Tusenvis av rødkledde Tifosi-fans kunne slippe jubelen løs da Charles Leclerc kjørte over målstreken som raskeste mann på kvalifiseringen. Men han er også en av svært få toppførere som starter Italias Grand Prix uten å ha pådratt seg noen straffer på forhånd.

Slik blir startrekkefølgen til slutt på Monza

Det hersket stor forvirring etter lørdagens kvalifisering om hvor Formel 1-førerne egentlig skal starte. Men nå har FIA og Formel 1 omsider funnet ut av det.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: En skulle tro at det var Red Bull med sin kvikke bil rett fram som kom til å herje i kvalifiseringen på en lynrask Monza-bane, men jammen fikk ikke hjemmefansen noe å juble for da Charles Leclerc klinte til med raskeste rundetid i kvalifiseringen, og således pole position. Max Verstappen tok andretiden, mens Carlos Sainz sikret en god kvalifisering for Ferrari med tredjetiden.

FORMEL 1: En skulle tro at det var Red Bull med sin kvikke bil rett fram som kom til å herje i kvalifiseringen på en lynrask Monza-bane, men jammen fikk ikke hjemmefansen noe å juble for da Charles Leclerc klinte til med raskeste rundetid i kvalifiseringen, og således pole position. Max Verstappen tok andretiden, mens Carlos Sainz sikret en god kvalifisering for Ferrari med tredjetiden.

Hele resultatlisten kan du se her!

Men - for Carlos Sainz som for en rekke andre; det er oversvømmelser av gridstraffer i forkant av Italias Grand Prix. For å redusere risikoen for at motorer bryter sammen så er det blitt en strategi i seg selv å plukke løp hvor de overgår maksantallet på motorenheter gjennom en sesong, hvor konsekvensen er en gridstraff. Noen baner er bedre å klatre opp i feltet enn andre på, og Monza regnes definitivt som en av disse banene.

Det betyr at mange team og førere bevisst tar på seg gridstraffer for å sikre motorfaunaen sin ut resten av året. Sainz er definitivt ikke aleine, men utfordringen lå nå i at det var mange førere med mange ulike gridstraffer, på mange ulike plasseringer fra kvalifiseringen, som gjorde at både FIA og Formel 1 fikk litt av hvert å tenke på for å forsikre seg om at startgriden blir riktig i forhold til kvalikresultatet og ikke minst reglene for gridstraffer.

Hele ni av førerne har en eller flere straffer pådratt seg. Under følger startrekkefølgen, etterfulgt av årsak til gridstraffene.

1) Charles Leclerc, Ferrari
2) George Russell, Mercedes
3) Lando Norris, McLaren
4) Daniel Ricciardo, McLaren
5) Pierre Gasly, AlphaTauri
6) Fernando Alonso, Alpine
7) Max Verstappen, Red Bull*
8) Nyck De Vries, Williams
9) Guanyu Zhou, Alfa Romeo
10) Nicholas Latifi, Williams
11) Sebastian Vettel, Aston Martin
12) Lance Stroll, Aston Martin
13) Sergio Perez, Red Bull*
14) Esteban Ocon, Alpine*
15) Valtteri Bottas, Alfa Romeo*
16) Kevin Magnussen, Haas*
17) Mick Schumacher, Haas*
18) Carlos Sainz jr., Ferrari*
19) Lewis Hamilton, Mercedes*
20) Yuki Tsunoda, AlphaTauri*

Slik fordeles straffene

* Max Verstappen får fem plassers gridstraff for å overskridet maks antall tillate utskiftninger i drivverket.
* Sergio Perez får ti plassers gridstraff for å ha overskridet maks antall tillate motorkomponenter.
* Esteban Ocon får fem plassers gridstraff for å overskridet maks antall tillate utskiftninger i drivverket.
* Valtteri Bottas får 15 plassers gridstraff for å ha overskridet maks antall tillate motorkomponenter.
* Kevin Magnussen får 15 plassers gridstraff for å ha overskridet maks antall tillate motorkomponenter.
* Mick Schumacher får 15 plassers gridstraff for å overskridet maks antall tillate utskiftninger i drivverket
* Carlos Sainz jr. får ti plassers gridstraff for å overskridet maks antall tillate utskiftninger i drivverket, samt blir henvist til bakerste plass på griden på grunn av overskridelse av maks antall motorkomponenter.
* Lewis Hamilton blir henvist til bakerste plass på griden på grunn av overskridelse av maks antall motorkomponenter.
* Yuki Tsunoda får ti plassers straff på grunn av fem reprimander, tre plassers straff for ikke å ha sakket farten under gulflagg og har skiftet flere motorenheter som plasserer ham bakerst.
*

Powered by Labrador CMS