God stemning ute på isen i Nord-Sverige, i regi av oljeprodusenten Castrol. Fra venstre Esteban Ocon, Alex Rins, Petter Solberg, Pierre Gasly og Oliver Solberg.

Slik ladet Oliver opp til VM-runden på hjemmebane med Formel 1-gutta

Selv om Oliver Solberg aldri har vært aktuell for Formel 1, så hindret ikke det ham fra å være læremesteren til Esteban Ocon og Pierre Gasly.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Denne uka går tradisjonsrike Rally Sweden av stabelen. Det vil si, den svenske rallytradisjonen fikk et nytt kapittel i fjor da VM-runden ble flyttet fra Värmland tett på norskegrensa mot Innlandet til Umeå i Västerbotten i Nord-Sverige. Årsaken er enkelt og greit på grunn av den hyppige usikkerheten på snø og kaldt vær i sydlige trakter.

RALLY: Denne uka går tradisjonsrike Rally Sweden av stabelen. Det vil si, den svenske rallytradisjonen fikk et nytt kapittel i fjor da VM-runden ble flyttet fra Värmland tett på norskegrensa mot Innlandet til Umeå i Västerbotten i Nord-Sverige. Årsaken er enkelt og greit på grunn av den hyppige usikkerheten på snø og kaldt vær i sydlige trakter.

For Oliver Solberg ble det en oppladning til VM-runden på hjemmebane, all den tid han kjører med svensk pass og følgelig svensk flagg på startlistene, litt utenom det vanlige. Oljeprodusenten Castrol er felles sponsor av Oliver og pappa Petter så vel som Alpines Formel 1-team, og i den anledning ble det et aldri så lite internt mestermøte dem i mellom i Lappland i Nord-Sverige.

– Det ble bra i sosiale medier dette. Det kommer litt filmer og sånt om det. Det var Castrol sjøl som hadde ideen og de ville finne på noe kult, sier Oliver Solberg til Parc Fermé.

Rallycrossbilen som han brukte i to sesonger, som ble bygget til Petters VM-satsing for snart ti år siden, ble rigget opp for kjøring ute på isen. Dette er samme bil som har to VM-gull for Petter og ett nordisk gull for Oliver på CVen.

Og med seg hadde Castrol med seg tre storheter fra internasjonal motorsport, med de franske Alpine-førerne Esteban Ocon og Pierre Gasly, samt den spanske roadracingprofilen Alex Rins som har fem VM-medaljer i MotoGP.

Nå fikk de prøve seg på helt ukjente trakter, i både en helt annen doning og ikke minst i et helt annen klima. For jevnt over pekte kvikksølvet på nærmere 20 blå over hele dagen mens de fikk kjørt og herjet ute på isen.

Ocon imponerte

Og Oliver ble en viktig læremester og rådgiver for de store motorsportprofilene.

– Gutta var hyggelige! De elsker rally, viste det seg. Ocon var nok mest rallyinteressert av dem og fulgte godt med. Han Rins tror jeg ikke viste noen ting om rally, ler 21-åringen.

I sosiale medier kunne vi se hyppige oppdateringer god stemning og mye action ute på isen, og det var ikke vanskelig å se at dette var en nokså eksotisk opplevelse for mellomeuropeerne. Ansiktsuttrykket til Gasly når Solberg forklarer at bilen potensielt kan klare 0 til 100 kilometer i timen på under to sekunder sa også sitt.

– De kjørte ganske bra! Formel 1-gutta kjører selvfølgelig bra uansett, men han Rins fikk det til. Ocon var vel den som egentlig klarte det best, men de kjørte omtrent like fort til slutt alle sammen, sier norsk-svensken.

Rett fra sponsorpleie og showkjøring og til tester med den nye Skoda Fabia RS Rally2, så er Solberg dog litt mer avventende til å bruke store ord inn mot helgen. Etappevis imponerte han stort i Rally Monte-Carlo, da utenfor WRC 2-konkurranse, men han signaliserer litt mer usikkerhet inn mot helgen.

– Vi får se, sier Solberg om forventningene inn mot helgen.

Aldri vurdert Polo

Han vet at han møter en norsk storfavoritt i Ole Christian Veiby som har forberedt seg godt til VM-løpet som han har vunnet WRC 2-klassen i før, og senest i fjor kjempet med Andreas Mikkelsen om seieren. Det er heller ikke til å legge skjul på at bilen til Veiby, Volkswagen Polo GTI R5, er en optimal bil på raske vinterveier, noe blant annet Esapekka Lappi beviste på overlegen vis under Arctic Rally Finland i 2021.

– Vi vet ikke hvordan bilen vår er på «speed» enda. Den føles jo bra, men det er også ting om kan bli bedre. Derfor avventer jeg litt før jeg ser Veiby. Han er rask, men så har han en jævlig bra bil også, sier Solberg, og ikke legger skjul på at understyring er en kjent utfordring hos Skoda på denne type veier.

– Dere har jo selv en Polo stående. Det har ikke vært aktuelt å bruke den?

– Nei, sånt kan man ikke gjøre. Det er litt teit, og respektløst for å si det sånn. Man må holde det man lover. Vi gjorde det i 2020, men da var det også en del av planen, sier Oliver.

Powered by Labrador CMS