Barcelona-banen er godt kjent for Formel 1-teamene. Banen brukes titt og ofte til vintertesting før sesongstart.
Barcelona-banen er godt kjent for Formel 1-teamene. Banen brukes titt og ofte til vintertesting før sesongstart.

Endelig er sommersesongen i gang — dette bør du merke deg før helgens Spania Grand Prix

Etter en kjapp tur over dammen er Formel 1 tilbake i Europa. Spania Grand Prix markerer starten på sommersesongen i Formel 1 og Parc Fermé tar deg gjennom noen av de viktigste punktene før løpet.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Spania Grand Prix har blitt arrangert årlig siden 1986 og ble avholdt første gang på Barcelona-banen i 1991. Løpet har vært hjemme til en rekke uforglemmelige øyeblikk gjennom de siste 20 årene.

Banen ligger bare en drøy halvtime unna sentrum av Barcelona og strekker seg over en lengde på 4,75 kilometer. Det er en høydeforskjell på nesten 30 meter mellom sving én og sving 12. Dette er også en av banene i året som har størst variasjon av lav, mellom og høyhastighetssvinger.

Den store variasjonen i svinger og beliggenheten gjør banen perfekt til vintertesting. Banen har derfor vært godt brukt før sesongstarten de siste årene. Alle teamene kjenner banen godt og har god informasjon. Skulle noe skje under treningen kan teamene alltid lene seg på gammel data.

Barcelona gjennom årene

De fleste husker nok aller best den kontroversielle Mercedes-krasjen som felte Nico Rosberg og Lewis Hamilton på åpningsrunden i 2016. Det endte også opp som Max Verstappens første VM-seier.

Banen huser Williams siste VM-seier, med Pastor Maldonado i spissen. Maldonado som ikke er kjent som den raskeste sjåføren gjennom sin karriere, pent sagt dominerte løpshelgen i 2012. Han gruset konkurrentene på kvalifiseringen og vant løpet fra pole position. Ironisk nok tok garasjen til Williams fyr kort tid etter pall-seremonien.

Løpet hadde mellom 2008 og 2017 en ny vinner hvert år, en trend som ble brutt av Hamilton i 2018. Etter det har Mercedes nærmest dominert statistikken, men tar man årets tempo til Mercedes i betraktning får vi mest sannsynlig en ny konstruktør på pallen i år.

Dårlig odds for regn

Håper du på regn mot helgens løp? Da må vi dessverre skuffe deg. Gjennom løpets historie har det bare vært to regnløp på banen. Ett i 1992 og det siste i 1996 som er kjent som Michael Schumachers første løpsseier for Ferrari. I år ser det heller ikke ut som at det er fare for regn.

Skal man tro Yr.no kan det se ut som at temperaturene vil ligge på 30-tallet under løpsdagen. Det er ikke uvanlig i Spania, noe Pirelli også er fullstendig klar over da de tar med seg de hardeste gummiblandingene mot helgens løp, C1, C2 og C3.

De høye temperaturene og den store variasjonen i svinger gjør at dekkene blir satt under stor belastning. Fjorårets vinnende strategi var en to-stopper for Lewis Hamilton. Da været muligens er likt fra i fjor er det ikke utenkelig at det må mer enn ett stopp til for å ende opp øverste på pallen også i år.

Kampen om gullet

Tittelkampen begynner å spisse seg mellom Ferraris Charles Leclerc, som leder med 19 poeng foran regjerende mester, Max Verstappen. Red Bull-føreren har hatt et sett med bra løp de siste rundene som gjør at han knapper litt inn på Leclerc.

Klarer Red Bull å holde momentet oppe gjennom sommerperioden er det ikke utenkelig at Verstappen kan overta ledelsen i mesterskapet allerede før sommerferien. Teoretisk sett er det mulig allerede denne helgen, skulle Leclerc bryte og Verstappen få mer enn 19 poeng.

Ser man på konstruktørmesterskapet er det tydelig Carlos Sainz må skjerpe seg. Spanjolen fikk en tredjeplass i Miami, men de to bruddene i Australia og Imola har hatt stor påvirkning på poengene etter at Red Bull har fått jevne resultater. Det skiller kun seks poeng mellom Red Bull og Ferrari før Spania Grand Prix.

Powered by Labrador CMS