Blant de hele 80 startende førerne er blant annet Terje Hakkim er på plass i sin Saab 99 EMS. Her fra 2016-utgaven.
Blant de hele 80 startende førerne er blant annet Terje Hakkim er på plass i sin Saab 99 EMS. Her fra 2016-utgaven.

80 biler klare for den siste førpremieren før sommersesongen starter

Siste finpuss på rallybilene skal kjøres når ett av Norges mest populære sprintrallyer er tilbake i manjesen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Førstkommende lørdag avvikles Hurumsprinten igjen, gjenoppstått er fire års ufrivillig pause etter at løpet sist ble kjørt i 2018.

Siden dette sprintrallyet mellom Klokkarstua og Filtvedt så dagens lys i 2015 har det slått seg opp som ett av de mest attraktive løpene å kjøre i Norge foruten NM-rundene, mye fordi det sammen med Vårsleppet på Sørlandet har vært et viktig og rimelig oppvarmingsløp til sommersesongen starter tradisjonen tro med Rally Sørland.

I tilleggsreglene er det et tydelig oppført makstall på 80 deltakere, og startlisten for helgens løp er fylt opp med nettopp 80 utøvere. Har man meldt seg på for sent må man pent ta til takke med venteliste.

Høyt NM-nivå

Selv om dette løpet ikke er tellende i NM-sammendraget, så er toppnivået likevel på plass. Av de 12 som har tatt NM-poeng i år, så er åtte av dem på plass, og i toppen er det kun Ole Christian Veiby som ikke er på startstreken.

Men utenom Veiby så har vi førere som Eyvind Brynildsen, Frank Tore Larsen, Marius Aasen og Anders Grøndal i toppen hvor det er førere som garantert kommer til å kjempe om tideler når den faste traseen på fem kilometer skal kjøres tre ganger.

Blant de nyere tohjulsdrevne bilene er det også god deltakelse igjen, slik det har vært gjenspeilet i NM. Totalt åtte biler er på startstreken, og det er verdt å merke seg at Marius Holtet debuterer med en splitter ny Ford Fiesta Rally4 i denne klassen.

Ellers er Rune Nilsen også på plass for første gang i en Renault Twingo R2. Utover dette er det kjente navn fra klassen som er på plass, der Steve Røkland og Morten Storsveen er unntakene fra toppen som ikke står på startstreken.

Hurumsprinten har vært det mest attraktive sprintløpet i norsk rally siden 2015, og i år er det Volvo Original-klassen som skiller seg ut kontra tidligere løp.
Hurumsprinten har vært det mest attraktive sprintløpet i norsk rally siden 2015, og i år er det Volvo Original-klassen som skiller seg ut kontra tidligere løp.

Volvo Original-rekord

I nasjonale klasser er det som vanlig stor deltakelse. For eldre tohjulsdrevne biler er det intet mindre enn 29 biler på startlista, mens 10 biler har funnet veien blant de eldre firehjulsdrevne bilene.

Historisk klasse er på plass med syv deltakere, mens Volvo Original kliner til med hele 13 biler for helgen - som er rekorddeltakelse i klassen så langt i år.

Til slutt har vi to debutanter og tre ungdomsførere også til start.

Se hele startlisten her!

Powered by Labrador CMS