Slik ser den nye bilen i den internasjonale Rally2-familien ut etter denne ukens lansering fra Skoda, deres tredje bil i rekkene.
Slik ser den nye bilen i den internasjonale Rally2-familien ut etter denne ukens lansering fra Skoda, deres tredje bil i rekkene.

Suksesshistorien som har skapt enorm fallhøyde for Skodas nye Rally2-bil

Den nye kundebilen er presentert, og Skoda blir den første fabrikanten med tre ulike modeller innenfor samme kategori. Men skal suksessen fortsette så har de også litt av en arv å leve opp til.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Ettersom toppklassen i internasjonal rally ikke lenger har samme kunderekkevidden som de tidligere WRC-bilene, så er det RC2-kategorien, i dag kjent som R5- og Rally2-klassen, som har blitt majoritetsklassene til private team verden over. Og med en vellykket måte å klasse inn nye biler på, så øker også volumet deretter.

RALLY: Ettersom toppklassen i internasjonal rally ikke lenger har samme kunderekkevidden som de tidligere WRC-bilene, så er det RC2-kategorien, i dag kjent som R5- og Rally2-klassen, som har blitt majoritetsklassene til private team verden over. Og med en vellykket måte å klasse inn nye biler på, så øker også volumet deretter.

Det finnes ingen 100 prosent offisielle tall på hvor mange biler innenfor RC2-kategorien som finnes, men ifølge den velrennomerte databaseoversikten til eWRC-results.com, så er det produsert intet mindre enn 1499 FIA-homologerte biler innenfor denne kategorien. Det finnes også noen nasjonalhomologerte biler med samme spesifikasjoner, men de har vi utelatt fra denne oversikten (se tabell under).

Siden 2015 har Skoda stått for 470 av disse bilene fordelt på to ulike modeller, og inkluderer vi gjenoppbygde biler med nye karroserier, så gir det en markedsandel på hele 40,5 prosent. De to ulike modellene, som kom i henholdsvis 2015 og 2019, ligger også hver for seg med en seiersprosent på 38,9 fordelt på henholdsvis 1419 og 356 seire, tall som er overlegent foran de andre konkurrentene i kategorien.

Jan Kopecky fikk kjøre det aller første løpet med Skodas første R5-bil i 2015, i det tsjekkiske mesterskapet, og det endte med totalseier på første forsøk.
Jan Kopecky fikk kjøre det aller første løpet med Skodas første R5-bil i 2015, i det tsjekkiske mesterskapet, og det endte med totalseier på første forsøk.

De nærmeste utfordrerne er kanskje ikke overraskende Volkswagen Polo GTI R5 og Ford Fiesta R5, med henholdsvis 262 og 990 seire, som utifra volumet på antall solgte biler gir seiersprosenter på henholdsvis 28,9 og 23,6. Citroën C3, som har samme chassis fordelt på både R5 og en videreutviklet Rally2-modekk, har en seiersprosent på 23,1 med sine 180 seire.

Hva betyr så disse tallene?

Jo, at Skoda virkelig har presset på sine skuldre etter at de nå har lansert sin tredje modell i denne kategorien, og således første fabrikant til å gjøre det. Ford, Skoda og Citroën har to modeller, mens de øvrige fabrikantene Peugeot, Proton og Volkswagen har én modell hver. Sistnevnte har også stoppet opp produksjonen og utviklingen helt.

I tillegg har Skoda dominert de mest prestisjefylte mesterskapene hvor R5/Rally2 er toppklassen. Med unntak i 2020 der Mads Østberg vant WRC 2 og Alexey Lukyanuk vant Rally-EM i hver sin Citroën C3 R5, så har Skoda sikret gullmedaljen i begge disse mesterskapene hvert eneste år siden de kom inn i klassen i 2015.

Mer enn 10.000 testkilometer

Så den nye modellen, Fabia RS Rally2 som den offisielt heter, må altså levere fra første meter i likhet med sine forgjengere. Skoda melder overfor Parc Fermé at over 10.000 kilometer med testing er oppnådd i utviklingsfasen.

Norske Andreas Mikkelsen har vært sentral i denne utviklingen sammen med tsjekkiske Jan Kopecky, finske Emil Lindholm og britiske Kris Meeke som de andre testsjåførene, og nordmannen bekrefter at det foreligger enorme forventninger til den nye bilen.

