Her har Aksel Lund Svindal akkurat oppdaget hva norsk Supernasjonal-klasse egentlig innebærer av både bilder og tempo. Da var plutselig alt annet rundt ham litt mindre interessant en stakket stund.

Superstjernen hyller Supernasjonal-bilene etter stuntet på Lånkebanen

Han kom for å leke seg i elektrisk bil, men Aksel Lund Svindal lot seg også fascinere av helt andre ting.

RALLYCROSS: Det er lite annet i rallycrossen som er mer urnorsk enn «Supernasjonal», som har vært bærebjelken for norgesmesterskapet i flere tiår. Og det var blant annet Supernasjonal som fostret opp Petter Solberg til å bli den bilsportutøveren han senere ble.

RALLYCROSS: Det er lite annet i rallycrossen som er mer urnorsk enn «Supernasjonal», som har vært bærebjelken for norgesmesterskapet i flere tiår. Og det var blant annet Supernasjonal som fostret opp Petter Solberg til å bli den bilsportutøveren han senere ble.

Derfor var det heller ikke unaturlig at disse bilene fikk kjøre gjesteklasse under VM-runden på Lånkebanen, som bedre sent enn aldri var sesongstarten på verdensmesterskapet med de nye elektriske bilene. Gjesteklassen, som gikk under tilnavnet «Hell of a Race» bestod av 20 førere som hadde søkt om plass på forhånd, godt fordelt over de fleste klassene som benyttes i NM på tvers av motorstørrelser.

– Dette er jo jævlig fett da!

Tusenvis av tilskuere fikk se at juniorfører Johannes Rafoss (15) fikk vise seg fram i sin mindre motorsterke Honda Civic fra juniorklassen i samme heat som potente rallycrossbiler fra både klasse 2, 3 og 3. Tusenvis av tilskuere fikk se hvordan en startrask Sigurd Erik Egeland i sin Klasse 2-Wankel av en Mazda RX-7 hamlet opp mot utøvere som Herbjørn Haug i Klasse 4.

Og ikke minst fikk tusenvis se en dramatikk uten sidestykke der forhåndsfavoritt Emil Sivesind klinker inn i fronten på Sindre Madsen Moe, mens Thomas Tørnby og nevnte Haug fortsetter finalen og hinker seg i mål hver sine tekniske problemer

Han har alltid trivdes med hjelmen på hodet, men det er liten tvil om at kjørestress og veltebur også er omgivelser som Aksel Lund Svindal trives ekstremt godt i.

Én av disse på sidelinjen var Aksel Lund Svindal. Den tidligere toppalpinisten som har gjort bilsportutøver av seg for alvor denne sesongen. Primært med Porsche Sprint Challenge i Sverige, men også som gjestefører i RX2e-klassen under sesongstarten i VM. Men etter at hans egen kjøring var over, så gjemte han seg ikke på innsiden av noe hospitality eller reiste ned til Scandic Hell ved første anledning.

Han benket seg ned, med vidåpne øyne og en interesseustråling av dimensjoner i det han så bakhjulstrekkerne med hundrevis av hestekrefter kaste glans over Lånkebanen.

– Herregud, dette er jo jævlig fett da!

Ekstremt nysgjerrig

Lund Svindals egne ord, ordrett sitert, da Parc Fermé tuslet bort til ham da vi registrerte hans ihuga interesse for disse bilene. 39-åringen hadde nå nemlig oppdaget rallycrossens grasrotklasse, og blitt kjent med hva som preger den norske rallycrossvarianten, og ikke bare topp moderne firehjulstrekkere, enten det er turboladete okser med over 600 hestekrefter eller nyutviklede og sterkt strømtunede elbiler med nesten 100 hestekreffter til.

– Det som gjør denne nasjonalklassen så fet er at den har litt sjarm. For egentlig blir man jo litt trist av å se såpass fete biler bli bulket i stykket. Også trodde jeg ikke at det skulle gå så fælt som det der, også med tanke på at de bare har bakhjulstrekk.

Normalt er det journalisten som stiller spørsmålene, og personen i den andre enden som svarer. Her ble rollene snudd, for det var Lund Svindal som hadde spørsmålene. Hvem lager disse bilene, hvor mye hestekrefter har de, hva slags utøvere er det som kjører de og hvor fort går disse bilene? han ville rett og slett vite mer om bakgrunnen for Supernasjonal og det relativt frie regelverket som disse bilene er bygget på.

– Denne klassen skal ha jævlig «kred». Det var jævlig kult. Og ikke minst veldig imponerenede kjøring. Det er kult at de fikk til dette her nå, sier Lund Svindal.

