Marius Nakken kommer til å sitte bak spakene på denne Porschen under denne helgens 24-timersløp.

Nå skal tre nordmenn få bryne seg på ett av de aller største 24-timersløpene

24-timersløpet på Spa-Francorchamps er en av kronjuvelene i GT-racing. Nå er tre nordmenn klare til å kjempe om seieren.

Publisert Sist oppdatert

RACING: Årets store GT-begivenhet står for døren. 24-timersløpet på Spa-Francorchamps har vært en årlig tradisjon siden 1924 og bare én gang tidligere har løpet blitt vunnet av en nordmann, nemlig Christian Krognes i 2018. I år er mulighetene der for en ny norsk seier.

RACING: Årets store GT-begivenhet står for døren. 24-timersløpet på Spa-Francorchamps har vært en årlig tradisjon siden 1924 og bare én gang tidligere har løpet blitt vunnet av en nordmann, nemlig Christian Krognes i 2018. I år er mulighetene der for en ny norsk seier.

De tre som står klare i depotet i helgens gjeveste klasse er Marius Nakken, Marcus Påverud og Dennis Olsen.

Det ble stang ut for Olsen og hans team, KCMG. Da Nick Tandy skulle sette sin rundetid på kvalifisering i et forsøk på å nå topp 20, røk bremsene. Det gjorde at teamet ikke fikk kjørt siste pass med Laurens Vanthoor og må starte helt bakerst i løpet.

I startnummer 47 finner du blant annet Dennis Olsen denne helgen.

— Utgangspunktet i løpet er selvfølgelig ikke optimalt i og med at vi hadde problemer med bremsene under kvalifiseringen og ikke fikk kjørt, sier Dennis Olsen til Parc Fermé.

– Målet er fortsatt å vinne, noe som ville vært enormt siden vi starter helt bakerst, fortsetter han.

Olsen og teamet har allerede vært nære å vinne ett av årets største 24-timersløp. Seieren glapp på siste runde av 24-timersløpet på Daytona, men skvadronen i den blå KCMG-bilen gir seg ikke til tross for å måtte starte i siste rad.

— Alt kan skje, vi har en rask bil, bra førere og et bra team bak oss. Vi kliner til og gjør det vi kan fra start til mål, konstaterer han.

Første ordentlige 24-timersløp

Marius Nakken og hans team Dinamic Motorsport starter lengst frem av de norske førerne i årets løp med startnummer 56. For Nakkens del er også dette hans første ordentlige 24-timersløp.

Til Parc Fermé røper han at de har fått med seg danske Mikkel Pedersen på bilen som Nakken håper hjelper med å øke nivået i bilen. Han trekker også frem andre punkter som vil være nøkkelpunkt ved helgen.

— Straff og track limits blir avgjørende, poengeterer Nakken.

— Alle bilene har slitt med punkteringer, har man det er løpet fort kjørt. Man må være veldig forsiktig med dekkene, fortsetter han.

Ålesunderen mener han ikke kjenner like mye på presset denne helgen som han ellers ville gjort under et sprintløp, men han er ærlig på at han sannsynligvis vil kjenne mer på det mot løpet.

Ikke etter forventningen

Marcus Påverud er dønn ærlig etter kvalifiseringen. Han kom inn mot helgen med høyere forventninger enn det han og teamet leverte på torsdagen, men han skylder på eksterne faktorer.

— Min raske runde som så ut til å bli veldig bra ble avbrutt på grunn av et rødflagg. Så da jeg skulle sette en ny tid hadde jeg allerede rukket å kjøre tre og en halv runde på dekket, så da var det beste allerede brukt opp, åpner Påverud til Parc Fermé.

Selv om ting gikk litt skeis for førerne i bil 163, er fokuset nå på å ha et vellykket 24-timersløp. Og selv om Påverud føler det å ha fire førere ødela litt for gjennomsnittstiden på kvalifiseringen, mener han det er et fint ess å ha i ermet under løpet.

— Det viktigste er jo bare å ta det rolig å unngå tracklimits. Og holde seg unna straffer også holde bilen hel gjennom hele løpet. Det å ha ha en bil som funker uten skader de siste timene av løpet er nøkkelen til suksess, forteller han.

Powered by Labrador CMS