Lewis Hamilton vinker til publikum etter kvalifiseringen i Qatar i 2021. Denne sesongen er det ikke sikkert han gjør det samme.
Lewis Hamilton vinker til publikum etter kvalifiseringen i Qatar i 2021. Denne sesongen er det ikke sikkert han gjør det samme.

FIAs omstridte forbud:

Hamilton vil ikke la seg tie - nå har FIA avklart hva som vil være tillatt og ikke

Samtidig gjør det internasjonale bilsportforbundet det klart at førerne risikerer strenge straffer ved brudd på retningslinjene.

Publisert Sist oppdatert

FORMEL 1: Denne sesongen har FIA innført et forbud mot politiske, religiøse og personlige uttaleser med mindre man har fått skriftlig tillatelse på forhånd. Dette gjelder førere og personell på alle nivå under FIA-paraplyen.

FORMEL 1: Denne sesongen har FIA innført et forbud mot politiske, religiøse og personlige uttaleser med mindre man har fått skriftlig tillatelse på forhånd. Dette gjelder førere og personell på alle nivå under FIA-paraplyen.

De siste ukene har førere, teamsjefer og andre aktører uttalt seg svært kritisk til dette, og nå har FIA til slutt spesifisert hva som vil være tillatt og ikke under det nye forbudet. Dette ble forklart i et brev sendt til de ti Formel 1-lagene fredag 17. februar, som blant annet Autosport har fått tilgang til,

Dokumentet fastholder at uttalelser ikke vil bli tillat uten egen tillatelse innenfor rammene av internasjonal konkurranse. Disse rammene defineres som aktivitet på banen, pallen, førerparaden og nasjonalsang-seremonier. Utover dette skal førerne kunne uttale seg fritt, eksempelvis i sosiale medier i intervjuer og på FIAs offisielle pressekonferanser. På pressekonferansene har man dog ikke lov til å komme med uoppfordrede uttalelser, men man kan svare fritt på spørsmålene som kommer.

Risikerer strenge straffer

Lewis Hamilton med regnbuehjelm i Qatar 2021.
Lewis Hamilton med regnbuehjelm i Qatar 2021.

I samme dokument skriver FIA også at brudd på de nevnte retningslinjene vil resultere i straffer som kan bety alt fra reprimander og bøter til gridstraffer, tidsstraff og i ytterste konsekvens suspensjon fra konkurranser. Det klargjøres også at det kun ville vært i «eksepsjonelle» tilfeller at førere vil få tillatelse til å markere noe som ellers vil hindres av nøytralitetsprinsippet.

Men fortsatt er det noen gråsoner rundt spesifikke tilfeller. For eksempel vet vi fortsatt ikke eksakt hvilke regler som gjelder for førernes hjelmer, men det er grunn til å tro at en hjelm med regnbue-farger vil kreve egen tillatelse på forhånd.

Hamilton lar seg ikke tie

Lewis Hamilton er en av de førerne som tidligere har brukt sin posisjon aktivt for å fremme ulike politiske standpunkt. Hamilton mener det er viktig å fortsette å snakke om det han brenner for, og han vil ikke la seg stoppe av FIAs forbud.

– Ingenting vil stoppe meg fra å snakke om de tingene jeg brenner for og problemene som eksisterer. Jeg føler at sporten fortsatt har et ansvar for å snakke ut om ting, for å skape bevissthet om viktige temaer, spesielt når vi reiser til alle disse forskjellige stedene. Så ingenting endrer seg for meg, fortalte Hamilton under en digital pressekonferanse I etterkant av lanseringen av Mercedes nye W14.

Likevel vil ikke briten nødvendigvis betale enhver pris, og det er med andre ord en sannsynlighet for at vi får se færre markeringer denne sesongen.

– Det ville vært dumt av meg å si at jeg ville ta på meg straffepoeng for å uttale meg om ting, sa Hamilton.

Ønsker du å lese alle sakene hos oss, eller om så bare støtte den videre driften av Norges ledende nettavis om norsk og internasjonal bilsport? Sjekk ut våre ulike abonnementstilbud!

Årsabonnement

699,-

Under 2 kroner dagen!

Bestill her!

Ukesabonnement

25,-

Det billigste enkeltkjøpet!

Bestill her!

Månedsabonnement

99,-

Under 3,50 kroner dagen!

Bestill her!

Halvårsabonnement

499,-

Under tre kroner dagen!

Bestill her!

Powered by Labrador CMS