptempo på rundetidene.
Dennis Olsen foran teamkamerat Laurens Vanthoor. Begge er å regne som førere i verdensklasse i GT3-racing, men i DTM er de ikke i nærheten av et topptempo på rundetidene.

Satte skapet på plass overfor tidligere Formel 1-profil: – Han trenger ikke holde på sånn

Førerkulturen i DTM skrytes opp i skyene av Dennis Olsen. Derfor lot han seg provosere over Timo Glocks manøver på ham.

Publisert Sist oppdatert

RACING: «Is that Glock?» er blitt et internasjonalt fenomen for de som er over gjennomsnittlig opptatt av bilsport, og fortrinnsvis Formel 1. Uttrykket stammer fra en sjokkartet kommentator Martin Brundle fra Brasil Grand Prix i 2008 der Felipe Massa var verdensmester i cirka et halvt minutt når alt skulle avgjøres på Interlagos det året.

RACING: «Is that Glock?» er blitt et internasjonalt fenomen for de som er over gjennomsnittlig opptatt av bilsport, og fortrinnsvis Formel 1. Uttrykket stammer fra en sjokkartet kommentator Martin Brundle fra Brasil Grand Prix i 2008 der Felipe Massa var verdensmester i cirka et halvt minutt når alt skulle avgjøres på Interlagos det året.

Men i sprutende regnvær hadde ikke tyske Timo Glock noe som helst fart på bilen sin, og Lewis Hamilton passerte ham i aller siste sving, som sendte Massa ned fra tronen da denne forbikjøringen likevel ga Hamilton det ene poenget til å sikre sin første VM-tittel i Formel 1.

Men nok historie og anekdote, for 13,5 år senere blir det et «Is that Glock»-øyeblikk av et annet kaliber for norske Dennis Olsen i forbindelse med søndagens DTM-løp på Imola i Italia.

Dennis Olsen.
Dennis Olsen.

Hyller respekten i DTM-miljøet

Olsen og Porsche slet med konkurransedyktighet i bilen gjennom hele helgen, og nordmannen stod og kjørte det han kunne. Og for anledningen var Timo Glock tilbake til DTM, hvor han ellers hadde en omfattende karriere utenom sin periode i Formel 1, og tyskeren lå i halen på Olsen gjennom de første rundene i sitt gjesteinnhopp.

Motoren til Olsen hadde også gått i nødmodus grunnet høy vanntemperatur før han etterhvert fant farten igjen da motoren hadde fått kjølt seg ned. Men i mellomtiden fikk han besøk av Glock på en måte han ikke satte nevneverdig pris på.

– Først tapte jeg en plass til Sheldon (van der Linde, journ.anm.). Så kom Timo Glock og skulle presse meg helt av banen. Så da han gjorde det bremset jeg bare og kjørte inn i ræva på han etter det. For sånn trenger han ikke holde på. Det kan han bare glemme, for respekten mellom førerne i DTM har vært veldig høy i hele år, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

Timo Glock spilte en sentral rolle i ett av Formel 1-sportens mest markante hendelser i historien, men som gjestefører under DTM-løpet på Imola gjorde han seg ikke like populær hos Norges store håp.
Timo Glock spilte en sentral rolle i ett av Formel 1-sportens mest markante hendelser i historien, men som gjestefører under DTM-løpet på Imola gjorde han seg ikke like populær hos Norges store håp.

Riktignok var det ingen direkte torpedering, men en tilsiktet kontakt Olsen gjorde for å markere hva han mente. Selv har ikke Glock gitt noen uttalelser om hva han opplevde i situasjonen. BMW-føreren ble forøvrig nummer 11 i løpet.

– Kjøringa i hele år har vært respektfull, og det har vært lite bulking. Når noe først skjer, så er det heller aldri med vilje, sånn som med Laurens (Vanthoor, journ.anm.). Holdningene har vært jævlig fair, og sånn er det når man putter inn så mange toppførere i et mesterskap. Om ting er tight og ting kan skje, så er det ingen som tar ut andre med vilje, slår Olsen fast.

Porsche-bilen virker akterutseilt

Selv valgte Olsen til slutt å bryte søndagens løp for å spare dekkene til neste løp da han uansett var hektet av. Dagen før hadde han kjørt inn til en niendeplass, etter å ha startet fra 11. startposisjon. Dagen etter var de ytterligere akterutseilt.

For det var noe med Porsche denne helgen som kom enda mer til syne enn tidligere i år. Helt siden sesongstarten har den tyske fabrikanten manglet fart på alle sine tre biler, til tross for at selve førertrioen som Porsche har sendt ikke står noe tilbake for andre toppførere i mesterskapet - rent CV-messig.

Selv er Olsen også klar på at han kjører det bilen orker, og at de rett og slett bare taper fart uansett hva de gjør.

– Det er klart det er frustrerende. Vi vet ikke helt hva vi kan gjøre. Bilen var på mange måter bra i kvalifisering og i løp, men vi har rett og slett ikke sjans. Selv om bilen kanskje ikke er 110 prosent, så finner vi uansett ikke seks tideler i en kvalifisering helt uten videre, sier 26-åringen.

Dennis Olsen og hans Porsche-kolleger har vesentlig bedre resultater og tempo å vise til enn hva de har vært i posisjon til i årets DTM-sesong. Søndag kvalifiserte Olsen seg inn som beste Porsche-fører, men det var helt nede på en 16. plass.
Dennis Olsen og hans Porsche-kolleger har vesentlig bedre resultater og tempo å vise til enn hva de har vært i posisjon til i årets DTM-sesong. Søndag kvalifiserte Olsen seg inn som beste Porsche-fører, men det var helt nede på en 16. plass.

Nesten ingen tilleggsvekt

Porsche hadde heller ingen spesifikk streng «Balance of Performance» på seg denne helgen, altså utjevningsprinsippet hvor mesterskapet kan legge til vekt, strupe motoreffekt og liknende for å justere på bilens konkurransedyktighet dersom det er store avvik.

Flere biler hadde godt med tilleggsvekt og også mindre restriktorer enn Porsche, som nesten ikke hadde noen neddempende justeringer. Kun fem kilo ekstra over homologert minimumsvekt.

Likevel henger de ikke på. Kvalifiseringen søndag viste at de fem andre bilfabrikantene hadde de fem første plassene på griden. Dennis Olsen var beste Porsche, men helt nede på en 16. plass av det 28 biler store feltet.

Får ikke videreutviklet bilen

DTM-sjef Gerhard Berger har tidligere skyldt på Porsche selv, og at det er begrenset hvor mye hjelp de kan få med BoP-justeringer for å være konkurransedyktige.

– Dette handler om homologeringer. VI har ikke lov til å gjøre noe på utsiden av det bilen er homologert for. Så svaret hans blir bare for dumt. Hvis vi skal få lov til å være konkurransedyktige, så er de nødt til å gjøre noe.

– Så alle andre biler må straffes med strengere BoP?

– Ja, jeg tror det. For vår del så går det ikke noe fortere om vi tar ut restriktoren, og fem kilo opp eller ned utgjør ingen forskjell. Så det blir litt mer drastisk. Men, det kommer en ny Porsche neste år, sier Olsen.

– Så kampen om mesterskapet er kjørt?

– Jaja. Mesterskapet er over sånn sett. Vi må satse på enkeltseire hvis ting endrer seg såpass. Det er eneste mulighet

Powered by Labrador CMS