Ole Christian Veiby skal i aksjon denne helgen selv om VM-runden er avlyst.

Forsvarer el-bilene i rallycrossen:

– Det er sånn det har blitt

Nok en VM-runde må avlyses etter storbrannen på Lydden Hill, men Ole Christian Veiby blir ikke sittende i sofaen av den grunn.

Publisert Sist oppdatert

RALLYCROSS: Denne helgen var det i utgangspunktet duket for en ny VM-runde i rallycross, denne gangen på den belgiske Mettet-banen, men slik blir det ikke. Etter at en stor brann brøt ut på engelske Lydden Hill for to uker siden hvor Special ONE-teamets biler brant til grunnen har man med den østerriske produsenten Kreisel i spissen etterforsket hendelsen. Fortsatt trengs det mer tid for å komme til bunns i hva som forårsaket brannen, og derfor slippes forelpøig ikke Ole Christian Veiby og de andre VM-førerne ut på banen igjen. 

RALLYCROSS: Denne helgen var det i utgangspunktet duket for en ny VM-runde i rallycross, denne gangen på den belgiske Mettet-banen, men slik blir det ikke. Etter at en stor brann brøt ut på engelske Lydden Hill for to uker siden hvor Special ONE-teamets biler brant til grunnen har man med den østerriske produsenten Kreisel i spissen etterforsket hendelsen. Fortsatt trengs det mer tid for å komme til bunns i hva som forårsaket brannen, og derfor slippes forelpøig ikke Ole Christian Veiby og de andre VM-førerne ut på banen igjen. 

– Det var jo veldig trist og uavhengig av hvilken bil det er snakk om så er jo brann det man frykter i motorsport, fordi at det er kanskje det farligste. Også er det jo klart at når det brenner så er det ikke så mye som blir igjen, så det er vanskelig for Kreisel som lager batteriene å finne ut av akkurat hva som skjedde, forteller Ole Christian Veiby til Parc Fermé om storbrannen.

Sterke reaksjoner

Ole Christian Veiby, her i samtale med Niclas Grönholm og Johan Kristoffersson under den forrige VM-runden som ble gjennomført som planlagt på svenske Höljes.

Storbrannen har engasjert mange og enhver i sosiale medier, og kritikken har ikke latt vente på seg fra den delen av motorsportmiljøet som på ingen måte verdsetter el-bilenes inntog. Veiby er ikke overrasket over reaksjonene.

– Det blir jo litt som å hive bensin på bålet så jeg skjønner jo at det tar av litt men da Volkswagen motorsport hadde problemer med sine R5-biler som brant en etter en, inkludert min, for noen år siden så er det ingen som sier noe. Det brenner i bensinbiler også, forteller han.

27-åringen er samtidig klar på at el-kraft er en avgjørende faktor for at sponsorene skal åpne lommene. 

– Folk får bare være så kritiske som de vil, og jeg også elsker jo bensin og at det durer og lukter, men jeg kan liksom ikke sitte hjemme i sofaen og grine over at det er el for da blir det liksom ikke noe kjøring. Det er dette våre sponsorer Bauhaus, Volkswagen og Red Bull ønsker å satse på. De gir ikke oss penger for å kjøre EM med bensinbiler liksom, så det er sånn det har blitt, slår han fast.

Om kun to uker er det tid for en ny VM-runde, denne gangen på tyske Estering. Veiby tror og håper at de kan returnere til toppklassen den helgen. Det kan også bli avgjørende for om den påfølgende runden i Sør-Afrika kan gjennomføres eller ikke ettersom at biler og utstyr skal sendes sørover omtrent rett etter at løpshelgen i Tyskland er overstått.

– Kreisel trenger vel litt mer tid på seg nå til å finne ut av hva som har skjedd. De har gjort utrolig mange tester og det er et stort selskap med masse ressurser og de går jo "all inn" for det her, så det er veldig viktig for de å få dette til å fungere og få oss ut på banen igjen. Det er viktig for dem, det er viktig for oss og det er viktig for mesterskapet. Så vi tror og håper at vi kan være tilbake til Tyskland. Det er heller ikke så lenge til vi skal til Sør-Afrika og jeg tror at containere også videre skal lastes like etter Tyskland, så det blir viktig å få en klarhet i ting før Tyskland, forteller han.

Hopper inn i klassen under

Timmy Hansen og Ole Christian Veiby under VM-runden på Hell tidligere i sommer. Begge to blir også å se i Belgia denne helgen, men denne gangen med andre biler.

Men selv om VM-runden ikke går som planlagt denne helgen blir ikke Veiby hjemme av den grunn. Sammen med de andre VM-førerne Johan Kristofferson, Kevin Hansen og Timmy Hansen hopper Veiby denne helgen et steg ned og deltar i RX2e.

Både Veiby og Kristofferson som kjører i samme team, og som forøvrig på det tidspunktet ferierte sammen i Spania var raske med å si ja da muligheten til å kjøre RX2e denne helgen dukket opp. 

– Det kom en mulighet her om dagen og det ble veldig brått bestemt da vi fikk beskjed om at det ikke ble noe RX1 i Belgia. Vi har bare lyst til å kjøre og konkurrere, det er derfor vi driver med det her, forteller Veiby om avgjørelsen. 

Men avgjørelsen om å hoppe inn i det som vanligivis er den fremste supportklassen til toppklassen har blitt møtt med blandede reaksjoner. Mesterskapsleder Viktor Vranckx har gått så langt som å trekke seg fra løpshelgen, som attpåtil kjøres på hjemmebane for belgieren, grunnet at to konkurrerende team forsterkes med VM-førere. Veiby er ikke akkurat imponert over en reaksjonen.

– Jeg synes det er feigt. Det er hans største mulighet til å vise seg frem. Han er ung og på vei opp. Også er han den som har mest erfaring med denne bilen i tillegg til at han han har vært på denne banen og testet i flere dager og kjørt løp der. Jeg har jo ikke vært der på snart 10 år og har aldri kjørt den bilen, så han kommer jo best forberedt av alle og har best forutsetninger til å gjøre det bra. Så vi synes det er feigt. Når du ikke tørr å møte de beste konkurrentene i verden så kommer du ikke til å komme noe sted.

Selv er Veiby innstilt på å gi full gass selv om omstendighetene er litt annerledes enn vanlig. 

– Man stiller liksom ikke noe godt forberedt men man må bare ta det som en utfordring. Det blir litt på lik linje med både Timmy og Kevin som jeg ikke tror har kjørt en sånn bil så mye. Johan har vel vært på et par testdager med en sånn bil, men uansett er det en ny greie for alle. Så jeg tenker at vi VM-førerne stiller på ganske lik linje.

– Det blir ikke noe annerledes tror jeg, det blir bare noen biler som ikke går like fort og som er litt annerledes å kjøre, avslutter Veiby.

Powered by Labrador CMS