Even Hvaal mottok prisen «Årets drivaksel», som er bilsportens store ildsjelpris, etter sin enorme innsats rundt NMK Grenland og Grenland Motorsportsenter.

Bilsportgallaen 2022:

– Utrolig at den største bråkebøtta i norsk bilsport står her og blir «årets drivaksel»

Even Hvaal har i lang tid vært en av Norges Bilsportforbunds største kritikere. Så ble han hedret av nettopp samme forbund for sitt brennende hjerte for bilsporten og den rivende utviklingen hos NMK Grenland.

Publisert

BILSPORT: Skulle en slik oppmerksomhet snu en til tider ganske tykk isfront mellom den sterke bilsportpersonligheten Even Hvaal og eget forbund? Uansett, skal vi tro mannen som denne helgen ble hedret til «Årets drivaksel», så har han selv takk litt tak i seg selv og sin egen uttrykksform.

BILSPORT: Skulle en slik oppmerksomhet snu en til tider ganske tykk isfront mellom den sterke bilsportpersonligheten Even Hvaal og eget forbund? Uansett, skal vi tro mannen som denne helgen ble hedret til «Årets drivaksel», så har han selv takk litt tak i seg selv og sin egen uttrykksform.

For det å bli utnevnt til årets drivaksel er altså den store ildsjelprisen og noe av den mest ærefulle utmerkelsen man kan få innenfor norsk bilsport. Men så har Hvaal også stått på enormt i bilsporten over mange år, både som en stor økonomisk sponsor og bidragsyter for mang en utover langt utenfor sin egen familie, men denne helgen ble han hedret først og fremst sin innsats rundt NMK Grenland og Grenland Motorsportsenter og den rivende utviklingen de har hatt på få år.

Fra Larvik til Grenland

Men bak sitt tidligere krasse ytre, så var det en ydmyk, rørt og takknemlig Hvaal som skulle reflektere over hvorfor han som enkeltperson skulle motta denne prisen.

– Det er veldig stort. Men jeg ser ikke på dette som min pris. Det er vår pris. Det er alltid noen som må gå først å bråke, og der er jeg sikkert jævlig god. Men det er mange som har gjort en kjempe innsats for at vi er der vi er nå, sier Even Hvaal til Parc Fermé, og peker på sin egen klubb og bilsportvenner som har stått på dag og natt for å utvikle NMK Grenland og Grenland Motorsportsenter utenfor Skien.

Egentlig har Even Hvaal vært en NMK Larvik-mann i alle år. Men i Larvik er det ikke lenger noe aktivt anlegg etter at Hovlandbanen ble lagt ned for snart 20 år siden. Likevel ønsker den tidligere norgesmesteren og EM-føreren i rallycross å bidra til vekst og utvikling både på og utenfor banen, gjerne i retning av yngre mennesker for å sikre den videre rekrutteringen av enkeltmennesker man er avhengig av for å drive bilsporten videre.

Hadde 4,6 millioner i gjeld

Så tok Kim Steinsholt kontakt med Hvaal og lurte på om de ville være med å snu skuta på Flittig, hvor motoranlegget deres ligger. Da hadde klubben hatt en nedadgående kurve over lang tid, og det ble satt i gang store tiltak for å komme seg ordentlig opp på bena igjen.

– Vi så på det som en umulig oppgave, sier Hvaal om snuoperasjonen i klubben.

– Vi fikk tre bæreposer med kvitteringer, som var regnskapet. Og 4,6 millioner i gjeld. To år etterpå hadde vi snudd dette rundt, og vi hadde orden på regnskapet. Og en million på bok. I tillegg har vi utviklet anlegget. Det er ikke noe Even Hvaal har gjort aleine. Vi har både Kim Steinsholt og så mange andre å takke, sier årets drivaksel.

– Dere er jo ressurssterke personer i miljøet. Hvor mye har dere spyttet inn selv?

– Det er det alle tror, men sannheten er at ingen av oss har brukt veldig mye penger. Litt har vi selvfølgelig brukt, men vi hadde 4,6 millioner i gjeld, og vi begynte i stedet tidlig å gå på bank og institusjoner vi skyldet penger. Og det var taktikken vi klarte først. I tillegg startet vi bilcrossløpet «Talentracet», hvor jeg hadde mange venner og hjelpere som var med og sponset oss, og det var med på å redde oss, sier Hvaal.

Rallycrossprofilen Andreas Bakkerud fikk æren av å dele ut hedersprisen til Even Hvaal, som han gjennom sporten selv har kjent i mange, mange år.

Grenland har også vært en foregangsklubb da pandemien slo til, og er ett av eksemplene som president Finn Eirik Eilertsen dro fram i sin tale at bidro til oppussing og opprustning av anleggene mens aktiviteten var på sitt laveste under pandemien.

