Dennis Hauger mellom sving 9 og 10 på Red Bull Ring, hvor aller flest forseelser fant sted i helgen.

Brøt banegrensene til den store gullmedaljen – sjekk denne oppsiktsvekkende oversikten

I gjennomsnitt fikk hver Formel 2-fører slettet fem av sine runder fra denne løpshelgen.

Publisert

FORMEL 2: Til advarsel er blir dette en sak med mye tall, summeringer og gjennomsnitt, men det tegner også et større og mer informativt bilde bak ett av de største snakkisene, og for noen «fadesene», som har vært på Red Bull Ring denne helgen.

FORMEL 2: Til advarsel er blir dette en sak med mye tall, summeringer og gjennomsnitt, men det tegner også et større og mer informativt bilde bak ett av de største snakkisene, og for noen «fadesene», som har vært på Red Bull Ring denne helgen.

Nemlig «track limits», eller banegrensen på godt norsk. For nå skulle dette håndheves strengere enn noen gang tidligere i år, og spesielt i Formel 2 gikk dette hardt for seg.

For selv om det ikke høres så mye ut som i underkant av åtte prosent slettede runder i gjennomsnitt per fører, så snakker vi altså en forseelse som dommerne dokumenterer og loggfører i overkant av hver 12 runde per fører. Eller sagt på en annen måte; 108 forseelser på 68 runder gir en drøy halvannen loggføring per hver eneste runde som er blitt kjørt.

Formel 2 «slemmest» i klassen

For å sammenlikne så hadde Formel 1 25 forseelser i sprintløpet og 43 i hovedløpet. Fordi lengdene på løpene og rundetidene mellom klassene er ulike så må man sammenlikne med antall regelbrudd i minuttet. Og i Formel 1 ble banegrensene brutt henholdsvis 0,96 og 0,51 ganger per minutt.

I Formel 3 var det 33 forseelser i sprintløpet, som gir ett i minuttet, mens det var 30 i hovedløpet, som gir en rate på 0,75 krysninger av den hvite streken i minuttet. Formel 2 er derfor «slemmest» i klassen med hele 1,36 forseelser i minuttet i sprintløpet (totalt 49), og med 59 forseelser i hovedløpet var dette også i overkant av én forseelse i minuttet.

Dommerne har med andre ord hatt litt av hvert å holde styr på med.

I tabellen under summerer vi opp den samlede dataen for helgen, hvor du får full oversikt over alle overtredelsene av banegrensene som ble overvåket i sving 1, 9 og 10, altså den første svingen samt den siste høyrekombinasjonen på banen.

– Jeg er litt usikker på hvorfor de har endret så mye i år. Det er jo annen løpsledelse, så de har vel litt andre perspektiver på det. De sa at den hvite linja var strikt gjennom hele banen, men det virker som de bare har sjekket den i tre svinger. Dette har alltid vært et spill på denne banen, og du så flere slet med det. Så det gjaldt å holde hodet kaldt og kjøre «cleant», sier Dennis Hauger.

Omstokk på resultatlista

Det var altså nulltoleranse på å krysse den hvite linja med alle fire dekk. Kerbsen på utsiden regnes ikke som en del av banen, og var man utenfor med alle fire hjulene vanket det både slettet rundetid, som i sin tur også telte som en advarsel mot en eventuell fem sekunders straff.

Tre overtredelser ga et formelt advarselflagg fra dommerne, før den fjerde ga en tidsstraff på fem sekunder pluss et straffepoeng - eller prikk om du vil - på lisensen. Ytterligere brudd på banegrensene ville gi ytterligere straff, noe mange av førerne fikk svi for.

Grunnen til at banegrensene ble et hett tema, spesielt i Formel 2, det var grunnet spesielt sluttspurten av hovedløpet. Resultatlista ble kastet om på som en kortstokk på The Strip i Las Vegas, og i tillegg til andre forseelser og påfølgende straffer var Dennis Hauger en som tjente spesielt på dette.

Hauger passerte målstreken som syvendemann, men Liam Lawson foran fikk en 15 sekunders tidsstraff som sendte ham ned på resultatlista. Og fordi at både Fredrik Vesti og Ayumu Iwasa bak ham også hadde straffer, så var denne plasseringen til Hauger komfortabel. I tillegg ble Richard Verschoor senere disket og Jehan Daruvala fikk tidsstraff for å ha fått tørket opp startsporet sitt på en ulovlig måte, så syvendeplassen over mål ble altså til en fjerdeplass for Hauger.

Med mindre det foreligger unntak som foreløpig ikke er bekreftet eller dokumentert, så skulle Jehan Daruvala hatt en straff i sprintløpet - uten at det hadde påvirket resultatlista uansett da han havnet utenfor poeng.

Kan gått glipp av én straff

Apropos Daruvala, så er det verdt å nevne at det kan ha oppstått en glipp fra dommerne. Den indiske teamkameraten til Dennis Hauger brøt banegrensen fire ganger under sprintløpet lørdag. Dette skulle automatisk ha medført en tidsstraff på fem sekunder, men verken i FIAs dokumentarkiv eller på de offisielle resultatlistene har Daruvala fått tidsstraff, selv om FIA likevel har loggført ham med fire enkeltforseelser i sprintløpet.

