Frank Tore Larsen og Torstein Eriksen under Rally Hedmarken sist helg, hvor NM-gullet ble sikret etter beintøff kamp med Eyvind Brynildsen.

Frank Tore slår seg til ro med at det internasjonale toget ser ut til å ha gått

Selv om tempoet i Norge har hatt et internasjonalt nivå over seg, så tror ikke Frank Tore Larsen at han automatisk kunne hevdet seg i utlandet helt uten videre.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Han leverte sitt livs løp og la igjen alt av bekymringer, konsekvenstanker og generell sunn fornuft på startstreken da han sikret seieren på Rally Hedmarken og forsvarte NM-gullet. Samtidig ødela erkerival Eyvind Brynildsen forstillinga og ble stående da det gjaldt som mest på den siste etappen.

RALLY: Han leverte sitt livs løp og la igjen alt av bekymringer, konsekvenstanker og generell sunn fornuft på startstreken da han sikret seieren på Rally Hedmarken og forsvarte NM-gullet. Samtidig ødela erkerival Eyvind Brynildsen forstillinga og ble stående da det gjaldt som mest på den siste etappen.

– Vi har strukket strikken lenger og lenger og lenger hele helga. Når jeg ser inboard-video av egen kjøring, så blir jeg oppriktig redd. Jeg fatter ikke at jeg har gjort dette. Hadde dette vært av noen andre så hadde jeg tenkt at jeg ikke kunne vært i nærheten av å gjøre noe sånn sjøl, sier Frank Tore Larsen til Parc Fermé, når han ser tilbake på sitt livs løp i en rallybil.

Med Brynildsen og Ole Christian Veiby som de største konkurrentene før sesongen, hvor denne trioen jevnt kjørte fra hverandre, så ble det gjerne sagt at toppnivået i Norge kan sammenliknes med utlandet. Dette har fått ekstra grobunn i at Veiby kjempet med Andreas Mikkelsen om WRC 2-seieren i Rally Sverige, mens Brynildsen kjempet om pallplass i WRC 2 og sikret attpåtil tiendeplass totalt i VM-runden i Hellas for bare en drøy uke siden.

Mangler verdifull erfaring

Hva så med Larsen, som beviselig har fart i kroppen på hjemmebane til å utfordre førere med god internasjonal CV. Larsens eneste internasjonale satsing var alt annet enn vellykket da han forsøkte seg med en EM-satsing i 2016 og 2018, der sistnevnte endte med kun ett løp og ødelagt bil på Azorene. Utover det er det for det meste i Norge han har fått målt nivået sitt.

Men selv om det er stas å kunne dra direkte sammenlikninger til høyst erfarne førere, så er han forsiktig med å dra denne målestokken utilpasset ut til det internasjonale nivået. Selv om han kjenner på, om ikke et stort behov, så i alle fall en ny fristelse til å vise seg fram utenfor Norges grenser.

Frank Tore Larsen. (Foto: Simen Næss Hagen / Parc Fermé)

– Med det nivået vi er på nå, så er det en del av meg som skulle ønske at jeg kunne fått en ny mulighet, for eksempel i EM. Når det er sagt, så har jeg stor forståelse for at det er noe annet å prestere i VM enn i NM. Det er mange faktorer der ute som jeg ikke har erfaring på, som Eyvind og Ole Christian har, sier Larsen, og legger til:

– På en annen side, så drar de med seg den erfaringen inn i NM, så jeg mener jo at prestasjonen vi gjør er akkurat like god, fordi de har fordeler med seg fra VM.

Tror ikke på ny mulighet

Men det betyr ikke at Larsen mener han hadde klådd Brynildsen og Veiby på samme måte når vi snakker VM-runder kontra NM-runder, hvor han har kjørt siden 2009, med R5-satsing siden 2014 med noen opphold innimellom.

– Jeg hadde ikke bare kunnet sette meg inn og kjørt en VM-runde og vært på pallen. Så realistisk er jeg. Men i et løp som Rally Sweden tror jeg at jeg hadde hatt et bedre grunnlag for å prestere godt, fordi det er likere det vi gjør hjemme. Men skal jeg kjøre Rally Sverige neste år, så må jeg begynne å spare penger i dag og ikke kjøre så mye som en test i mellomtiden, slår han fast.

– Du lar deg ikke friste over å se på en ny satsing utenlands?

– Jeg lar meg jo uten tvil friste, når vi er på et så høyt nivå. Men det er helt urealistisk. Jeg har aldri hatt et mindre budsjett enn nå, og egentlig burde det ikke vært konkurransedyktig i et NM, sier 31-åringen.

Powered by Labrador CMS