Ott Tänak og Martin Järveoja i fullt driv på spektakulære finske rallyveier.

Skjønner egentlig ikke hvor vinnertempoet kommer fra

Dersom Ott Tänak holder stilen under finaledagen av Rally Finland vil det være en historisk øyeblikk, og attpåtil mot alle odds.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: At verdensmesteren fra 2019 er god på lynraske veier er forsåvidt ikke noe nytt, men dette demonstrerte han først og fremst gjennom sin epoke hos M-Sport og Toyota. Blant annet har han vunnet Rally Finland to ganger, i 2018 og 2019. At Hyundai som fabrikant kjemper høyt oppe i Finland, derimot, er ikke noe som bærer tunge tradisjoner ved seg.

RALLY: At verdensmesteren fra 2019 er god på lynraske veier er forsåvidt ikke noe nytt, men dette demonstrerte han først og fremst gjennom sin epoke hos M-Sport og Toyota. Blant annet har han vunnet Rally Finland to ganger, i 2018 og 2019. At Hyundai som fabrikant kjemper høyt oppe i Finland, derimot, er ikke noe som bærer tunge tradisjoner ved seg.

Foruten pallplassene de sanket i fjor har ikke Hyundai ellers vært på pallen en gang i den finske VM-runden. Eksempelvis har etablerte førere som Thierry Neuville, Dani Sordo, Andreas Mikkelsen og Haydon Paddon aldri stått på seierspallen i Finland for Hyundai. I fjor var det Tänak og Craig Breen som sanket andre- og tredjeplassen.

Med andre ord; dette løpet har ikke kledd Hyundai nevneverdig i deres etablerte WRC-epoke. At Oliver Solberg vraket bilen kun sekunder ut i fredagens etapper, og en Thierry Neuville som ellers sliter med å få ting til å stemme, så står det altså i grell kontrast til hva Ott Tänak har vært i stand til å prestere denne helgen.

Sekundstrid mot VM-lederen

Estlenderen har satt fem etappeseire og totalt 17 av 18 etapper har vært innenfor topp tre. Ledelsen før søndagens etappe er dog på ikke mer enn 8,4 sekunder til hjemmefavoritt og mesterskapsleder Kalle Rovanperä, mens 2017-vinneren Esapekka Lappi har sluppet litt av taket gjennom dagen og er nå over halvminuttet bak på en tredjeplass.

Men med tanke på støyen som har vært rundt Hyundai, spesielt på en bil som førerne jevnt og trutt uttaler er krevende å kjøre og vanskelig å stole på, så har altså Tänak funnet tempoet han selv er i stand til å levere, via en bil som etter sigende ikke er lett å kjøre.

– Jeg er fortsatt overrasket over at vi fortsatt er her for øyeblikket, men det har absolutt vært en god dag med tanke på forholdene vi har hatt. Vi trodde vi skulle tape masse, men faktisk gjør vi det ganske godt, sa en nokså fornøyd Tänak etter mål på lørdagens siste fartsetappe.

Ott Tänak har all grunn til å være fornøyd med at han leverer resultater mot alle odds.

Ikke klok på sin egen bil

Kun fire etapper fordelt på litt over fire mil skal tilbakelegges søndag. Alt tyder på at Tänak bør sikre seieren hvis han klarer å holde stand slik han har gjort de siste to dagene. Men etter etappeopplevelsene å dømme er ikke Tänak klok på hva slags maskineri han skal håndter.

– Forholdene er ikke så ille, men denne greia er et mareritt å kjøre. Vi fortsetter å kjempe, sa estlenderen etter lørdagens første etappe.

Litt av den samme tonen leverte han etter SS16.

– Jeg vil definitivt prøve å holde meg i tet. Jeg er ikke komfortabel med bilen, men jeg vil fortsette å gi alt. Jeg vil kjempe, sa han, før tonen endret seg betraktelig til etappen etter, der han sikret sin femte etappeseier for løpet.

– Denne var perfekt. Ingenting å bekymre seg for. Jeg hadde en god følelse på denne etappen, og bilen fungerer greit, sa han.

Powered by Labrador CMS