Store doserte grussvinger er blitt en del av identiteten til Nitro Rallycross. Men nå skal sirkuset også over på tradisjonelle europeiske baner. Her ved Oliver Eriksson fra i fjor høst.

Spektakulært rallycross-konsept åpner sesongen med britisk og nordiske løpshelger

Nitro Rallycross tar turen østover for å få fart på storsatsingen til den kommende sesongen.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Selv om rallycrossen har sin egen VM-status tildelt fra FIA, så har flere alternative rallycrossmesterskap også vist seg fram de siste årene. Den største og til tider mest vellykkede var amerikanske Global Rallycross som holdt på fra 2011 til 2017 før de gikk konkurs.

RALLYCROSS: Selv om rallycrossen har sin egen VM-status tildelt fra FIA, så har flere alternative rallycrossmesterskap også vist seg fram de siste årene. Den største og til tider mest vellykkede var amerikanske Global Rallycross som holdt på fra 2011 til 2017 før de gikk konkurs.

Østerrikske Max Pucher tok over konseptet fra 2019 og døpte den om til TitansRX med et egetutviklet konsept av biler, men ble gjennomført kun i 2019 og delvis 2020 uten videre større suksess.

Men et mesterskap som etterhvert har fått et ganske godt fotfeste så er det amerikanske Nitro Rallycross, etablert av den amerikanske bilsportstjernen Travis Pastrana. Serien ble introdusert som et enkeltarrangement under navnet Nitro World Games, og ble i 2018 og 2019 vunnet av henholdsvis Timmy og Kevin Hansen.

Pastrana valgte å utvide konseptet basert på denne spektakulære banen som ble bygget ved Utah Motorsport Campus, og i 2021 ble Nitro Rallycross gjennomført som et ordinært mesterskap, med framtidige ambisjoner om å ekspandere utenfor Nord-Amerika.

Til Lydden Hill

Det har Pastrana og Nitro Circus nå gjort alvor av ved at den kommende sesongen skal starte i Europa. Det betyr at mesterskapet kommer til å bli kjørt både på med tradisjonelle rallycrossbaner i tillegg til deres eget konsept med enda større og lengre grussløyfer og hopp av det mer ekstreme slaget.

Tirsdag ble kalenderen sluppet og den forestående sesongen skal kjøres over to halvår ved at mesterskapet avsluttes i mars 2023. Sesongstarten skjer derimot på klassiske Lydden Hill 18. og 19. juni, og med det markerer serien sitt inntog til det europeiske publikumet ved å reise til området hvor rallycrossen så dagens lys på 50-tallet.

Men det blir også nordiske innslag. Sverige og Finland står så videre på planen, henholdsvis 30.-31. juni og 27.-28, august. Hvilke baner og arrangører som står for løpene er foreløpig ikke kunngjort.

FC1-X kjørte oppvisning under Race of Champions i Nord-Sverige i vinter, her med Johan Kristoffersson bak spakene.

Elektrisk hovedklasse

Ellers blir serien preget av sitt nord-amerikanske fotfeste med flere løp i USA og Canada, med ett unntak hvor de 10.-11. desember reiser til Saudi-Arabia i Midt-Østen.

I tillegg skal toppklassen kjøres med en elektrisk enhetsbil, kjent som FC1-X som er utviklet blant annet av svenske Olsbergs MSE. Denne bilen setter også standarden for den nye klassen som går under døpenavnet «Gruppe E». Utover dette blir den tradisjonelle Supercars-klassen også en del av løpsgjennomføringen.

Førerkabalen er foreløpig ikke annonsert, men mesterskapseierne har store ambisjoner om å tiltrekke seg store navn fra flere av de største bilsportmesterskapene i verden. Norske Andreas Bakkerud har heller ikke lagt skjul på at han ser på Nitro Rallycross som et svært attraktivt alternativ til Rallycross-VM, og bergenseren deltok forøvrig i flere løp i fjor.

Powered by Labrador CMS