Hedda Hosås har bare rukket å kjøre såvidt en sesong i juniorklassen med sin Honda Civic før hun nå har fått en mulighet av de sjeldne i internasjonal bilsport.

Hedda får fast reserverolle i Extreme E denne sesongen

Hun har fått en vellykket introduksjon til den elektriske terrengbilsportserien, og i år tar hun det ett steg videre.

Publisert

BILSPORT: Den elektriske serien Extreme E hadde i 2021 sin første sesong, hvor det var svenske Johan Kristoffersson og australske Molly Taylor som stakk av med gullmedaljen på første forsøk. Duoen representerte Rosberg X Racing, eid og styrt av tidligere Formel 1-verdensmester Nico Rosberg.

Ett av konkurrenteamene var Veloce Racing, som hadde med seg Stephane Sarrazin og Jamie Chadwick i sin føreroppstilling. Veloce var også på jakt etter en ny, ung jente som kunne bekle reserverollen for den kvinnelige førerandelen av bilen, og teamsjef Ian Davies hadde fått råd fra danske Ulrik Linnemann om å sjekke ut Hedda Hosås, som vi omtalte ved et par anledninger i fjor høst.

20-åringen fra Voss gjorde i høst sin første test for teamet, som ble ansett som ganske så vellykket da hun aldri har vært i nærheten av denne type bilsportgren.

Hosås kommer opprinelig fra det norske bilcross- og rallycrossmiljøet, og ble nummer 18 i sin debutsesong i rallycross i 2021 mens hun samtidig har søkt seg til Linnemann i Danmark for å få fart på en rallycrosskarriere hun satser seriøst på.

Men nå kan karrieren ha fått en ny vending. Det er VG som lørdag melder at Hosås har sikret seg reserveførerkontrakten for Veloce Racing, og med det binder seg opp til teamet denne sesongen, selv om det ikke er noen fast garanti for å kjøre løp enn så lenge.

Men med denne rollen kan hun også få enda mer testing og således særdeles verdifull kjøretrening

– Elektriske biler er fremtiden. Og jeg har alltid drømt om å drive med motorsport på heltid. Nå får jeg sjansen til det. Jeg har fått drømmesjansen, sier Hosås til VG.

Powered by Labrador CMS