Charles Leclerc og teamsjef Mattia Binotto i samtaler under Monaco Grand Prix-helgen.
Charles Leclerc og teamsjef Mattia Binotto i samtaler under Monaco Grand Prix-helgen.

Ferraris protest mot Red Bull avvist

Dramaet etter årets Monaco Grand Prix fortsatte etter mål da Ferrari protesterte på pit-utgangen fra Red Bull-bilene. Men protesten ble avvist.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Da førerne under dagens Grand Prix kom inn for å bytte til tørrværs-dekk bet dommerne seg merke i utgangen til løpsvinner Sergio Perez og Max Verstappen. Hendelsen som protesteres er begge de to Red Bull-førerne som angivelig krysset den heltrukne linjen ut av depotet.

Under TV-produksjonen ble det vist at hendelsen var under etterforskning uten at det kom noen reaksjon før løpets avslutning. I følge «Appendix L» kapittel fem av den internasjonale regelboken står det «Utenom hendelser som betegnes som force majeure (akseptert av juryen), kan ingen biler krysse den malte linje fra pit-exit som er ment å separere biler som forlater depotet med bilene på banen».

På bildene fra da Verstappen forlot depotet kan man se det som ser ut som at nederlenderen krysser den heltrukne linjen på vei ut.

— Vi i Ferrari er skuffet fordi vi mener det var et klart brudd på regelverket fra de to Red Bull-bilene da de kjørte på den gule linjen ut av depotet. Jeg tror ikke det var nærme, Verstappen var på linjen, sier teamsjef i Ferrari, Mattia Binotto til Autosport.

— Så hadde vi oppklaringen etter Tyrkia i 2020 for å unngå diskusjoner, og hvis du ser på tilleggsreglene, står det at du må holde deg til høyre; så å kjøre på den gule linjen er et brudd på løpsledelsens notater, fortsetter Binotto.

Horner uttaler at teamet er fornøyd med måten Verstappen og Perez kjørte ut av depotet på, og mener førerne hans ikke gjorde noe som trosser regelverket. Han sier og at de ikke har hatt noen samtaler med FIA.

Senere søndag kveld ble imidlertid protesten blankt avvist fra juryen. Selv om forhjulet til Verstappen var på den gule linja, mente juryen at de var innenfor ettersom hele dekket aldri krysset linja for pitutgangen, og at det dermed ikke er noe grunnlag for å dele ut straff.

Powered by Labrador CMS