Max Verstappen foran Lewis Hamilton i sluttfasen av løpet - en seanse som var mer vanlig i år enn i fjor.

Seier og gull til ære for deres avdøde grunnlegger

Det har krydd av Red Bull-seire denne sesongen, men søndagens triumf i USA ble av flere årsaker av det ekstraordinære slaget.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Det meste sirkler rundt Red Bull-teamet om dagen. Det foreligger blant annet mye aggresjon rundt det angivelige regelbruddet på kostnadstaket som er blitt innført de siste sesongene, hvor FIA langt på vei har konkludert i at de har brutt regelen - men det foreligger uenigheter både om premisser for regelbrudd og ikke minst sanksjonering.

Samtidig har også Red Bull fått ditto sympati i paddocken det siste døgnet etter at det lørdag ble kjent at deres grunnlegger Dietrich Mateschitz er død etter lengre tids sykdom. Samtidig kunne også USAs Grand Prix på Circuit of the America i Austin, Texas bli runden hvor Red Bull kunne sikre sin første konstruktørtittel siden 2013, så det var åpenbart mye på spill denne runden.

Carlos Sainz jr. hadde pole position, men Max Verstappen hadde en rakettstart og tok seg opp i ledelse etter få meter. I første sving ble Carlos Sainz jr. også snurret av George Russell og fikk løpet ødelagt som følge av en påfølgende vannlekkasje.

To sikkerhetsbiler

Deretter begynte den første dramatikken med at Valtteri Bottas kjørte av i nest siste sving og framkalte løpets første sikkerhetsbil i en fase hvor feltet hadde fått satt seg. Dermed kom det en restart som kunne sette igang nye bevegelser, noe det definitivt gjorde da Lance Stroll endret retning på den bakre langsiden i det Fernando Alonso skulle forbi.

Spanjolen ble sendt som et fly i take-off opp i lufta mens Stroll endte knallhardt i barrieren. Alonso kunne på mirakuløst vis fortsette med en godt skadet frontvinge, mens Stroll endte løpet sitt i det som ble nok en sikkerhetsbilperiode.

Løpet kom som seg hør og bør igang igjen, og Verstappen hadde kommet seg i en trygg nok posisjon til å kontrollere inn en seier. Men Lewis Hamilton hadde bygd opp et godt tempo, og gjorde et forsøk på en undercut på Verstappen - en manøver som Red Bull svarte kontant på da andre pitstopp skulle gjennomføres.

Pitstop-fadese

Og der kunne løpet til Verstappen blitt ødelagt. Mekanikerne slet med venstre framhjul, angivelig med en muttertrekker som så ut til å ha en lat dag på jobb, men etter et altfor langt tidstap kom Verstappen seg ut - bak både Hamilton og Charles Leclerc. Attpåtil gikk Verstappen ut med medium gummiblanding mens Hamilton satte på harde dekk.

Sergio Perez, Max Verstappen og Dr. Helmut Marko før løpsstart.

Verstappen fikk kriget seg forbi Leclerc etterhvert og satte opp en forrykende fart mot Hamilton - men det var liten tvil om at den syvdoble verdensmesteren øynet sin første seier for sesongen. Men det ble bare nesten for Hamilton, som etter flere tøffe runder mot Verstappen ikke kunne motstå presset fra den allerede utkårede verdensmesteren for sesongen.

Emosjonelle scener

Dermed kunne han kontrollere seieren inn, sin 13. for sesongen og tangerer dermed Sebastian Vettels rekord i antall seire for sesongen. Hamilton tok andreplassen mens Leclerc tok det siste steget på pallen. tillegg bidro dette resultatet til at Red Bull sikret konstruktørtittelen, som nevnt den første på ti sesonger siden 2013.

Det bidro naturlig nok til emosjonelle scener i etterkant, men det var primært i skyggen av Mateschitz' dødsfall. Østerrikeren som grunnla Red Bull som merkevare har også knyttet Formel 1 ekstra tett til sitt bryst og har hatt stor innvirkningen på satsingen og utviklingen av Formel 1-satsingen til merkevaren. Tårene satt løst på flere, spesielt teamsjef Christian Horner, i en dag med mange blandede følelser med flere ulike baktepper.

Powered by Labrador CMS