Anders Kjær og kartleser Gøril Undebakke har tidligere kjørt fort i Numedalsrally. De siste 3,5 årene har han holdt seg utenfor sporet, men skal det bli en ny seier i comebacket?

Kjærkomment gjensyn i rallyløypa – men
«trues» med millionbot om han ikke vinner

Rallyeliten stiller opp for tidligere norgesmester Anders Kjær. Men han får ikke lov til å bruke rattrust som et argument.

Publisert

RALLY: Numedalsrally blir kanskje årets største løp på rallykalenderen, og med sol, blåhimmel og noen få minusgrader på værprognosene så ligger alt til rette for en pen avslutning på vintersesongen i norsk rally.

RALLY: Numedalsrally blir kanskje årets største løp på rallykalenderen, og med sol, blåhimmel og noen få minusgrader på værprognosene så ligger alt til rette for en pen avslutning på vintersesongen i norsk rally.

Men blant nesten 120 startende er det én mann mange vil følge spent med på. Larvik-mannen Anders Kjær har ikke kjørt rally siden han ble norgesmester i 2019 for de eldre tohjulsdrevne rallybilene med sitt store Reodor Felgen-prosjekt av en Volkswagen Golf.

Denne helgen er han tilbake i en firehjulsdreven rallybil, uten at det er snakk om noe varig comeback. Men Kjær og sin tidligere faste makker Gøril Undebakke er på plass i klasse 13, også kjent som klassen for eldre firehjulsreven rallybiler. Dette er forøvrig samme biltype som Kjær kjørte i 2,5 sesong fra 2009 til ut vintersesongen i 2011.

– Hør nå! Hør nå! Der kommer'n! Der er'n! Nå skal jeg vaske og legge om litt dekk og holde på.

Det sier en mildt sagt energisk Anders Kjær til Parc Fermé mens han startet opp rallybilen. Han kjenner på at det bruser i blodet etter at han fikk gjennomført en test denne uka, og gleden av å kjøre rally var definitivt på plass.

– Åh, det var så rått! Det er jo en drøm dette her, sier 37-åringen.

Anders Grøndal har vært mest kjent for å kjøre Subaru gjennom sin rallykarriere. Og selv om drammenseren har byttet bilmerker etter at R5 og Rally2 ble toppklassen i Norge, så har han fortsatt beholdt en Subaru for utleie og annen eventkjøring. Og det er denne bilen som Anders Kjær skal få kjøre til helgen.

Grøndals idé

De siste fire sesongene har Kjær brukt mye tid på å hjelpe andre rallyvenner med sin ekspertise utenfor egen kjøring, nemlig oppsett og kjøreteknikk, og to av de han hyppigst har jobbet med er Anders Grøndal og Eyvind Brynildsen.

Sammen med Erik Waskaas, far til unngutten Petter Sæves Waskaas, har disse tre gått sammen med bil og dekk for å hjelpe Kjær til å stille opp i et rallyløp igjen.

Grøndal stiller med bil, hans velkjente Subaru på det norske utleiemarkedet, mens Brynildsen og Waskaas stiller med dekk. I tillegg har Kjær også fått litt økonomisk hjelp fra gamle sponsorer.

– Han er en hyggelig gutt og en god venn, og vi har det mye gøy sammen. Så vi tenkte nå at det hadde vært gøy at Anders fikk kjøre denne bilen, samtidig som det er fint at den får luftet seg, sier Grøndal til Parc Fermé, som også var den første initiativtakeren til å få navnebroren sin ut i rallyløypa igjen.

Anders Kjær, her som Eyvind Brynildsen sin nærmeste rådgiver under Rally Sweden i 2019

– Norges beste

Sammen med Brynildsen og en rekke andre er de evige takknemlige for alt Kjær har bidratt med bak kulissene for å hjelpe de med utvikling og forberedelser til løp.

– Det er bare gøy å hjelpe. Han hjelper alle hele tiden. Jeg vet ikke hvor mange timer han har på telefon med rallyførere over hele Norges land. I tillegg er han en av Norges beste på oppsett og det å føle ting. Han er mye bedre på å føle ting inni bilen enn det jeg er, sier Brynildsen til Parc Fermé.

Men med alt servert for å kose seg på vinterveiene rundt Rødberg i Nore og Uvdal, så hviler det også visse forventninger og et visst ansvar overfor Kjær.

– Det er fint for bilen om den kan få en klasseseier. Så vi har skrevet en klausul med Anders om at han må betale én million kroner i bot om han ikke vinner OG blir Smådølkonge. Han må levere! fleiper Grøndal, som likevel gir oss et innsyn via et skjermbilde om betingelsene for avtalen.

Brynildsen regner ikke med noe annet enn stor suksess så lenge løpet går knirkefritt.

– Han kjører også sjukt fort og har alltid kjørt fort. Så jeg er ganske sikker på, så lenge ikke bilen får tekniske problemer eller at det ellers må brytes, så blir han topp 10 og kommer til å vinne klasse 13, slår Brynilsen fast.

Fokus på å kose seg

Hovedmannen sjøl tar inngangen til løpet med relativt stor ro.

– Jeg håper jo det går bra, men jeg har null peiling på hvor fort det kommer til å gå. Vi skal jo gjøre så godt vi kan og prøve å finne rytmen. Men rally er en sport som krever mye trening, så det handler om å få inn timingen. Også er jo dette en stor og tung bil, så alle bevegelser skjer litt saktere, og jeg kan ikke bremse like sent som med Golfen.

Anders Kjær sin Volkswagen Golf, som han brukte fra 2016 til 2019, ble en stor snakkis i det norske rallymiljøet. Først og fremst med stor fornøyelse, men bilen var heller ikke ukontroversiell.

Fokuset blir likevel på å kose seg med rallyen igjen etter flere år på sidelinjen, uten at det ligger noe større alvor bak kjøringa.

– Det er klart, jeg har jo hørt fra mange som har vært aktive med idrett som angrer på at de ikke nøyt det mer mens de var aktive. Men at man hele tiden jager det neste. Så nå skal vi kose oss og ha det gøy, først og fremst.

– Så du har ikke begynt å gjøre masse justeringer på bilen?

– Vi klikket jo selvfølgelig på demperne etter første turen på test. Men det var ikke mye. Vi kjører på oppsettet som Anders har hatt. Det er helt supert.

Ingen Rally2-planer

Selv om det blir en sann glede å kjøre rally igjen, så er Kjær klar på at nok er ferdig med å gjøre ved å skrape sammen en full satsing over et helt år, med hva det innebærer av penger og tidsforpliktelse.

– Gnisten er allerede tent, egentlig, og den har ikke blåst ut! Men det er det å få endene til å møtes med å gjøre det. Det er det som stopper det. Men det er ikke noe som er kulere enn dette.

– Mange skulle gjerne sett deg i en Rally2-bil også, men det skjer ikke med det første?

– Jeg har jo hatt lyst til å prøve, så klart. Men ja, det er ingen menneskerett heller. Jeg har fått gjort mye og det er jo dette jeg brenner for, men jeg har også fått god stimuli når jeg har vært med Eyvind og Anders. Så du får jo kjent på det da, selv om det er noe eget å ha det mellom henda sjøl, konstaterer larvikingen.

Powered by Labrador CMS