Tom Vidar Belgen og kartleser Martin Winberg fra Letmolia.

Tom Vidar (23) fikk være førstemann til å representere bredden av norsk rally i beste sendetid på NRK

– Når man kommer i mål og får et kamera og en mikrofon i ansiktet, så blir ikke opplevelsen noe mindre kul. Du får følelsen over å være en av gutta, da!

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Til å ha vært på relativt stedet hvil i mange år, så skjer det sakte men sikkert noe med utviklingen av rallysporten også her til lands. Om det kanskje går litt tregere enn i utlandet, så har både forsøk med valgfrie startnumre, nytt format på TV-programmene, automatisert tidtakningssystem og de siste sesongene Power Stage satt sitt preg på Rally-NM.

RALLY: Til å ha vært på relativt stedet hvil i mange år, så skjer det sakte men sikkert noe med utviklingen av rallysporten også her til lands. Om det kanskje går litt tregere enn i utlandet, så har både forsøk med valgfrie startnumre, nytt format på TV-programmene, automatisert tidtakningssystem og de siste sesongene Power Stage satt sitt preg på Rally-NM.

Det har jo forsøksvis blitt vist live fra Rally-NM tidligere de siste sesongene, men lørdag skulle det for første gang etter Nordur Films overtakelse av produksjonsrettighetene bli presentert på NRK under deres eget populære vinterstudio på ettermiddagen. Og i førersetet på sendingen var det ingen ringere enn Molly Pettit og Mads Østberg som styrte showet, begge også godt internasjonalt kjente både på TV og sistnevnte som en av verdens beste rallyførere.

Første pallplass i Rally-NM

Riktignok gikk sendingen 1,5 time etter at løpet i praksis var over, så helt direkte var det ikke, men produksjonen ble sendt på såkalt «live on tape», det vil si at dekningen som sådan var i direkte-format - men ble skjøvet på av hensyn til konkurranse med annen mer populær vinteridrett.

Men med Power Stage-formatet allerede godt innarbeidet, så tok de også en VM-vri ved å snu på startrekkefølgen for å gjøre formatet enda mer TV-vennlig og bygge opp en spenning. Det ble gjort ved å snu de ti beste på totallista i internasjonale klasser, og førstemann som fikk æren av å gjennomføre Power Stage i dette tilfellet var Tom Vidar Belgen.

Tom Vidar Belgen mens han blir intervjuet under NRKs sending fra Power Stage på Sigdalsrally.

Og for den unge trøgstingen gjorde dette mye av dagen. Han gikk til innkjøp av en R2-bil så sent som til fjorårssesongen, og har bare ti rallyløp på baken. Sigdalsrally var også bare det tredje han fullførte i R2-klassen, og attpåtil ble det en pallplass etter at favoritter som Ola Jr. Nore og Morten Storsveen falt fra tetkampen.

– Det å få kjøre først på veien i seg selv var jo en kjempekul opplevelse. Og når man da kommer i mål og får et kamera og en mikrofon opp i ansiktet, så blir jo ikke opplevelsen noe mindre kul. Du får følelsen fikk følelsen å være en av gutta, da, flirer Belgen overfor Parc Fermé, tydelig stolt og fornøyd med egen gjennomføring etter at jevnlig hadde motorproblemer gjennom løpet.

Skrotet Volvoen - tenkte nytt

23-åringen gjorde sin rallydebut på Numedalsrally i 2020, i Volvo Original, men da det ble totalvrak i Aurskog-Høland Rally samme år - hans første løp med C-lisens - så la han svenskestålet på skraphaugen for godt.

I stedet endret han filosofi, dro til Vestmarka og handlet en Peugeot 208 R2 av Jo Inge Bakken, tidligere kjørt og vunnet med av Lars Martin Stensbøl.

Tom Vidar Belgen fullførte sitt første rallyløp under Rally Grimstad i 2020, i debutantklassen. Senere samme høst vraket han bilen i Aurskog-Høland Rally, og med det fant han ut at han heller ville bytte klasse.

Rallykarrieren skulle ta en ny vending, og Belgen ville satse på en moderne klasse med moderne kjørestil for å utvikle seg som fører.

