Som bildet fint illustrerer, så har venstre hjørne bak på bilen til Andreas Mikkelsen fått hard medfart denne dagen. Det skyldes enkelt og greit tre identiske punkteringer og gummikollaps i Pirelli-dekkene på tre etapper på rad.
Som bildet fint illustrerer, så har venstre hjørne bak på bilen til Andreas Mikkelsen fått hard medfart denne dagen. Det skyldes enkelt og greit tre identiske punkteringer og gummikollaps i Pirelli-dekkene på tre etapper på rad.

Rally Akropolis, fredag:

Tre identiske punkteringer på tre etapper – uten at Andreas vet hvorfor

Fredagen vil stå igjen som et enormt mysterium for Andreas Mikkelsen og teamet, og det må svært dramatikk til i front dersom han skal ha muligheter om en topplassering i WRC 2.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: På SS2, fredagens første etappe av den greske VM-runden i rally, gikk venstre bakdekk til Andreas Mikkelsen i oppløsning bare fem kilometer etter start. På SS3 skjedde akkurat det samme. SS4 ble stoppet av sikkerhetsmessige årsaker, men neimen skulle ikke akkurat det samme skje for Mikkelsen igjen på SS5. Venstre bakdekk punkterte og gikk i oppløsning.

RALLY: På SS2, fredagens første etappe av den greske VM-runden i rally, gikk venstre bakdekk til Andreas Mikkelsen i oppløsning bare fem kilometer etter start. På SS3 skjedde akkurat det samme. SS4 ble stoppet av sikkerhetsmessige årsaker, men neimen skulle ikke akkurat det samme skje for Mikkelsen igjen på SS5. Venstre bakdekk punkterte og gikk i oppløsning.

Ett minutt og 53 sekunder var tapt, før han omsider fikk en feilfri gjennomkjøring på dagens siste etappe - der han klinte med en syv sekunders etappeseier på teamkompis Marco Bulacia.

Helt ut av det blå

Men dagen har altså vært en parodi for Mikkelsen og kartleser Torstein Eriksen, som før lørdagens kjøring er på en 12. plass i klassen, 1:43 bak ledende Yohan Rossel, som fikk ledelsen etter at Adrien Fourmaux også led av punktering på SS6.

Andreas Mikkelsen.
Andreas Mikkelsen.

Men det var en mildt sagt oppgitt Mikkelsen når han kunne konstatere at alle vonde ting er tre denne fredagen i Hellas. Dog slapp han unna dekkbytte ute på selve etappene, men tidstapet totalt for dagen tilsvarer omlag ett dekkbytte som gjerne er et tidstap på et drøyt halvannet minutt.

– Det samme igjen, som på de andre etappene, etter rundt 10 kilometer. Det må helt klart 4være noe feil, fordi igjen, helt ut av det blå, så er det venstre bak. Det må være noe. Enten det er bilen eller dekkene - det er noe som ikke er riktig, slår Mikkelsen fast etter dagens nest siste etappe.

Fredag kveld er det ikke kunngjort om de har funnet årsaken til feilen som altså utløste tre punkteringer på fire etapper. Reglene er også klare; dersom du til slutt ikke har igjen fire friske dekk etter en etappe, så tvinges du til å bryte løpet fordi det ikke er lov å kjøre transportetappe med punktert dekk.

Oliver Solberg er ferdigkjørt for resten av helgen.
Oliver Solberg er ferdigkjørt for resten av helgen.

Solberg ute resten av helgen

Og apropos brutt, så gikk det fra vondt til verre for Oliver Solberg. Allerede på morgenen ble han offer for problemer med bensinpumpa i bilen, og led store tidstap og varslet egentlig med en gang at han måtte bryte. Han fikk karret til seg en ny etappe, med et tidstap på intet mindre enn en halv time, og før dagen var omme måtte norsk-svensken innse at det var nok med kjøring for dagen.

Og fredag kveld kommer en enda mer nedslående nyhet. Hele runden er ødelagt, og Solberg får atter en tellende null-poenger i et nokså tapt WRC 2-mesterskap.

– Dessverre må vi bryte fra Rally Akropolis på grunn av de tekniske problemene i dag. Vi har gjort alt vi kan, men det er ikke mulig å fortsette. Og det er også enormt synd ettersom mesterskapet også er kjørt, skriver Solberg på sosiale medier.

I toppklassen og øverst på totallista finner vi fjoråret løpsvinner Thierry Neuville med et lederforsprang på 7,4 sekunder til den hjemvendte multimester Sebastien Ogier, som igjen har 12,7 sekunder til den regjerende mesteren Kalle Rovanperä.

Powered by Labrador CMS