– Det viktigste var å snu holdningen til å bare være positive, og stå på selv om Norge lå nede. Det har vi lykkes med.

Sterk familietradisjon

Hvaal er et godt kjent navn i norsk bilsport, som en stor familie og slekt rundt larvikregionen. Even og broren Tom var selv aktive i mange år bak rattet før de begge etterhvert ble noen av de viktigste bidragsyterne i norsk bilsport og fortrinnsvis rallycross. Sommeren 2018 døde Tom etter lengre tids sykdom, men navnet «Tom Hvaal AS» preger fortsatt mange biler og kjøredresser rundt om kring, sammen med «Maskin og Asfalt AS» som er merkevaren til Even.

Men i generasjonen under finner vi Evens døtre Ada Marie og Helene, begge tidligere aktive utøvere som til tross for å være i begynnelsen av 20-årene nå trår til enda mer i kulissene for å holde klubben og anlegget gående. I mellomtiden er det yngstesønnen Jens som nå holder den sportslige aktiviteten gående i familien, der han nylig gjorde et enormt gjennombrudd ved å bli nummer to i sin aller første EM-runde i rallycross.

Toms døtre Alexander og Joachim har begge selv også vært aktive utøvere på høyt nivå, og fører arven videre bokstavelig talt med et like stort engasjement utenfor banen som deres avdøde far. De er selv ikke aktive bak rattet lengre, men har fortsatt et brennende hjerte for motorsporten.

– Tom er her i kraft av Alexander og Joachim. De er her i hans ånd, og de er like ivrige som han var og jeg er. Selv hater jeg papirarbeid, og Ada Marie er veldig god på papirarbeid. Så jeg skyver fra meg oppgaver jeg ikke kan, men elsker å bidra med fysisk arbeid. Hadde jeg ikke hatt familien min, så hadde ikke dette gått, sier Even.

NMK Grenland fikk mye positiv oppmerksomhet under Bilsportgallaen i helgen, her fra da de fikk tittelen «årets arrangør». Fra venstre etter Andreas Bakkerud, Trude Marthinsen, Even Hvaal, Jan Vetle Andersen, Kim Steinsholt, Stian Doksrød og Helene Hvaal.

Moderert seg selv

Men, det er noe med denne «beefen» med Norges Bilsportforbund vi ville komme til bunns i. Både på sosiale medier og annen eksponering har ikke Hvaal vært redd for å si ifra. Enten det går på måten han føler han er blitt respondert på eller enkelt og greit store forskjeller på holdninger, filsofier og oppfatninger, så har han vært en sterk røst.

Nå reflekterer han selv over hvorfor han har uttrykt seg som han har gjort. Samtidig som han vil understreke tydelig at krassheten og tydeligheten hører mer fortiden til enn det siste året.

– For det første så er det helt utrolig at den største bråktebøtta i norsk bilsport skal stå her oppe og få årets drivaksel. Nesten utenkelig. Men det sier litt om norsk bilsport. Den er i en endring.

– Men er du i en endring også?

– Jeg hadde nok en mer bastant holdning før. Jeg har vunnet ut at det er bedre å jobbe litt mer med, og få fram meningene sine slik, enn å være så brå som jeg har vært. Jeg er blitt roligere enn jeg var før. Da var jeg stein gær'n. Det er jeg sikkert enda også, men man må kunne endre seg litt, sier Hvaal.

Derfor fikk han prisen

I Norges Bilsportforbunds kunngjøring av årets drivaksel kan de fortelle at Hvaal har vært en viktig brikke i mange deler av planleggingen og gjennomføringen av aktiviteten hos NMK Grenland, og han beskrives som en viktig motivator for de andre frivillige i klubben ettersom han selv legger ned en enorm innsats, heter det i kunngjøringen deres.

– All idrett er totalt avhengig av de mange tusen frivillige som stiller opp ved arrangement og drift av klubber. Noen legger ned en innsats utover det man kan forvente, og Even er en av disse. Det har vært en imponerende utvikling i NMK Grenland de siste årene. Baneanlegget, Grenland Motorsenter, blir hele tiden utviklet og forbedret. Samtidig er det et svært godt miljø i klubben som har gjort at de hele tiden rekrutterer unge utøvere i flere av våre grener. Mye av æren skal Even Hvaal ha, sier NBF-president Finn Eirik Eilertsen.

Forøvrig skal det nevnes at ildsjelprisen til Hvaal ikke var den eneste positive oppmerksomheten som tilfalt NMK Grenland. De ble også kåret til «årets arrangør»

Powered by Labrador CMS