Dennis Olsen i spektakulære omgivelser på klassiske Spa-Francorchamps.
Dennis Olsen i spektakulære omgivelser på klassiske Spa-Francorchamps.

Derfor var nordmennenes innsats på 24-timeren på Spa-Francorchamps av høyt internasjonal kaliber

Det ble ingen kopi av Christian Krognes sin sensasjonelle seier i 2018, men samtlige nordmenn fra helgens 24-timersløp kunne reise fra Belgia med hevet hode.

Publisert

RACING: Rent objektiv er det på mange måter umulig å sammenlikne de største langdistanseløpene i verden med hverandre. I internasjonal langdistanseracing er det gjerne fire store løp og arenaer som trekkes fram av løp som strekker seg over et helt døgn; Le Mans, Spa-Francorchamps, Nürburgring og Daytona.

RACING: Rent objektiv er det på mange måter umulig å sammenlikne de største langdistanseløpene i verden med hverandre. I internasjonal langdistanseracing er det gjerne fire store løp og arenaer som trekkes fram av løp som strekker seg over et helt døgn; Le Mans, Spa-Francorchamps, Nürburgring og Daytona.

Fire store løp med fire ulike forutsetninger. Men at tre nordmenn gjennomfører 24-timersløpet på Spa-Francorchamps godt «innenfor normalen» ut ifra sine forutsetninger er på mange måter å anse som en relativt sterk prestasjon totalt sett sett med norske øyne.

Det ble altså en syvendeplass totalt for Porsche-proff Dennis Olsen og hans KCMG-team, det ble en fjerdeplass i sølvcupen og 21. plass totalt for Marcus Påverud og hans VSR-team, mens Marius Nakken og Porsche-teamet Dinamic endte på en sjetteplass i sølvcupen og 25. plass totalt. Sølvcupen er en egen kategorisering for biler som kun har sølvgraderte førere på FIA-lisensen sin. Til sammenlikning er Olsen gullgradert.

«De fire store»

Porsche-profilen kan likevel poengtere at han ikke nødvendigvis veier en prestasjon på Spa noe lettere eller tyngre enn andre tilsvarende løp, og han fra før godt kjent med de fire store løpene som er nevnt der han har deltatt i samtlige fire varianter opp til flere ganger.

– Det er fire veldig forskjellige løp, og prestisjen i seg selv er på hver sin måte. Det er uansett ikke noe enklere å vinne det ene løpet enn det andre. Rent historisk sett høres nok Le Mans ut større, når du hører at noen har vunnet der, for eksempel - men prestisjen er fortsatt svært, svært høy i de andre løpene, sier Olsen til Parc Fermé.

Le Mans er med sin historiske grunnmur det langdistanseløpet som har en offisiell VM-status. Her er det Hypercar (tidligere LMP1) og GTE Pro som har hatt VM-statusen og tiltrukket seg de beste fabrikantene og beste førerne, hvor blant annet Dennis Olsen fikk representere Porsche i 2019. Men også amatørklassene innenfor LMP2 og GTE har også svært høyt konkurransenivå.

Spa-24-timeren er et største enkeltløpet i verden med kun én kategori, nemlig den svært suksessrike GT3-kategorien som kanskje har det bredeste toppnivået innenfor godt betalte profesjonelle førere på tvers av en rekke fabrikanter og team, med over 60 biler i samme klasse til start. De største fabrikantene og de mest meritterte GT-førerne pleier å legge mye innsats og ressurser i dette løpet.

24-timersløpet på Nürburgring er kjent for sin kompleksitet med sin 25 kilometer lange bane i Eifel-dalen hvor det også er et svært bredt spekter av alle mulige biler, nærmere 200 av de totalt, som preger trafikken i løpet. Også her er GT3 toppklassen å regne, selv om det stiller svært potente biler også i andre mer åpne kategorier. Blant GT3-førerne og satsingen fra fabrikkene henger det derfor svært, svært høyt å huke av en seier her på CVen.

24-timersløpet på Daytona er det største løpet i sin kategori i USA, som inngår i IMSA-mesterskapet hvor det også en svært prominent startliste - både av kjente profiler fra andre racingmesterskap i tillegg til veletablerte profesjonelle langdistanseførere, både i prototype-klassene og i GT3-klassen. Dette er også løpet som gjerne innleder den internasjonale GT-sesongen da det tradisjonelt kjøres i slutten av januar.

Dennis Olsen.
Dennis Olsen.

Men tilbake til Spa, hvor Olsen og hans teamkamerater Nick Tandy og Laurens Vanthoor endte altså på en syvendeplass, selv om de stund var de helt reelt med i seierskampen. Bremsetrøbbel på kvalifiseringen gjorde at de måtte starte helt bakerst av det over 60 biler tunge startfeltet, men det skulle ikke gå mange timene før de plasserte seg godt innenfor toppen og allerede begynte å tendere mot en topplassering i løpet.

Faktisk kom de seg helt opp i ledelse over et par timer, men helt mot slutten tapte de såpass mye terreng at en seier ble umulig.

– Vi kjørte på en strategi som var god og «safe», slik at vi ikke var «off-sync», sier Olsen.