Parc Fermé har forsøkt å undersøke om det kan ligge en forklaring bak dette, men har enn så lenge ikke lykkes i å finne ut hvorfor Daruvala er den eneste hvor dommerne ikke har gjennomført konsekvent dømming av hendelsene.

Men totalt sett gikk det verdt utover danske Frederik Vesti om vi ser på akkurat disse forseelsene med banegrensene. Totalt ni ganger fikk han strøket sine runder, fem i hovedløpet og fire i sprintløpet, noe som også har betalt seg i hele 20 sekunder og fire prikker på lisensen.

12 av dem gir automatisk ett løps utestengelse, noe Amaury Cordeel smertelig fikk erfare da han måtte stå over ett løp på Silverstone. Og apropos belgieren; han har gjennom helgen dratt på seg hele fire nye poeng, hvor av ett av dem skyldtes fire brudd på banegrensene i sprintløpet.

Ingen unngikk forseelse

Ellers er det verdt å nevne at samtlige førere brøt banegrensen minst én gang. Det vil si minst to ganger. Nederst på lista finner vi nemlig Cem Bölukbasi, Felipe Drugovich og Marcus Armstrong, som brøt grensa «bare» to ganger på hele helgen. Dennis Hauger ligger helt midt på treet med fem forseelser, uten at han ble utsatt for noe annet enn én advarsel i sprintløpet lørdag.

Viaplay-kommentator Atle Gulbrandsen har lenge vært kritisk til baner som åpner opp for bredere spor enn hva den hvite banegrensen tillater, og mener Red Bull Ring er et eksempel på dilemmaet som oppstår mellom sikkerhetskrav og førernes naturlige kjøremønster.

– Jeg er jo på generelt grunnlag motstander av «track limits», og foretrekker baner der det er gress utenfor asfalten og ingen «track limits». En racerfører skal ha fokus på å komme først til mål, ikke på å måtte holde seg innenfor den hvite streken. Og når det blir som i Østerrike så blir det jo en farse, hvor resultatlista blir endret i ettertid på grunn av straffer, sier Gulbrandsen til Parc Fermé.

Hvis du har orket å bla ned helt hit, så kanskje du er såpass spesielt interessert i å finne ut av når førerne også brøt banegrensene. I tabellene under får du hver enkelt forseelse i kronologisk rekkefølge gjennom de to ulike løpene.

Slettede rundetider - sprintløp

Fører Sving Runde
Frederik Vesti101
Jake Hughes101
Richard Verschoor103
Roy Nissany104
Amaury Cordeel104
Dennis Hauger95
Jehan Daruvala105
Frederik Vesti105
Roberto Merhi105
Jack Doohan106
Amaury Cordeel106
Olli Caldwell106
Jehan Daruvala97
Jehan Daruvala107
Dennis Hauger108
Frederik Vesti19
Frederik Vesti19
Olli Caldwell109
Theo Pourchaire111
Theo Pourchaire911
Theo Pourchaire913
Jack Doohan1013
Amaury Cordeel1013
Calan Williams1013
Logan Sargeant1014
Roberto Merhi1014
Dennis Hauger115
Ayumu Iwasa1015
Enzo Fittipaldi1015
Marcus Armstrong116
Enzo Fittipaldi116
Richard Verschoor1017
Ayumu Iwasa1017
Olli Caldwell1017
Clement Novalak1017
Marcus Armstrong1020
Clement Novalak1020
Amaury Cordeel1021
Olli Caldwell922
Cem Bolukbasi922
Richard Verschoor1023
Calan Williams1023
Roberto Merhi1023
Jake Hughes1023
Cem Bolukbasi1023
Jehan Daruvala124
Roberto Merhi124
Roy Nissany925
Clement Novalak927

Kilde: FIA

Slettede rundetider - hovedløp

Fører Sving Runde
Frederik Vesti95
Logan Sargeant95
Calan Williams95
Clement Novalak95
Jack Doohan105
Frederik Vesti96
Jehan Daruvala98
Ayumu Iwasa910
Amaury Cordeel912
Enzo Fittipaldi915
Jack Doohan1015
Calan Williams916
Juri Vips117
Dennis Hauger1017
Juri Vips119
Roberto Merhi1019
Ayumu Iwasa1019
Jack Doohan1019
Roberto Merhi1020
Juri Vips921
Roberto Merhi1021
Jack Doohan1021
Marino Sato1021
Clement Novalak923
Jack Doohan124
Logan Sargeant126
Liam Lawson926
Roy Nissany926
Felipe Drugovich1026
Liam Lawson928
Frederik Vesti129
Marino Sato129
Ayumu Iwasa929
Jake Hughes929
Olli Caldwell929
Calan Williams1029
Ayumu Iwasa930
Olli Caldwell930
Olli Caldwell1030
Enzo Fittipaldi132
Calan Williams132
Jehan Daruvala1032
Enzo Fittipaldi1032
Frederik Vesti1032
Theo Pourchaire1032
Theo Pourchaire1033
Liam Lawson134
Liam Lawson934
Roy Nissany1036
Amaury Cordeel1036
Marino Sato137
Jehan Daruvala937
Dennis Hauger937
Jake Hughes937
Roberto Merhi138
Liam Lawson938
Frederik Vesti1038
Felipe Drugovich1038
Theo Pourchaire940

Kilde: FIA

Powered by Labrador CMS