– De er høye både innad i Skoda og også utad. Så planen er at denne skal være et «step up» fra det vi har i dag. Vi håper jo den er det. En ting er hva vi har testet nå, men det blir noe annet når vi kommer på veier vi ikke kan, sier Andreas Mikkelsen til Parc Fermé.

Andreas Mikkelsen.
Andreas Mikkelsen.

Da vi legger fram statistikken som viser hvor populær og konkurransedyktig bilen er i rene tall, så skjønner Mikkelsen godt at forventningene er høye.

– Skoda er flinke her og gjør alt riktig. Det er ikke sånn at de skal ta løp som læring. Her skal alt fungere med en gang, sier nordmannen.

Helt ny filosofi

Han avslører også at den nye modellen skiller seg kraftig ut fra Skodas filosofi helt tilbake til S2000-æreaen for mer enn ti år siden. Men forsikrer likevel at ingenting tyder på at en endret retning medfører noen stor risiko.

– Man kjenner seg ikke igjen i noen av de gamle Skodaene. Denne er helt annerledes og gir en helt annen «feeling». Målet er at man skal ha et så stort vindu som mulig, sier Mikkelsen.

Med «vindu» mener den norske rallystjerna at bilen har et stort spillerom og fleksibilitet når det kommer til både oppsett og kjørestil. Enhver rallyfører etterstreber å få stilt inn bilen slik man selv ønsker, uten å gå på for store kompromisser slik at dette påvirker enten egen kjørestil eller kjøreegenskapene på bilen.

Sammen med motoren er det er spesielt i høyhastighetsområder at den tredje generasjon Fabia i Rally2-segmentet har gjort størst forbedringer, skal vi tro norske Andreas Mikkelsen.
Sammen med motoren er det er spesielt i høyhastighetsområder at den tredje generasjon Fabia i Rally2-segmentet har gjort størst forbedringer, skal vi tro norske Andreas Mikkelsen.

Og er det noen biler som har vært kjent for et godt såkalt «vindu» så er det nettopp bilene fra Skoda og Volkswagen, samt førstegenerasjons Ford Fiesta. I motsatt ende har ulike førere gitt et inntrykk av at biler som Ford Fiesta Rally2, Hyundai-modellene og den første fasen for Citroën C3 har et snevrere «vindu» og ikke er like konkurransedyktige over et bredt spekter av oppsett og kjørestil.

– Som sjåfør så merker jeg de største forskjellene på motor og marktrykk. Motoren er et hakk opp med mye mer moment, som betyr at vi kan ha andregir mange steder der vi tidligere måtte ned i førstegir. Samtidig er den lettere å kjøre i full fart i høyere hastigheter. Jeg vil si det er hovedforskjellene?

– Hvilke svakheter må dere eventuelt jobbe med og forbedre?

– Da må vi nesten ut og sammenlikne med konkurrentene, på hvor man er gode og hvor man taper tid for å finne en potensielt forbedring. Vi har kun kunnet sammenlikne med den gamle Skodaen, og denne burde vært et steg opp, slår Mikkelsen fast.

Utsolgt og usikre leveringstider

Dette bekrefter også Zbyněk Straškraba, talsmann for motorsportavdelingen til Skoda. Han presiserer også at selv om bilen nå er lansert, så vil det ta en stund til den blir å finne i aksjon. Og enda lenger tar det før de kan begynne å gjøre business ut av denne modellen.

– Først må bilen få en offisielle homologering. Det skal skje gjennom sommeren og er forventet å være klar 1. august. I tillegg er det krevende omstendigheter som gjør at vi ikke vet akkurat nå når vi kan starte salg av bilene, men når det er sagt så er interessen enorm, sier Zbyněk Straškraba til Parc Fermé.

Skoda står hardt på at holdbarheten står i høysetet under testingen.
Skoda står hardt på at holdbarheten står i høysetet under testingen.

Ettervirkninger av covidsituasjonen verden over, kombinert med krigen i Ukraina, skaper forsinkelser og usikkerhet blant annet på materialer og deleproduksjoner som er alfa og omega for å få både produsert biler, men også ha en tilfredsstillende service overfor eksisterende kunder.

Deres nåværende Rally2 evo-modell er allerede utsolgt, og ingenting tyder på at det blir nye biler av denne å få tak i med det første.

– De første delene er forventet å ankomme gjennom tredje kvartal, men vi kan ikke planlegge noe enda, så det gjør det ekstra krevende for oss, understreker talsmannen.

Powered by Labrador CMS