God stemning i Skodaen til Torstein Eriksen og Andreas Mikkelsen etter at de åpnet sesongen med WRC 2-seier i Monte-Carlo.

Slik opplevde Torstein overgangen mellom Mads og Andreas som kartleser

Han har slått seg opp som Norges mest attraktive kartleser i Rally-VM. Torstein Eriksen gir her et innblikk i forskjellene - og likhetene - mellom de to største norske rallyprofilene i nyere tid.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Andreas Mikkelsen vet å ta med sine nye kartlesere inn i sterke resultater i Rally Monte-Carlo. I 2016 fikk Anders Jæger en knalldebut med andreplass totalt i løpet, og i Ola Fløenes comeback i fjor dominerte de WRC 2-klassen som ingen andre før i den spesielle sesongåpningen.

RALLY: Andreas Mikkelsen vet å ta med sine nye kartlesere inn i sterke resultater i Rally Monte-Carlo. I 2016 fikk Anders Jæger en knalldebut med andreplass totalt i løpet, og i Ola Fløenes comeback i fjor dominerte de WRC 2-klassen som ingen andre før i den spesielle sesongåpningen.

Denne gangen var det Torstein Eriksens tur, etter at det rundt årsskiftet ble kjent at han går fra sin mangeårige trofaste partner Mads Østberg til en fortsatt sulten Andreas Mikkelsen, som med gode betingelser for hånden var på jakt etter en kvalitetskartleser - og gjerne med norske noter.

Torstein Eriksen brukte lang betenkningstid. Men han lot seg friste av Mikkelsens forlokkende tilbud.

Ilddåp for kjemien

Og nå angrer han ikke. Samarbeidet fungerte fra første meter, allerede på test, og kjemien ser også ut til å være godt inngrodd etter et langt løp nord for fyrstedømmet hvor Mikkelsen selv er bosatt.

– Se for deg at du skal bli sammen med en dame, og det første du gjør er å sitte fire dager i strekk i bil sammen, med over 120 mil med transportetapper. Da får man tid til å få slengt ut et par kontrollspørsmål innimellom, sier Torstein Eriksen til Parc Fermé.

Under testen satt det som et skudd. Timingen var perfekt, og Eriksen gjorde seg raskt kjent med notestilen til Mikkelsen. Deretter var det bare å levere på høyt kartleserteknisk nivå. Den andre praktiske jobben for en kartleser, hva gjelder å ha orden i sysakene, den er direkte overførbar uten noen tilvenningsprosess.

Målgang ble gjort på glamourøst vist foran casinoet i Monaco sentrum, forøvrig ikke mange hundre meterne fra der Andreas Mikkelsen bor til vanlig.

Derfor var det ekstra deilig for Eriksen at en god start på samarbeidet betalte seg i en klasseseier og syvendeplass totalt, som ble sanket på rutinert vis.

For der konkurrentene virkelig ga gass, så var Mikkelsen og Eriksen tålmodige. Det vil si, de satset innenfor det Mikkelsen kunne anse som trygt. Men det gikk ikke sakte av den grunn.

– Vi tok i vi også, altså, da vi kjempa mot Citroën-gutta. Så det gikk fort. Likevel, uten risiko - i den grad det er uten risiko å drive med rally, og spesielt på dette underlaget. Vi var på kanten, men innenfor det vi kan kalle «trygg pushing», sier 31-åringen fra Steinberg.

Systemet i seg selv ellers er faktisk ikke noe mindre komplisert hos Andreas.

Torstein Eriksen om notefilosofien til Andreas Mikkelsen

Timingen fortsatt lik

Likheter og forskjeller er det mellom alle førere. En ting er at den personlige kjemien skal stemme, men noe annet er det notetekniske. Og sistnevnte prøvelse kan være vel så tøff hvis man ikke sitter på en god porsjon erfaring og kan evne å omstille seg.

Derfor ville vi finne ut litt mer hvordan denne overgangen har vært for Eriksen, spesielt fordi de har hatt svært lite tid sammen i forberedelser og testing før det braket løs denne helgen.

– Hva gjelder timing av notene, så ligger de helt likt, både Mads, Frank Tore og Andreas. De skal ha notene helt likt levert. Så for meg fins det bare én riktig timing. Kommer det noe farlig, så skal du ligge litt før. Men jakter du full gass, så skal du være kald nok til å levere notene seinest mulig, og de skal stole på at nota kommer, sier den etterhvert godt rutinerte og meritterte kartleseren.

Forskjellige filosofier

Rent noteteknisk er forskjellene mye større. Utad kan det framstå som et hovedinntrykk at Mikkelsen bruker et «enklere» og mindre detaljert system enn flere andre førere, for eksempel Østberg og spesielt Larsen.

Nå har Eriksen fått en smak på hvordan notene også fungerer i praksis, og er kanskje overrasket over at de ikke er like enkle som de framstår fra utsiden.

– Jeg har også sagt før, sett utad, at han har simple noter. Men det gjelder bare én ting. Og det er at Andreas sløyfer ting som for ham er uinteressante svinger. Hvis det er en kort sving han ser gjennom, så er ikke den med. Der Mads for eksempel ønsker å ha med hver knekk, så er ikke det nødvendig for Andreas. Dette varierer fra fører til fører.

– Systemet i seg selv ellers er faktisk ikke noe mindre komplisert hos Andreas. De har også helt annen skala de bruker i lengder av svinger, noe som kanskje var det vanskeligste for meg å bli vant til. De har helt forskjellige tolkninger på hva som er en kort sving, for eksempel, sier Eriksen.

Torstein Eriksen sjekker dekkdrykket, forøvrig en helt vanlig arbeidsoppgave for en kartleser foruten å lese notene.

Fortsetter med Frank Tore

Til helgen er han tilbake hos barndomskompisen Frank Tore Larsen i forbindelse med Rally Hadeland. Selv om han har en solid og forpliktende avtale med Mikkelsen, så har han frie tøyler utover disse oppdragene. Derfor fortsetter han i samme stil som med Østberg, at han får lese for Larsen og eventuelt ta andre oppdrag dersom det passer inn.

– I NM tar jeg løp for løp. Andreas vil ikke hindre meg i noe med Frank Tore, så det blir opp til meg. Å sitte i rallybil er alltid kjempegod trening, slår han fast.

– Hvordan er forholdet ditt med Mads nå i dag etter at du gikk til Andreas?

– Vi holder fortsatt kontakten vi, på en helt vanlig måte, vil jeg si, sier Torstein.

Powered by Labrador CMS