Sindre Setsaas (nr 18) i tett kamp mot en av sine største rivaler i norsk simracing, Jarl Teien (nr 6).

NMK overtar NM i simracing mens de etablerer enda flere virtuelle mesterskap

Bilsport-Norges største motorklubb satser mer og mer i virtuell retning, og tar nå over den mest prestisjefylte stafettpinnen.

Publisert Sist oppdatert

SIMRACING: Selv om bilsporten primært er en virkelighetsbasert sport, så har den virtuelle delen av aktiviteten fått stadig større anerkjennelse de siste årene. Spesielt etter utbruddet av koronaviruset i 2020 hvor man ble tvunget til å holde seg hjemme, hvor simulatorkjøring fra eget hus ble eneste alternativ til å holde seg i noen grad relevant til aktiviteten sin.

SIMRACING: Selv om bilsporten primært er en virkelighetsbasert sport, så har den virtuelle delen av aktiviteten fått stadig større anerkjennelse de siste årene. Spesielt etter utbruddet av koronaviruset i 2020 hvor man ble tvunget til å holde seg hjemme, hvor simulatorkjøring fra eget hus ble eneste alternativ til å holde seg i noen grad relevant til aktiviteten sin.

Selv om samfunnet jevnt og trutt siden utbruddet har fått stabilisert seg til å være mer eller mindre helt tilbake til normalen, så har simulatorkjøringen likevel opperettholdt en god status, både her i Norge og internasjonalt forøvrig.

Midlertidig pause for SRGP

I norsk sammenheng er det SimRacing Grand Prix (SRGP) på vårparten de siste sesongene som har vært det største flaggskipet rent mesterskapsmessig i Norge. SimRacing Grand Prix har de siste årene fått tildelt offisielt norgesmesterskap og etterhvert skapt stor deltakelse med høyt nivå og små marginer med en miks av førere fra både den virkelige profesjonelle verden og den spesialiserte simulatorverden.

Nå har imidlertid arrangørene av SRGP trukket seg tilbake etter fire NM-sesonger siden 2018. Tre ganger er det Sindre Setsaas som har stukket av med NM-tittelen, mens Benjamin Fuglesang rakk å ta én NM-tittel under dette formatet.

– Grunnet andre prioriteringer og manglende økonomisk fremdrift har vi dessverre valgt å avstå fra å arrangere Norgesmesterskapet i SimRacing i 2022. Vi ønsker å takke våre partnere som har vært med oss på reisen så langt og ønsker eventuelt nye arrangører av et NM i 2022 lykke til. Vi lukker ikke døren for en videre satsing senere, så dette er ikke slutten på SRGP som merkevare, men vi tar en midlertidig pause før videre utvikling av konseptet, skriver Joakim Rognlien på vegne av SRGP-arrangøren i en offisiell kunngjøring.

SimRacing Grand Prix har tiltrukket seg mange utøvere på høyt nivå, også fra den virkelige verden. Her er Aurskog-Høland-kompisene Dennis Hauger og Emil Heyerdahl representert gjennom Team Heldimedia fra 2020-sesongen.

Tre norgesmesterskap

Raskt ble det klart at dette likevel ikke er noen nedleggelse av et offisielt norgesmesterskap i simracing. NMK har gått med sin økende satsing på esport og simracing, og tar med det over stafettpinnen med offisiell NM-status fra Norges Bilsportforbund.

I tillegg satser NMK på NM i sim-rallycross under samme forbundsparaply, samtidig som NBF selv for andre året avholder eget virtuelt norgesmesterskap i rally. Racing og rallycross gjennomføres på iRacing-plattformen, mens rallyen arrangeres gjennom DiRT Rally 2.0. 2022 blir uansett året hvor NMK gjør alvor for en ambisiøs satsing på virtuell bilsport.

– NMK benytter anledningen til å takke SRGP for den uvurderlige jobben de har gjort for norsk simracing, og uttrykke vårt ønske om å se dem fortsette sine flotte arrangementer i fremtiden. Av respekt for SRGP-deltakernes forventning om et 2022-norgesmesterskap på høsten, så er det altså derfor NMK har valgt å legge Racing-NM på den årstiden. Utover dette vil NMK, som regel i samarbeid med etablerte simracing-arrangører, sette opp flere norgescuper. Disse vil også være offisielle konkurranser med tilhørende fysisk premiering til høsten, sier Carl Fredrik Fredrik Hersoug på vegne av NMKs eport-komité.

I de fire foregående NM-sesongene er mesterskapet blitt kjørt med samme biltype, en Porsche 911 GT3 Cup av modellen 991 som er blitt viden kjent gjennom Porsche Supercup og andre regionale Carrera-cuper. Hvilken bil og hvilket format det blir på årets norgesmesterskap er foreløpig ikke klart.

Powered by Labrador CMS