Valtteri Bottas elsker å ta sykkelen fatt, og med kort vei til norskegrensa fra hytta i Kilpisjärvi, så er ikke dette bildet noe sensasjonelt syn å komme borti dersom du befinner det i nordlige trakter av Norge mellom Formel 1-slagene.

Eksklusivt Parc Fermé-intervju med Valtteri Bottas:

Derfor oppsøker Valtteri norsk natur når han vil ta en pust i bakken

Valtteri Bottas fikk det mye bedre med seg selv etter at han forlot Mercedes. I tillegg har Norge fått en helt spesiell plass i finnens hjerte. Bli med på hele praten vi hadde eksklusivt med Alfa Romeo-profilen i forkant av sesongstarten til Formel 1.

Publisert Sist oppdatert

– Sist vi snakket sammen var du i Mercedes. Det har jo skjedd ting siden sist. Hvor mye er livet ditt blitt forandret siden?

– Sist vi snakket sammen var du i Mercedes. Det har jo skjedd ting siden sist. Hvor mye er livet ditt blitt forandret siden?

– Det er en merkbar forskjell. En forskjell er jo åpenbart at jeg ikke er i posisjon til å kjempe om seire lengre, noe man selvfølgelig savner som sjåfør. Men det er mye annet bra som følger med. Rollen min i teamet er annerledes, og den er mye større. Jeg kjenner på mindre press og stress i livet mitt, og føler at både Formel 1-livet og privatlivet mitt er i en fin balanse om dagen. Så ting går veldig bra. Jeg koser meg med alt i Formel 1 om dagen, men også alt utenom Formel 1. Så jeg liker meg godt i dette kapittelet jeg er i.

– Hva var i så fall så stressende mens du var i Mercedes? Var det presset om å vinne VM? Var det slitsomt?

– Ja, det var en kombinasjon av mye press når du kjemper om å bli verdensmester og også skal vinne konstruktørtittelen. Også er alt mye mer stressende når du aldri vet hvordan framtiden din blir. Det blir man veldig påvirket av. Det var fem veldig tøffe år, og jeg prøvde alt jeg kunne og kan ikke forandre på noe av det nå. Men jeg angrer ikke på noen ting i løpet av de fem årene. Men nå er ting mye mer stabilt og kontrakten min nå er mye mer langsiktig.

– Hvordan påvirker du teamet nå med utvikling av ny bil og hvordan er kommunikasjonen med ingeniørene? Kan du ta mer plass og si hva du mener?

– Jeg føler at jeg definitivt har en større rolle og mer jeg skulle sagt om visse ting. Det er mer informasjon kommer gjennom, som også har en sammenheng med lengden på kontrakten. Når du vet at du er i teamet en stund, så er teamet glad for å dele ting med deg. Men om du ikke vet om du sitter i samme bil neste år, så kan du miste tilgang på mye informasjon. Så man blir jo påvirket slik.

– Hvor stor påvirkning har du rundt deres nye bilen? Er den bygd rundt deg og din filosofi?

– Utviklingen av denne bilen startet for lenge siden. Egentlig allerede tidlig i fjor. Alt som jeg og teamkameraten har gitt av tilbakemeldinger er tatt med, og i fjor ble det veldig klart hvilke svakheter vi hadde og i hvilken retning vi ville utvikle bilen i. Basert på den første følelsen på under filmdagene forrige uke så har vi tatt store steg. Tilbakemeldingene vi gir og retningen som vi vil gå er tatt inn i bilen. For meg er dette den beste bilen jeg har kjørt så langt i min karriere, basert på bare noen få runder jeg har kjørt.

– Er den bedre enn selv Mercedes-bilen også, selv om det var en vinnerbil? At denne altså passer deg bedre?

– Med tanke på følelse, og hvordan vil at bilen skal oppføre seg, så er dette det nærmeste jeg har vært. Tror jeg. I Mercedes handlet filosofien om å bygge den teoretisk sett beste bilen, som førerne måtte jobbe rundt og tilpasse kjørestilen sin etter. Her har vi et verktøy som gjør at føreren føler seg komfortabel og at bilen kan oppføre seg slik føreren ønsker. Så det er en stor forskjell. Men det handler uansett til slutt hvor rask den der, og det spiller ingen rolle hvor lett en bil er å kjøre når det til slutt handler om seire og pallplasser.

– Hvor lik kjørestil har dere? Eller må Zhou tilpasse seg denne bilen?

– Vi er ganske like. Ingen store forskjeller mellom oss, noe som alltid er bra. Det er alltid noen avvik i balansen, men den er ikke stor. Fundamentalt sett er dette bra for teamet, tenker jeg.

– Hvor langt unna er dere unna kjempe lengst foran i feltet?

– Uten de store regelendringene i år, så er det litt for optimistisk realistisk sett å ligge i front. De samme teamene, som Red Bull, Ferrari og Mercedes, de kommer til å bli tøffe å slå. Men målet vårt blir å være mye nærmere. Det er basert på hva vi har sett på vår nye bil og steget som er tatt, men vi vet jo ikke hva andre team har gjort. Så vi må bli bedre steg for steg, og nøkkelen er å ha en jevn progresjon. Jeg håper vi får bedre og jevnere resultater i fjor, noe som er hovedmålet.

– For noen uker siden var du med på Race of Champions, og du tilbrakte en del tid med Petter og Oliver Solberg. Hvordan er forholdet ditt til dem?