Å se at R2-klassen nå har fått et stabilt felt på minimum syv-åtte biler i hvert løp det siste året, det er til stor glede for både Belgen og alle andre i klassen.

NM-klassen for nyere tohjulsdrevne biler har de siste årene vært preget av vesentlig lavere deltakelse av førere som satser over en hel sesong, og heller bestått av utøvere som hopper inn ved anledning, eller som leier en bil for ett forsøk. I toppen er det stort sett Steve Røkland og Morten Storsveen som har herjet de siste årene, i tillegg til nevnte Stensbøl som vant i 2018.

Skryter av miljøet i klassen

Nå tyder på at flere ønsker å kjøre full NM i denne klassen, i alle fall så langt det rekker. Belgen har nå én sesong på baken, og andre nye navn i år er også Sindre Backe og Herman Lie-Nilsen som begge har kjøpt hver sine R2-biler.

I tillegg har ungguttene Markus Bakken og Marius Bermingrud også tydelige signaler på at de ønsker å levere i denne iklassen. Dessverre endte begge disse på bruttlista sist helg.

– Jeg syns også vi har et veldig godt miljø i klassen hvor alle snakker fint med hverandre både på og utenfor løp. Bare i dag har jeg snakket med Morten, Steve og Markus på telefon og snakket litt rundt helga. Det er absolutt en klasse jeg kan anbefale til alle som ønsker å kjøre rally som ikke har budsjetter til å kjøre de dyrere klassene, sier trøgstingen.

Men han har genuine planer om å utvikle seg som fører, og mener R2-klassen er det optimale stedet å gjøre det på og hadde aldri rørt en forhjulsdreven bil i bilsportsammenheng før han handlet denne bilen.

Sigdalsrally - nyere 2WD

1) Steve Røkland, Peugeot, 52:51,2
2) Sindre Backe, Ford, +3:47,3
3) Tom Vidar Belgen, Peugeot, +4:41,7
4) Herman Lie-Nilsen, Peuegeot: +4:57,7
5) Morten Storsveen, Renault, +8:43,1

Tar satsingen på alvor

Så vil tiden vise hvor mye talent og dedikasjon Belgen sitter på i forhold til å måle seg mot de beste. For toppnivået i klassen er høyt, med Røkland med internasjonal erfaring, en eventuelt Ola Jr. Nore som kommer med ungt og friskt tempo fra både Norge og utlandet de siste sesongene, i tillegg til rutinerte Storsveen og en Markus Bakken i stigende formkurve.

Selv syns Belgen det er gøy å kunne konkurrere på tider og forutsetninger sammen med nevne Backe og Lie-Nielsen som også er ferske i klassen, noe som gjør at han aldri vil havne i noen form for ingenmannsland i klassen.

– Både jeg og Martin (Winberg, kartleser, journ.an,) utvikler oss hele tiden og vi prøver å være flinke etter hvert løp til å sette oss ned sammen og se på hva som var bra og hva som ikke var fullt så bra. Vi har masse å lære.

– Målet for sesongen må være å komme opp å skremme Markus litt. Det hadde vært gøy! Det var også kult å se at Ola Jr. Nore var med i helgen. Dersom han har planer om å kjøre mer så tror jeg det kan bli en spennende fight i toppen i klassen, sier Belgen.

Drømmer om Rally3-bil

Den naturlige drømmen er selvsagt å kjøre i utlandet, eventuelt komme seg over i en firehjulsdreven bil. Likevel er han såpass realistisk at han skjønner at det kreves ekstremt mye av både egen utvikling og ikke minst budsjett for å komme dit.

Likevel tror Belgen at den moderne rallykategoriseringen kan åpne muligheter for ham som han ikke ville hatt tidligere.

– Derfor har jeg begynt å drømme litt om den nye Rally3-klassen. Det er absolutt noe jeg har i tankene og jeg håper det er en klasse vi kunne fått til et startfelt med i her i Norge. Da er jeg veldig gira på å få være med i det selskapet, sier han.

Powered by Labrador CMS