– Det er ikke et spørsmål om vi skal ha rallycross med forbrenningsmotor eller med elmotor. Det er et spørsmål om vi skal ha rallycross eller ikke ha rallycross, skriver kronikkforfatteren.

KRONIKK:

Jeg blir flau av å si at jeg liker bilsport

Atle Gulbrandsen skrev et innlegg på at vi burde heie på elektrisk bilsport. Etter det innlegget ble lagt ut i sosiale medier har jeg aldri vært flauere av å si at jeg elsker bilsport.

Publisert Sist oppdatert

BILSPORT: Atle skriver godt, argumenterer godt, og etter mitt syn også balansert. Så da skulle man kanskje tro at de som ikke er enige holder seg velargumentert, saklige og høflige. Men det er på ingen måte tilfelle.

Innlegget satte fyr på Facebooks kommentarfelt. Over 500 kommentarer rant inn. At de fleste var uenig med Atles mening om elektrisk bilsport kom ikke som den største overraskelsen. Det som overrasket meg er at veldig mange gikk rett på kommentarer som «idiot», «tosk, «klovn», «fjols» og «tragisk fyr». I tillegg blir han beskyldt for «å være kjøpt og betalt» og foreslås fjernet både som kommentator og fra jobben i bilsportforbundet. For å toppe det hele innrømmer flere av de som skriver slike kommentarer at de ikke engang har lest innlegget, men kun tittelen.

Altså, ærlig talt, folkens! Hva slags oppførsel er det her? Jeg blir direkte flau av å se hvordan måten flere tillater seg å kommentere.

Jeg krysser virkelig fingrene for at ikke noen utenfor bilsportmiljøet skal se det kommentarfeltet. Det er det mest bakstreverske, useriøse og usaklige jeg har lest på lenge.

Tenk om dere kunne holdt dere saklig? «Jeg synes rallycross med forbrenningsmotor med mye lyd er tøffest». Tror ikke det er så vanskelig?

Det ville dessuten vist at vi er et miljø det går an å ta seriøst.

Motorsporten er truet, av flere grunner, og det haster å finne løsninger. Å satse på moderne teknologi er helt avgjørende for å kunne opprettholde toppnivået. Og akkurat nå, enten man liker det eller ikke, er det elektriske biler som er et av de aller største satsingsområdene til moderne bilfabrikker. Derfor er det viktig at motorsporten satser elektrisk for å få med seg fabrikkene.

Husk at i motorsport er stillstand tilbakegang. Uten utvikling dør sporten. Og selv om det satses elektrisk er ikke det det samme som at alt som bråker skal forbys eller bli elektrisk på dagen.

– Aleksander Wiik

Jeg registrerer at folk spår at den profesjonelle rallycrossen dør på grunn av elektriske biler. Det er beviselig feil. Rallycrossens toppnivå har nå mulighet til å overleve grunnet elektriske biler. Grunnen til den lave deltakelsen i VM i rallycross de siste årene er fordi fabrikkene trakk seg ut av VM fordi promotørene ikke klarte å ha et regelverk for elektriske biler klart i tide. Det blir til og med sagt at hele ni bilfabrikanter satt rundt forhandlingsbordet i 2018. Fire år senere endte vi altså opp med null.

Det er ikke et spørsmål om vi skal ha rallycross med forbrenningsmotor eller med elmotor. Det er et spørsmål om vi skal ha rallycross eller ikke ha rallycross

En annen ting som har truet motorsporten er økonomi og mangel på sponsorer. Slik oppførselen var i kommentarfeltet er oppskriften på å ta livet av motorsporten. Sponsorer vil ikke ta i det, myndighetene ser ingen grunn til å legge til rette for det, og den kommende generasjonen vil ikke ha noe med det å gjøre.

Den kommende generasjonen kommer ikke til å ha et forhold til lyd og lukt av bensin slik vi som har vokst opp med bilsport til nå har. For de blir det ikke det viktige. Det viktige blir farten, spenningen og det sportslige som blir fokuset. Og det bør vi alle omfavne. Sønnen min skal kjøre sin første sesong i crosskart neste år, og han har allerede sagt «crosskarten er ikke elektrisk, men det går bra for den går fort for det».

Husk at i motorsport er stillstand tilbakegang. Uten utvikling dør sporten. Og selv om det satses elektrisk er ikke det det samme som at alt som bråker skal forbys eller bli elektrisk på dagen.

Det kommer til å være masse lyd i motorsport i mange år fremover. Og hvis alle er så opptatt av lyd og lukt som de skriver, så klarer ikke jeg å forstå hvorfor vi ikke har fulle tribuner på hvert crosskartløp. 15.000 omdreininger, bakhjulstrekk og stikkflammer med et enormt lydbilde må jo være alt dere ønsker dere.

Jeg ønsker dere velkommen og håper at dere fra og med nå tenker dere om før dere hiver dere over tastaturet.

Powered by Labrador CMS