– Vi brukte mye tid i badstue med spesielt Petter! Det var bra. Det var moro. Det var et bra arrangement, og ettersom det var min første gang der også - så var mitt fokus mer på å ha det moro enn hvordan selve kjøringen var. Men de to er fine gutter. At de vant nasjonscupen må ha vært en drøm, spesielt når man er far og sønn og kunne gjøre noe slikt sammen. Det var så kult å se. De er begge veldig talentfulle, med en flott karriere for Petter og Oliver som har en stor framtid foran seg. Og hele familien er veldig fine folk.

– Du er jo interessert i rally. Men har du noen spesiell kontakt med dem?

– Da jeg kjørte Arctic Rally i 2020 eller 2021, i alle fall sist gang jeg kjørte, så møtte jeg dem der for første gang. Vi hadde litt kontakt i forbindelse med det, og i Race of Champions brukte vi mye tid sammen.

– Når du en dag er ferdig som Formel 1-fører, vil du en gang i framtiden gjøre et seriøst forsøk på å satse mer på rally?

– Jeg har ikke bestemt meg enda. Det er en av mulighetene, selvfølgelig. Jeg tar framtiden min etter Formel 1 med ro og kjenner hva lidenskapen min er. Jeg kommer nok til å ville kjøre noe, men jeg får se hva jeg er interessert i når den tid kommer. Rally er attraktivt, men det er veldig tøft å komme inn i rally og prøve å vinne. Rallyførerne har jo gjort dette siden de var små! Så det er ikke bare å hoppe inn og vinne, så det krever hard, hard jobbing. Men jeg holder alle muligheter oppe, så får vi se.

– Jeg vet du er litt linket til Norge. Du bruker mye tid i Nord-Norge, blant annet. Kan du fortelle litt om dette?

– Jeg liker meg veldig godt i Norge. De siste årene har jeg utforsket de nordlige traktene i Norge, ettersom jeg har hytte i i Kilpisjärvi som ligger på grensen mellom Norge, Sverige og Finland. Også er det ikke langt til Tromsø. Jeg har tatt noen sykkelturer rundt fjordene, jeg har besøkt verdens nordligste destilleri der oppe, som er en veldig fin familiebedrift med fine produkter. Så jeg liker denne delen av Norge og verden. I fjor lanserte jeg og kjæresten min jo vår egen gin som vi lager i Finland. Så jeg er stor fan av gin, det er en lidenskap for oss.

– Er det da en smak av norsk oppskrift i ginen?

– Ehh. Nei, det er det ikke. Det er vår egen oppskrift. Men kjæresten min er fra Australia, så vi kombinerer Finland og Australia, med finsk vann, og finske råvarer med havre fra familiegården. Mens eplene kommer fra den sydlige delen av Australia hvor kjæresten min er fra.

@parcfermeno Valtteri Bottas er først og fremst en rask Formel 1-fører, men han vil også importere alkohol til Norge👀 #valtteribottas #bottas #formel1 #formula1 #f1 #alfaromeo #sauber #f1journalism #vinmonopolet ♬ original sound - Parc Fermé

– Har du planer om å selge dette i Norge?

– Ja, vi jobber faktisk med det nå. Akkurat som i Finland så har dere strenge regler og lover på hvor og hvordan man kan selge det.

– Er det strengt i Finland?! Jeg trodde det var mer åpent hos dere.

– Åneida. Et eksempel er om du besøker et destilleri, så kan du ikke kjøpe produktene deres. Du må til et alkoholutslag. Det henger ikke å greip i mine øyne dersom du vil støtte opp om bedriftene.

– Vi har jo Vinmonopolet, så du er i forhandlinger med dem?

– Ja, vi prøver å få det ut i butikkene i år. Men om du er i Nord-Norge, så er det ikke langt å kjøre til det nærmeste alkoholutsalget i Kilpisjärvi hvor jeg har hytte. De har ginen der.

– Kanskje de må øke antall ansatte hos tollvesenet der...

– Hehehe, ja! Ta med en stor lastebil!

– Er det stor forskjell å være i Nord-Norge før og etter Netflix? Før kunne du sikkert gå på gata uten å bli gjenkjent. Hvordan har det forandret seg?

– Norge har normalt vært veldig bra. Du får mye plass her. Det er jo steder ved fjordene hvor det ikke er så mye folk rundt, så det er veldig greit. Men uten tvil, hvor som helst - Norge inkludert - så har populariteten økt betraktelig. Så jeg blir gjenkjent steder nå jeg ikke ville blitt fem år siden.

– Med den økte interessen for sporten. Hva har forandret seg mest bak kulissene? Har det forandret seg mye med de store publikummet, og hvor stor er forskjellen blitt for deg personlig?

– Først og fremst, i depotet er det mer folk. Det er mye mer travelt og hektisk. Og trafikken til banen er også «pain in the ass». Det er så mye folk, så du må organisere deg annerledes. Måten du planlegger en reise på, det å reise til og fra en flyplass, det er blitt mer utfordrende logistikkmessig. Ellers ser man masse folk over alt, og folk kjenner deg mer igjen. Så det er de største forskjellen.

– Ettersom vi snakket litt om Norge, så vil jeg bare innom Dennis Hauger kort. Jeg vet ikke hvor mye du følger med på Formel 2, men vi har jo aldri hatt en nordmann i Formel 1 før. Hvordan kan vi få vår første nordmann din? Og vil det være Dennis, tror du?

– Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være mulig. Dere har mange gode førere. Da jeg var ung kjørte jeg mange gokartløp i Norden og da også i Norge. Det er mye talent der. Du ser jo det i rally også. Så jeg ser ingen grunn til at «hvorfor ikke?». Det er et godt spørsmål, men jeg håper virkelig at dere får en fører snart. Det ville vært kult å få flere nordiske land inn og ikke bare Finland. Så jeg håper det ordner seg.

Powered by Labrador CMS