Stor progresjon

Hans enorme interesse for bil- og motorsport gjorde at han ikke var vond å be da promotoren ville fylle en av RX2e-bilene med hans navn og hans person. Han anså sjansen som å få kjøre rallycross på denne måten som såpass eksklusivt at det rett og slett ikke gikk an å si nei.

Faktisk måtte det ryddes om i kalenderen og planer måtte endres, og det er vel egentlig bare bryllupet til alpinkollega Kjetil Jahnsrud neste helg som kunne veltet dette stuntet.

En elektrisk firehjulsdreven bil i rallycross er vel så langt unna det man kommer en Porsche Cayman GT4 i svensk baneracing, men likevel var det en positiv progresjon å spore for Aksel Lund Svindal - som etterhvert forstod seg mer og mer på løpsformatet og kjørestilen.

Og det så jo riktig så lovende ut. Han plasserte seg først der han var å vente i begynnelsen, godt ned på resultatlista, men ikke nødvendigvis helt sist.

På grunn av deltakelsen var semifinalen uansett sikret. Og der hadde han en kanonstart som virkelig kunne skapt en sensasjonell utvikling. Hadde han karret seg inn blant de to beste kunne det vanket en finalebillett - i et løp hvor han ellers tilhørte nedre halvdel av resultatlista.

Men en ordentlig kilevink fra Lance Woolridge sendte Svindal ut i murveggen på yttersiden av første sving. Sammenstøtet var såpass hardt han fikk en ordentlig kjenning i siden av overkroppen, men ikke verre enn at han kunne ta det med et smil. Og det føltes heller ikke forgjeves at det ble bråstopp på et punkt hvor han kanskje fikk til en gjennombrudd.

– Nei, jeg tenker at det var fett å få prøve og kult å få være med! Rallycross oppleves jo som voldsomt når man ikke er vant til det. Og i alle dueller tidligere trakk jeg meg hver gang. Det var bare i semifinalen at jeg gikk for det, ellers pleide jeg bare å legge meg bak, sier han.

Reagerer på dømmingen

Progresjonen var uansett enorm. Og han klarte til og med å pådra seg en fem-sekunders straff fra dommerne for en incident i progression-løpet før semifinalene.

– Hvis jeg skal ha én negativ ting å si om rallycross, så er det alle tvilstilfellene fra dømmingen. For jeg fikk jo kjeft av dommerne der, men det var jo han som svinget inn i meg. Jeg kjørte jo bare rett fram der.

Hørt det før fra en mann med hjelm og kjøredress? Vel, det er liten tvil om at Lund Svindal er blitt en bilsportutøver på ekte.

Men for en mann som er vant til de største vinterarrangementene i verden, og spesielt Europa, så var likevel totalopplevelsen på Lånke svært positiv for ham. Han forstår sin egen markedsverdi opp mot publikum, men er beskjeden nok til å ikke ta noe ære for at han mest sannsynlig hadde sine bidrag til at enda flere folk oppsøkte Lånkebanen denne helgen.

– Hva heter du for noe? spurte Aksel Lund Svindal før fansen fikk en personlig signering...
En av de var Emrik Eldnes (10), som ikke akkurat trengte autografkort for å få foreviget signaturen til den tidligere toppalpinisten.
For bicepsen til Emrik holder vel mer enn nok?

Hyller entusiasmen fra publikum

Samtidig var det ikke vanskelig å se på publikum at det var stor stas å ha Lund Svindal der sammen med de største profilene, nasjonalt og internasjonalt, innenfor rallycrossen.

– At det var så mye folk var veldig gøy. Når vi får store arrangementer i Norge, så må vi skape litt stemning. Vi er et mindre land med mindre antall folk. Om man har et arrangement på et sted med 10 millioner folk, så er det ikke store prosentandelen som skal til for å fylle arrangement. Men bor det 100.000 eller 500.000 for den saks skyld, så skal det veldig mye mer til rent prosentvis for å skape en så god ramme. Nordmenn er veldig flink til å stille opp, slår han fast.

Han likte også rammene rundt rallycrossen og at arrangementet fremstod som både åpent og familievennlig. Og i likhet med Andreas Bakkerud la han merke til snittalderen på de som stilte opp.

– Det var veldig mye «kids», og det syns jeg er kult. Det var mange familier som reiste, og mange barn og vennegjenger som var med. Når en kompisgjeng på ti stykk har fått både cola og godteri, og frie tøyler, så er energinivået høyt. Og det merket jeg var på disse kidsa, sier han.

Powered by Labrador CMS