Med off-sync mener han at de var på tilsvarende rytme på pitstoppene slik at deres plassering i forhold til konkurrentene alltid var reell.

– Vi fulgte lederne på hva de gjorde, mens de som lå fra fjerde og nedover kjørte en annen strategi. Det tjente de veldig mye på i forbindelse med noen gulsoner, og det gjorde at vi havnet bak i toget. Da vi forsøkte å fighte framover igjen, så hadde vi ikke lenger noe fart, sier Olsen.

Han kaller det «story of 2022», og viser til at Porsche har slitt med toppeffekten og maksfarten i DTM kontra eksempelvis Mercedes og BMW. Ettersom DTM er som sprint å regne ser man gjerne andre fremtredende egenskaper på bilene, noe Porsche syntes å lykkes med på Spa, men Olsen fikk deja vu fra DTM i innspurten av 24-timeren.

– Jeg vet ikke hva som skjedde, om de plutselig bare skrudde på 50-100 hester mer eller hva de gjorde. Men de kunne ta 2,5 tideler på å oss i første sektor, som bare er Eau Rouge og Kemmel-strekka. Så vi hadde ikke sjans, sier Olsen, som derfor sier seg godt fornøyd med syvendeplassen utifra sin egen innsats, selv om de altså kjente smaken på seier i ett av verdens største 24-timersløp.

Marcus Påverud i sin Lamborghini Huracan GT3.
Marcus Påverud i sin Lamborghini Huracan GT3.

– Mitt beste løp noen sinne

En som var tydelig på at han leverte sin livs prestasjon fra Lamborghini-fører Marcus Påverud, som var debutant til dette løpet. Sammen med VSR endte de på en ganske å sterk fjerdeplass i sølvcupen av totalt 19 biler, og Påverud fikk sin livs opplevelse som GT3-fører.

– Jeg hadde en målsetting om å være raskeste fører på teamet, og totalt sett ble dette mitt beste løp på dette nivået noensinne. Det var rett og slett utrolig moro å kunne kjempe med proff-førerne, spesielt i nattemørke.t Nesten alt gikk på skinner gjennom 24 timer med tøff konkurranse, sier Marcus Påverud i en pressemelding.

Titt og ofte var han i tett konkurranse med en annen nordmann med samme forutsetninger, der Marius Nakken også hadde sin debut på dette 24-timersløpet. I den interne norske sølvduellen var det dog Påverud som trakk det lengste strået.

– Jeg kunne nok kjørt enda fortere om det hadde vært nødvendig, for etter hvert fikk jeg skikkelig flyt på kjøringen. Men de siste timene av løpene kjørte vi kontrollert for å unngå uhell og sikre en god plassering, sier han.

Fikk kjøre i ni timer

Nakken sitter likevel igjen med samme følelse. Han selv har levert et strålende 24-timersløp, mer eller mindre feilfritt fra sin egen side, og kunne med det sanke svært verdifull erfaring som GT3-fører, ettersom søsterbilen i teamet med profførere også viste tendenser til topptempo før de måtte bryte. Tilliten fra teamet var også, da han var blant de fire på bilen som fikk mest kjøring med hele ni timer av løpet.

– Også kjørte jeg egentlig mer på dette ene løpet enn det jeg gjorde over en sesong i Porsche Supercup, sier Nakken til Parc Fermé.

Marius Nakken.
Marius Nakken.

Med unntak av 24-timersløpet i Dubai var dette hans første store enkeltløp i karrieren hvor han kunne måle seg mot en ubestridt verdenselite i denne formen for baneracing. Det ga ikke minst læring og inspirasjon til videre satsing, nå som han har tatt steget vekk fra sprintformatet i Supercup til langdistanseracing med GT3-biler - og dette løpet ble på mange måter en bekreftelse på at han føler han har valgt riktig karrierevei.

– Jeg hadde jevne runder og var veldig spent på å få kjøre dobbelstint på natta. Når du kommer aleine på natta og i soloppgangen om morgenen, så er det en veldig spesiell følelse – fordi forholdene også er så gode og man setter sine raskeste rundetider på dette løpet, sier Nakken, som ikke legger skjul på at hele løpet bød på en atmosfære han egentlig ikke har kjent på i nærheten av tidligere.

– Ja, bare paraden på starten der, og at man ser at alle er litt smånervøse før start. Man vil jo ikke ødelegge de første rundene man kjører. Så jeg kjente litt på smånervene sjøl, og at man ikke ville finne på noe dumt det første stintet. Men når man først kommer igang, så går alt på automatikk, slår han fast.

Han vurderer både sin egen innsats og sine landsmenn sine resultater som mer enn godkjent i det feltet de møtte.

– Dette var en veldig god, norsk helg, først og fremst når du ser hvor mange profesjonelle team og førere som står på startstreken. Vi sa før start at vi skulle være veldig fornøyde om vi klarer topp 30 med så mange «Pro»-biler til start, slår sunnmøringen fast.

Markus Nakken nedover de andre start-mål-langsiden som leder inn mot klassiske Eau Rouge.
Markus Nakken nedover de andre start-mål-langsiden som leder inn mot klassiske Eau Rouge.
Powered by Labrador CMS