Det gikk virkelig unna på morgenkvisten av gårsdagens Rally Sørland da Håkon Sveen Frøslid og kartleser Jørn Listerud gjennomførte SS1.

Håkon blir bare mer kompis med R5-bilen for hvert løp han kjører

Det ble et godkjent resultat for Håkon Sveen Frøslid i den gjeveste NM-klassen i sin første sesong med R5-bil.

Publisert Sist oppdatert

RALLY: Håkon Sveen Frøslid (24) kjørte sitt femte NM-løp i R5-bil denne helgen og håndterer overgangen fra klasse 13 godt etter en litt trå start på sesongen. De to første NM-rundene i årets sesong var preget av snømåking og servoproblemer, men Frøslid har fått fart på sakene etter Rally Finnskog.

RALLY: Håkon Sveen Frøslid (24) kjørte sitt femte NM-løp i R5-bil denne helgen og håndterer overgangen fra klasse 13 godt etter en litt trå start på sesongen. De to første NM-rundene i årets sesong var preget av snømåking og servoproblemer, men Frøslid har fått fart på sakene etter Rally Finnskog.

Nå begynner Torpa-mannen å finne seg mer og mer til rette i den gjeveste NM-klassen. Han sikret sitt så langt beste resultat i klassen under det brutale Rally Sørland i går og virket godt fornøyd med presentasjonen sin.

— Vi tar steg for steg hele tiden og det fungerer skikkelig bra rett og slett. Det er en fryd, vi koser oss og føler vi utnytter muligheten vi har fått med å kjøre denne bilen på en god måte. Det er bare å glede seg til fortsettelsen, sier Frøslid da Parc Fermé huket tak i han rett før gårsdagens siste service.

Tøffere konkurranse

Gjennom sesongens første løp har Frøslid bare lagt et spytt unna en topp fem plassering i NM-sammenheng. Det nærmeste var syvendeplassen han sikret under Numedalsrally. Før gårsdagens løp var han tydelig på at forventningene var lave og at fokuset var på å suge til seg så mye erfaring han kunne.

Håkon Sveen Frøslid foran bilen sin før dagens siste service.

— Jeg trives jo godt på grus. Men jeg trives godt på snø også. Jeg er nok raskest på snø tror jeg. Men akkurat nå så begynner vi å komme litt inn i det å kjøre på grus og jeg tror jeg kommer til å bli veldig god kompis med bilen på grus også, så man skal ikke se bort ifra at det blir det nye favorittunderlaget når vi har passert sesongen, forteller han.

Den internasjonale klassen for firehjulstrekkere i NM er preget av en stor håndfull førere som sitter med både nasjonal og internasjonal erfaring. Frøslid er tydelig på at det enda er et stykke før han er oppe å kjemper blant de beste.

— Dit er det langt. Jeg vet ikke hvor mange tusen mil de har kjørt de foran her. Det er langt opp, men jeg har tro på at vi skal klare å komme dit hvis vi får muligheten til å kjøre nok, sier Frøslid.

Godt etablert i Norge

Frøslid har erfaring fra en årrekke med rally. Han debuterte for første gang i 2014 og følger i sin far Geir Helge Frøslids fotspor. Siden 2014 har han rukket å starte 72 nasjonale løp hvor 30 av de er med firehjulsdreven bil.

De siste årene har sønn Frøslid vært å finne i klassen for eldre firehjulsdrevne biler R5-bilen han deltar med i år sier han er en helt annen verden.

— Effekten er lik fra den gamle Subaruen, men vekt og «handling» er noe helt annet. Du kan gjøre ting du aldri trodde du kunne gjøre med en bil med denne bilen her. Det er en voldsom «traction» og egentlig ganske lettkjørt. Du kan kjøre vanvittig fort i svingene med den. Det er en ordentlig maskin, avslutter Frøslid.

Han fullførte til slutt på en femteplass i gårsdagens løp og tar også sin så langt beste plassering med en R5-bil.

Powered by Labrador CMS