Slik så det ut da Jo Vegard Goderstad krysset mål som vinner på Norges nasjonalanlegg i det virtuelle norgesmesterskapet i racing. Bak følger Nils-Erik Isaksen som tok andreplassen i årets siste løp.

Jo Vegard tok sin første NM-tittel med IKEA-skrivebord og kontorstol med hjul

Den virtuelle bilsportverden åpner på mange måter flere dører for de med talent. En gjenganger er for eksempel at man ikke trenger flere millioner for å hevde seg helt i toppen.

Publisert Sist oppdatert

SIMRACING: Neste helg er det duket for Norges Bilsportforbund sin premiegalla og til stede for utdelingen av medaljer finner man også to nykronede NM-vinnere i den ferske, men også godt etablerte grenen simracing.

Jo Vegard Goderstad har deltatt flere ganger i Simracing-NM, men det er ikke før de siste to årene han har forsøkt å hevde seg i toppen.

SIMRACING: Neste helg er det duket for Norges Bilsportforbund sin premiegalla og til stede for utdelingen av medaljer finner man også to nykronede NM-vinnere i den ferske, men også godt etablerte grenen simracing.

Mens Jakob Rafoss skrev norgeshistorie med å være den første til å ta NM-gull i virtuell rallycross, kjørte Jo Vegard Goderstad inn og tok sammenlagtseier i asfaltgrenen av det virtuelle mesterskapet.

Goderstad har de siste årene brukt mye tid på simracing, men det er ikke før de siste årene han virkelig har tatt norgesmesterskapet seriøst. Og slik årets utgave utspilte seg falt brikkene på rett plass for røykenbøringen.

— Jeg har jo egentlig nesten bare kjørt Porsche Cup-bilene de siste to årene så har jeg prøvd å kvalifisere meg til VM de siste to årene også. Det føler jeg har hjulpet veldig, det å lære å kjøre under press. Det har gjort meg mer mentalt forberedt mot de løpene som faktisk betyr noe, åpner Goderstad med til Parc Fermé.

Deltok i VM for å trene til NM

For Goderstads del vil han heller å bruke VM-kvalifiseringen som treningsplatform mot andre viktige løp som norgesmesterskapet. Han er også tydelig på at det kreves mye tid for å kunne hevde seg i toppen av grenen. Mangel på treningstid kombinert med ekstremt høyt nivå i VM gjør det mer kurant for han å satse i NM.

— Det kunne kanskje vært noen løp til. Men det funket greit med to uker mellom hvert løp. Da rekker jeg liksom å trene litt før hvert løp. Med serier og slik som har løp hver uke så rekker jeg ikke å trene nok. Jeg føler jeg trenger mye tid for å kunne prestere, innrømmer han og fortsetter:

Bilen som Jo Vegard Goderstad og hans bror kjørte da han gjorde sin debut i virkelig racing. Siden har det blitt få starter utenom virtuell konkurranse.

— Folk blir jo jævlig gode i simracing. Man kan øve så mye man vil, det kan man jo ikke i virkeligheten. Folk blir vel generelt bedre i simracing sånn tempomessig, forteller Goderstad.

30-åringen har alltid vært interessert i racing, og på tvers av flere track days og noen autoslalåm-løp så har det dreid seg mest om leiekartkjøring i Norge og utlandet. Men Goderstad er ikke helt fremmed for organisert bilsport på bane.

— Jeg har racinglisens og kjørte én sesong i Corsa Italiana sammen med broren min. Det er hovedsakelig han som har kjørt det med noen andre. Men så kjørte jeg det med han ett år fordi han han kjørte med tok fri, forteller Goderstad.

Penger ikke en avgjørende faktor

Simracing som gren er generelt en billig form for motorsport, hvis du spør riktig person. Det er et bredt spekter av økonomisk forbruk blant de deltagende, men en fellesnevner er at jo mer penger, ikke nødvendigvis betyr jo mer fart.

Slik ser det ut «under panseret» på riggen til Goderstad. I følge han selv trengs det ikke mer for å kunne hevde seg i toppen. Her kan man også se det som ligner en bagasjestropp festet i kontorstolen.

Goderstad er uten tvil en som ikke har gått «all out» når det kommer til simulator-rigg. Den hjemmesnekrede riggen er sammensatt av en IKEA-pult, en bevegelig kontorstol og en stropp klemt mellom to treplater som han til nød også har skrudd pedalene sine fast i. Med andre ord, skal man tro Goderstad trengs det ikke dyrt utstyr for å hevde seg helt i toppen.

— De andre på laget som også kjørte NM har jo «ordentlige» rigger. Jeg vet ikke helt hva slags fordel de har. De riggene jeg har testa har ikke føltes ut som at de er noe bedre. Men det regner jeg med er fordi de ikke er satt opp til meg. Jeg må jo finne ut en gang om det er noe som mangler når jeg får testet det ordentlig selv. Det hadde jo vært deilig om det gikk enda litt fortere da, forteller han og ler.

Vil se mer talent neste år

Jo Vegard Goderstad er bare den tredje unike føreren til å vinne norgesmesterskapet i simracing de siste fem årene det har blitt avholdt, men han er ærlig på at han savnet flere store navn i sammenlagtlistene.

— Det er veldig gøy, men jeg føler kanskje det manglet litt konkurranse i år. Det er veldig mange raske i Norge som ikke møtte opp. Men jeg var jo den raskest av de som kjørte og man må jo delta for å kunne vinne liksom. Så jeg er veldig fornøyd med egen innsatts. Jeg kjørte så godt jeg kunne.

Til neste år har han laget en egen ønskeliste over noen navn han ønsker å se. Blant de er tre ganger norgesmester innen grenen, Sindre Setsaas, VM-aktuelle Tommy Østgaard og 2020-mesteren Benjamin Fuglesang.

— Tror du det vil være enkelt å forsvare tittelen neste år?

— Det spørs litt på hvem som møter opp, sier 30-åringen.

Powered by Labrador CMS