Rally Kroatia:
Hyundai gir flere opplysninger om hva som tok livet av Craig Breen
Teamsjefen snakker ut dagen før en kroatiske VM-runden og gir flere detaljer om hva som gikk galt en skjebnesvangre torsdagen forrige uke.
RALLY: Det eneste samtaleemnet i rallymiljøet den siste uka har naturlig nok vært rundt tragedien og sjokket i forbindelse med Craig Breens dødsfall. Iren kjørte av under oppladningen til helgens Rally Kroatia i en fullt godkjent og formell test på en egen avstengt vei teamet hadde organisert for anledningen. Tirsdag ble han gravlagt hjemme i Irland.
Dette er det første dødsfallet av en fabrikkutøver i Rally-VM siden Markko Märtins kartleser Michael Park omkom momentant under Wales Rally GB i 2005 der bilen skled sidelengs inn i et stort tre som traff rett i siden på kartleserdøra.
Sist en fabrikkfører på toppnivå døde i en VM-runde må vi tilbake til Henri Toivonens krasj i Rally Korsika 2. mai 1986, altså nærmere 37 år siden.
Fordi bilen til Breen ikke framstod som noe totalvrak på de bildene som har gått internett rundt, så har diskusjonene og spekulasjonene gått umiddelbart på hvordan Breen kunne miste livet sitt på en test i det som omtales som verdens sikreste rallybiler. Onsdag har teamsjef i Hyundai, Cyril Abiteboul, snakket om den siste uka, inkludert hva som egentlig skjedde på testen.
– Angående ulykken så kan vi si at Craig deltok i pre-event-testen i Kroatia. Veiforholdene var glatte, og bilen skled av veien i relativt lav hastighet, og havnet med et gjerde av tre. En stolpe fra dette gjerdet trengte seg inn i kupeen gjennom førerens siderute. Etappen ble stengt med en gang, og det medisinske teamet var raskt på stedet. Vi må understreke at James Fulton ble uskadet i krasjen, og våre tanker går til ham. Vi gjør alt vi kan for å støtte James i denne tiden. Craig ble fraktet til sykehus fra etappen, og så langt vi kan fastslå, så døde Craig umiddelbart, sier teamsjefen i lengre offisiell uttalelse onsdag.
Sikkerhet er alltid et tema som diskuteres i motorsporten, og fatale ulykker setter alltid igang nye diskusjoner om hvordan en gang unngå et dødelig utfall ved en eventuell neste tilsvarende hendelse. Dette er også noe teamsjefen nå merker seg, men er samtidig klar på at alle sikkerhetsprotokoller er ført.
– Hyundai Motorsport og FIA jobber sammen for å gjennomgå alle aspekter ved hendelsen. Så vidt jeg kan konstatere, så var det ingen problemer tilknyttet elementer ved bilen, dekkene eller sikkerhetsutstyret. Politiet har også avsluttet sin rapport på stedet, sier teamsjefen.