Det ble brutt løp allerede etter SS1 for Gaute Hageland (t.v.) og Nicolay Johnsen Pettersen.

Bilen nektet eieren sin full rallylisens

Rally Sørland er kjent for å være et brutalt løp for både mann og maskin, det var intet unntak for Gaute Hageland og Nicolay Johnsen Pettersen.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Da Parc Fermé stod utstasjonert bare noen kilometer fra mål på gårsdagens første etappe var det en Volvo i debutant-klassen som vekte vår oppmerksomhet. Farten var svært lav og da vi tok bilder av bilen oppdaget vi røyk fra motorrommet.

RALLY: Da Parc Fermé stod utstasjonert bare noen kilometer fra mål på gårsdagens første etappe var det en Volvo i debutant-klassen som vekte vår oppmerksomhet. Farten var svært lav og da vi tok bilder av bilen oppdaget vi røyk fra motorrommet.

Da vi gikk fra SS1 og var på vei til Mandal sentrum var det en litt snurt gjeng som møtte oss, og med god grunn. Gaute Hageland deltok i sitt andre rally. Han og kartleser Nicolay Johnsen Pettersen hadde kjørt mye av etappen med det de mener var en ødelagt topp-pakning. På et punkt hadde problemet vært så stor at kjølevannet hadde kommet inn i bilen.

Det var store problemer med Volvoen mot slutten av etappen.

— Det har kosta litt mye denne helgen for vi kjørte jo bare en etappe. Men det er hvert fall bedre enn å hive det i heia, sier Hageland jovialt.

Til tross for bruddet tidlig på dagen var de tydelige på at å få kjøre sitt første løp i Rally-NM hadde vært veldig moro.

Gutta trives godt i Volvo-klassen og skryter av behjelpeligheten fra sine medkonkurrenter. Hageland er dog tydelig på at han er «dritt lei» av å skru på motoren og bytte de problematiske toppakningene som har forårsaket problemer.

— Det er gøy og, bryter Pettersen ut med et flir.

— Ja det er drit moro, fortsetter Hageland noe sarkastisk.

Hageland røper at han ikke er ferdig med å kjøre rally selv med et noe amputert løp på sørlandskysten. Han forteller at planene er å forsøke å stille til start under Rally-NM på Aurskog-Høland om bilen er i teknisk stand. Det blir i så fall en ny mulighet for Hageland til å få sin fulle rallylisens.

Powered by Labrador CMS