Å sitte hjemme med virtuell bilkjøring er ikke lenger bare et spill for mange. Nå er det høy prestisje, fullt alvor og dyp seriøsitet når den neste norgesmesteren skal kåres denne høsten.

Slik skal årets NM-sesong i simracing avvikles

Nå er formalitetene klare hos arvtakerne til det mest prestisjefylte virtuelle bilsportmesterskapet i Norge.

Publisert

SIMRACING: Fotfestet til simracingen fortsetter å være godt selv om man ikke lenger nyter godt av koronapandemiens begrensninger av å ferdes utendørs. Men nytt av 2022 er at det er nye folk og nye aktører som skal drifte det offisielle norgesmesterskapet tilknyttet Norges Bilsportforbund etter at de forrige rettighetshaverne trakk seg ut.

Tidligere i år ble det klart at denne oppgaven nå er delegert til NMK, som ved siden av racingen også har ansvaret for et kommende virtuelt rallycrossmesterskap som vil gå i samme periode i høst. Fra før styrer bilsportforbundet selv det som er det virtuelle rallycrossmesterskapet.

Onsdag kveld kunne NMK melde at de har inngått et tett samarbeid med Porsche Norge om avviklingen av årets norgesmesterskap. Porsche har satset tungt på simracing i flere år, og blant annet internasjonalt har de nylig signert Tommy Østgaard og flere av hans teamkolleger i Coanda Simsports til å være Porsches offisielle førere i internasjonal simracing.

– Porsche har alltid satset mye innen motorsport, med ikoniske biler og en en utrolig rik historikk i mange mesterskap i alle verdens hjørner. Porsche er i dagens motorsport et av de viktigste og mest populære bilmerkene, både nasjonalt og internasjonalt, og Porsche har også vært flinke til å engasjere seg innen simracing, skriver Carl Fredrik Hersoug, racerfører fra både virkeligheten og simulator, på vegne av NMKs esportkomité i en pressemelding.

Porsches cup-biler har vært fast tradisjon i NM i simracing gjennom SimRacing Grand Prix sitt faste oppsett, og videreføres nå også med direkte støtte fra den norske Porsche-importøren.

Men de satser nå også nasjonalt, og som før skal NM kjøres med Cup-bilene som vi kjenner igjen fra både Porsche Supercup og andre nasjonale Carrera-cuper. Nytt av året er også at man flytter løpene fra helg til midtuke, hvor det blir kjøring onsdag kveld i stedet for søndag ettermiddag.

Endelig terminliste med baneoppsett gjenstår foreløpig og vil bli gradvis annonsert ukentlig denne sommeren, men det er på det rene at det blir fem løp annenhver onsdag fra og med 7. september til og med 19. oktober. De andre ledige onsdagene skal rallycrossen avvikles.

– Denne bilen har god tradisjon i norske mesterskap, og mange norske førere har demonstrert store talenter denne bilen, skriver Hersoug videre.

Powered by Labrador CMS