Thierry Neuville fra Rally Monte-Carlo forrige uke hvor han ble beste ikke-Toyota-fører med en tredjeplass i løpet.
Thierry Neuville fra Rally Monte-Carlo forrige uke hvor han ble beste ikke-Toyota-fører med en tredjeplass i løpet.

Begrenset testing skal redusere kostnader – nå reagerer en av de største stjernene i feltet

– Latterlig, sier Hyundai-fører Thierry Neuville om den reduserte testtiden i Rally-VM.

Publisert

RALLY: Tidligere har hver enkelt fører fått en testdag per VM-runde som ble kjørt i Europa, i tillegg til ekstra dager i forbindelse med dekktesting for Pirelli. Før denne sesongen har dette blitt redusert til syv testdager som kan benyttes fritt gjennom sesongen.

RALLY: Tidligere har hver enkelt fører fått en testdag per VM-runde som ble kjørt i Europa, i tillegg til ekstra dager i forbindelse med dekktesting for Pirelli. Før denne sesongen har dette blitt redusert til syv testdager som kan benyttes fritt gjennom sesongen.

Hyundais Thierry Neuville er en av de som reagerer på denne endringen.

Kritiserer shakedown-etappene

– For meg er det for det første latterlig å redusere testtiden til kun syv dager per fører, sier Neuville, ifølge nettstedet DirtFish.

– Vi må være forberedt. Vi har mange runder med dårlige shakedowns som ikke er representative i det hele tatt, og å ikke ha testing kan gjøre det farlig hvis du ikke får de riktige innstillingene fra begynnelsen, fortsetter Hyundai-føreren.

Samtidig finnes det et smutthull i regelverket. Man kan nemlig fritt delta i nasjonale runder og forberede seg på den måten.

Thierry Neuville.
Thierry Neuville.

Tre VM-førere i nasjonale løp

I forkant av VM-runden i Sverige vil eksempelvis både Hyundais Esapekka Lappi og Toyotas Takamoto Katsuta delta i Kuopio Rally i Finland, mens M-Sports Ott Tänak deltar i Otepää Vinter-rally hjemme i Estland.

Neuville mener at denne muligheten fører til økte kostnader, og at reduseringen av testtiden dermed har slått helt feil ut.

– Jeg tror ikke det reduserer kostnader, heller det motsatte tror jeg fordi vi vet allerede at noen førere kjører nasjonale runder før Sverige, og nasjonale runder er så mye dyrere, mye mer tidkrevende og testmulighetene er mye mindre, slår Neuville fast.

Powered by Labrador CMS