Lewis Hamilton, Carlos Sainz jr. og Max Verstappen delte seierspallen og champagnesprut på Circuit Gilles Villeneuve utenfor Montreal søndag kveld norsk tid.

Hamilton kunne smile igjen – og nå lysnet han opp en mørk utvikling på egen CV

Selv om 2022 kan stå igjen som Lewis Hamiltons klart svakeste sesong i sin 15 år lange Formel 1-karriere, så var det større lyspunkter enn på svært lenge etter Canada Grand Prix.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Tredjeplassen markerer hans andre pallplass for sesongen etter at han også sesongåpnet med samme plassering i Bahrain.

FORMEL 1: Tredjeplassen markerer hans andre pallplass for sesongen etter at han også sesongåpnet med samme plassering i Bahrain.

Men enn så lenge huskes 2022 som en marerittsesong for tidenes mestvinnende Formel 1-fører. Mercedes som team har virkelig fått et slag i trynet da de har bommet radikalt med utviklingen av sin W13-modell til det nye tekniske reglementet som er blitt innført, men for Hamilton svir det nok litt ekstra at teamkamerat George Russell totalt sett har levert en sterkere sesong enn sin eldre og mer erfarne landsmann.

Canada Grand Prix var derimot en stor opptur for Mercedes som tok tredje- og fjerdeplassen, men spesielt Hamilton, som for bare én uke siden markerte de store problemene spesielt med sprettingen i bilen med voldsomme ryggsmerter etter en knalltøft løp i Bakus gater.

Farten Mercedes viste i Canada var derimot av et helt annet kaliber, fortsatt mye spretting på langsiden riktig nok, men Hamilton var i åpenbart et helt annet humør da han også ble spurt om hvordan ryggen hadde det.

– Ryggen er fin, den! Jeg er blitt ung igjen, sa en smilende Hamilton.

Forventet ikke pallplass

For det er kanskje første gang han viser oppriktig glede og fornøyelse denne sesongen. Tredjeplassen var utvilsomt en stor lettelse. Ikke bare fordi han kunne føre opp sin 184. pallplass på CVen, men først og fremst fordi det var tegn til bedring for Mercedes.

Dette scenarioet minner kanskje mer om et seiersbilde, men det er ikke rart at søndagens tredjeplass føltes som en seier for Lewis Hamilton og Mercedes.

Og kanskje en aldri så liten selvtillitsboost ved at Hamilton omsider var utvilsomt raskere enn sin unge og svært sultne teamkamerat.

– Det har vært en skikkelig kamp mot bilen i år. Men vi gir aldri opp. Jeg er stolt av det vi har fått til, og mannskapet vi har inspirerer meg. Den foran er fortsatt litt for raske for oss, men vi nærmer oss, sa 37-åringen videre.

Å sikre en viktig og personlig verdifull pallplass i Canada hadde også en ekstra betydning.

– Jeg forventet ikke å ta årets andre pallplass her. Spesielt da det også var her jeg tok min første seier i Formel 1, konstaterte han.

Canada Grand Prix har alltid hatt en spesiell betydning for Lewis Hamilton, og det gjorde ikke søndagens tredjeplass noe mer betydningsfull for en man i ellers motvind.

80 prosent uttelling på syv år

Under hans dominerende æra fra 2014 til 2020, hvor han tok seks av sine syv VM-titler, kjørte Hamilton 136 løp. Av disse løpene fullførte han utenfor pallen 18 ganger, i et tidsspenn på over syv sesonger.

Inkludert brutte løp har han med andre ord vært på pallen nærmere fire av fem ganger etter at han begynte å herje som mest i kombinasjonen av et utvilsomt sterkt førertalent med tidenes mest dominerende Formel 1-bil over et så langt tidsområde.

I 2021 fikk han hardere motstand fra Max Verstappen, som han til slutt måtte gi tapt for i kampen om VM-gullet, men den relevante statistikken holdt han fortsatt ved like. 16 pallplasser på 22 løp indikerer pallplassering i over 7 av 10 løp i gjennomsnitt, og bare én gang fullførte han utenfor poeng etter bremsetabben i Baku.

Den totale pallstatistikken, inkludert sesonger som ikke har vært like vellykkede, så har han likevel scoret pallplasser i gjennomsnitt tre av fem løp, altså over 60 prosent av løpene han har kjørt (184 pallplasser på 297 løp, journ.anm.).

Lewis Hamilton.

Ni år siden sist

Derfor er står denne sesongen i grell kontrast til hva Hamilton har opplevd på mange, mange år. Dog kan vi poengtere at på samme stadie i sesongen så 2009-sesongen enda mørkere ut. Da lå han nede på en 11. plass totalt etter ti runder, uten en eneste seier eller pallplass. Dette snudde dog til to seire og tre pallplasser på de neste åtte løpene som seosngen bestod av.

Men helgens Canada Grand Prix var årets niende VM-runde i Formel 1, hvor Hamilton altså gjentok tredjeplassen han tok fra sesongåpningen i Bahrain. I mellomtiden har han fullført syv løp - og forøvrig ikke brutt et eneste ett - men samtlige har vært utenfor pallen.

Sist Hamilton hadde en like lang tidsperiode uten pallplasser må vi tilbake til 2013, siste sesongen før den eventyrlige reisen virkelig begynte. Tredjeplassen i Belgias Grand Prix på Spa-Francorchamps ble hans siste pallplass det året, før det skulle bli hele ni løp på rad uten en pallplass.

Resten av 2013-sesongen bestod av åtte løp, og i sesongåpningen med de nye turbohybridene i 2014 endte også med brutt, før resten av hans fullførte løp det året endte utelukkende på seierspallen.

«Må» vinne minst ett løp

Likevel gjenstår det én viktig barriere Hamilton må bryte denne sesongen hvis ikke 2022 skal bli hans mørkeste kapittel i en ellers glitrende karriere. Fra 1992 til 2006 vant Michael Schumacher minst ett løp i hver sesong han kjørte.

I fjor tangerte Lewis Hamilton denne statistikken, men han har en ekstra fjær i hatten, for den britiske syvdoble verdensmesteren har ikke gjennomgått én eneste sesong i sin karriere uten minst én løpsseier. Den første kom i nettopp Canada i 2007, hans sjette Formel 1-løp i karrieren, etter én tredjeplass og fire pallplasser på rad.

I antall seire var 2013 den svakeste sesongen med bare én seier det året, mens han totalt sett hadde sine svakeste sesonger i 2009 og 2011 med en femteplass sammenlagt.

I skrivende stund innehar Lewis Hamilton sjetteplassen sammenlagt, og har derfor to oppgaver for å holde seg unna et bunnivå i sin karriere; sikre minst én seier og holde seg over topp fem sammenlagt når sesongen er over i Abu Dhabi i november.

Powered by Labrador CMS