Rally Sweden i Umeå tikket av alle bokser for å bli karakterisert som et svært vellykket VM-løp. Nå ønsker WRC-sirkuset en dobling i antall VM-runder på snø.
Rally Sweden i Umeå tikket av alle bokser for å bli karakterisert som et svært vellykket VM-løp. Nå ønsker WRC-sirkuset en dobling i antall VM-runder på snø.

Nå skal Rally-VM sikte seg inn på to vinterløp på kalenderen

Om to år er det ikke sikkert at Sverige blir alene om å gjennomføre vinterløp på VM-kalenderen i rally.

Publisert

RALLY: Sist det skjedde var i 2007, da Rally Norway så dagens lys. Det året samkjørte man både den norske og den svenske VM-runden. Ingen VM-runde ble kjørt i Norge i 2008, og i 2009 sløyfet man den svenske VM-runden til fordel for den norske. Siden den gang har det vært under Rally Swedens paraply at det er blitt kjørt VM-etapper på norsk jord.

RALLY: Sist det skjedde var i 2007, da Rally Norway så dagens lys. Det året samkjørte man både den norske og den svenske VM-runden. Ingen VM-runde ble kjørt i Norge i 2008, og i 2009 sløyfet man den svenske VM-runden til fordel for den norske. Siden den gang har det vært under Rally Swedens paraply at det er blitt kjørt VM-etapper på norsk jord.

Men nå er det uansett historie. Rally Sweden ble i år flyttet til Västerbotten i Nord-Sverige, med Umeå som sentrum, og deres VM-debut ble særdeles vellykket, både arrangementsmessig og ikke minst værmessig.

Forlenget med to år

De siste årenes ustabile værforhold i Värmland tvang arrangøren til å flytte løpet til mer snøsikre områder, og på første forsøk traff man altså blink på vinterforholdene.

Dette varmet også FIA og VM-promotoren sine hjerter, for samtidig som Rally Sweden ble avsluttet kom også meldingen om at de får fornyet kontrakten med minimum to år til.

– Jeg tror vi har levert langt over alle forventninger. Vi har hatt fantastiske veier, bra vær, bra TV-bilder og mange har fortalt at funksjonærene våre har gjort en fantastisk jobb der ute. FIA er fornøyde, promotoren er fornøyde og teamene er fornøyde. Alle mener det har vært en riktig avgjørelse å flytte alt til Umeå, og som by passer Umeå veldig bra for et VM, sier Rally Swedens daglige leder Glenn Olsson.

Glenn Olsson, daglig leder for Rally Sweden.
Glenn Olsson, daglig leder for Rally Sweden.

– Unikt

Da trusselen om at arrangøren slet med å få i stand nok etapper grunnet lokale uoverenstemmelser om plassering av etappene, så meldte spekulasjonene seg raskt om at Arctic Rally i Finland skulle ta over stafettpinnen til svenskene for andre året på rad. I 2021 var årsaken covid-situasjonen.

Men nå ser det til at FIA og promotoren vil ha i både pose og sekk. For i tillegg til å gi Rally Sweden og Umeå en ny tillitserklæring, så snuser de fortsatt på finske vinterveier, ifølge Autosport onsdag.

– Vi tror at et snørally, først og fremst etter hva vi har sett nå og hva vi så i Arctic Rally Finland med idelle snøforhold, så er det ikke bare fantastiske bilder vi kan produsere på egenhånd, eller at det er unikt i motorsportsammenheng, men det er helt unikt i internasjonal idrettsammenheng, sier arrangementsansvarlig i WRC, Simon Larkin.

Det mener det er mye som taler for, og ikke minst rettferdiggjør, at de satser på å få inn flere vinterløp. Sverige har hatt denne hovedrollen over mange tiår, hvor to innslag av Norge og ett innslag av Finland har vært unntakene.

Kalle Rovanperä og Jonne Halttunen sikret deres tredje VM-seier i karrieren da de gikk til topps i Rally Sweden sist helg.
Kalle Rovanperä og Jonne Halttunen sikret deres tredje VM-seier i karrieren da de gikk til topps i Rally Sweden sist helg.

Sikter seg inn mot 2024

Planene og kontraktene for 2023 er allerede satt og spikret for det meste, men fra 2024 ser for seg å stake ut en ny kurs.

– Vi mener det er muligheter for å legge til et løp til. Det vil også rettferdiggjøre alle investeringer som vi må gjøre for å gjennomføre et snøløp, enten du er Pirelli eller en bilfabrikant, et team eller en fører. Det er rom for et løp til. Det er usannsynlig allerede for neste år, men det er noe vi etterstreber med 2024 som et mål, sier Larkin.

Canada kan også stikke seg ut som et alternativ for å gjennomføre vinterløp med solide snøforhold. Men mye taler for at det heller er snakk om Arctic Rally, dersom de finske arrangørene og WRC blir enige. For det handler også om andre praktiske årsaker.

– Å kjøre back-to-back (to helger på rad, journ.anm.) gir større mening, ettersom bilene vil være satt opp likt. Da kan du bare flytte deg fra ett løp til et annet. Med tanke å gjennomføre et vinterrally, så blir det mye tettere logistikkmessig. Med mindre vi skulle reist til Canada, så må vi ikke forflytte oss tusenvis av kilometer, sier arrangementssjefen.

Powered by Labrador CMS